تلفات جادهای از مهمترین عوامل مرگ و میر در كشورهاست و با توجه به آمارهای تأسف آور تلفات جانی و مالی و البته معلولیت های ناشی از حوادث جادهای، ضرورت بهبود شرایط زیرساختی را ایجاب میكند. یكی از این ضرورتها كه از این آمارهای وحشتناك میكاهد، جاده است.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه هایی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را دهه كنش و اقدام برای ارتقای ایمنی جادهای با هدف تثبیت و سپس كاهش تلفات جادهای اعلام كرد.
این اقدام سازمان ملل تأكیدی بر ضرورت تلاش برای بهبود ایمنی راههاست، تلاشی كه باید به بهبود ایمنی در محورهای مختلف كشور بینجامد.
در سالهای اخیر وضعیت راههای فارس نسبت به سالهای گذشته توسعه چشمگیر یافته و اغلب راههای منتهی به مركز استان به بزرگراه تبدیل شده اما به رغم این توسعهها و حذف برخی نقاط حادثه ساز، هنوز محورهای پرترددی هستند كه تصادفات منجر به مرگ زیادی در آنها روی میدهد كه یكی از این محورهای حادثهآفرین، محور جهرم - لار است كه شاید به عنوان یكی از محورهای مهم حادثه خیز استان فارس از آن به عنوان جاده وحشت یاد میشود.
بنا به گزارشهای پلیس راه فارس درباره خطرناك ترین جادههای حوزه جنوب فارس در سال 95 و 96 و از لحاظ فراوانی تصادفات، محور لار – جهرم، حادثه خیزترین این محورها بوده است.
محور لار- جهرم، با طول ۱6۵ كیلومتر یكی از كوتا ه ترین و بهترین مسیر برای دسترسی به بندرهای جنوبی و جزایر كیش و قشم است و حجم سنگینی از تردد خودروها را به همراه دارد.
بیش از ۴۳ درصد از تردد در این محور را خودروهای سنگین به خود اختصاص دادهاند و این آمار باعث شده این محور در فهرست یكی از محورهای پرتردد و مهم جنوبی كشور شمرده شود.
ساخت ۱۰۵ كیلومتر از بزرگراه لار – جهرم زیر نظر اداره كل راه و شهرسازی لارستان است كه 55 كیلومتر از آن سهم شهرستان جهرم است.
در حال حاضر بیش از 56 كیلومتر این محور دو بانده شده است و حدود ۳۰ كیلومتر نیز در حال دو بانده شدن است.
همچنین تونل ۷۷۰ متری وحدت به همراه تقاطع غیر همسطح ولایت بنارویه در حال احداث است و ۴۹ كیلومتر باقیمانده از این محور نیز باید بر اساس اولویت، دوبانده شود.
این روزها با وجود اینكه این پروژه با سرعتی نه چندان كُند و نه چندان تند پیش میرود، اما حاضر به از دستدادن لقب جاده مرگ و جاده وحشت به همین راحتیها هم نیست به طوری كه حتی در چند ماه و چند روز گذشته، این جاده باز هم دست از سر خودروها و عابرانش برنداشته و بارها قربانی گرفته است.
هرچند از بی احتیاطی رانندگان نیز نمیتوان گذشت، اما نا ایمنی جاده، گردنهها و پرپیچ و خمبودن آن، عدم دید كافی و از همه مهمتر یك بانده بودن نیمی از آن، خاطرناك بودن جادهی بریز و دهكویه، عامل مهمی در كشته و زخمی شدن تعداد زیادی از هموطنانمان بوده است.
به عنوان مثال در بیست روز اخیر چندین حادثه خطرناك كه منجر به كشته یا مصدوم شدن رانندگان و سرنشینان شده، رخ داده است.
اگر بخواهیم نگاهی به آمار حوادث جادهای این محور بیندازیم به صدها مورد میتوانیم اشاره كنیم كه از آتش گرفتن تانكر حامل سوخت و برخورد خودروهای سنگین تا واژگونی و تصادف اتوبوس و... در آن به چشم میخورد.
مثلاً در آخرین حادثه این محور، طی 72ساعت در پنج حادثه، سه نفر كشته و چهار نفر مصدوم شدند.
در نخستین حادثه، بر اثر واژگونی یك دستگاه خودرو پیكان، یك نفر كشته و یك نفر مصدوم شد.
سرهنگ هاشم دهقانی، جانشین رئیس پلیس راه شمال فارس در این رابطه گفت: پنجشنبه 11 مرداد ماه بر اثر واژگونی خودرو سواری پیكان در جاده جهرم- لار، در حوالی روستای گلوبراق، راننده در دم كشته و سرنشین این خودرو مصدوم شد. كارشناسان پلیس راه علت این سانحه را سرعت غیرمجاز راننده اعلام كردند.
حادثه دوم ساعت 7و 42 دقیقهی صبح جمعه 12 مرداد رخ داد.
محمد رحمانیان، مسئول روابط عمومی اورژانس جهرم در گفت و گو با ایرنا گفت: طی این حادثه در جاده جهرم-لار در حوالی روستای نصیرخانی یك دستگاه تریلی واژگون و منجر به فوت راننده شد.
بامداد 13 مرداد ماه نیز بر اثر برخورد اتوبوس با پراید، در جاده جهرم به لار، راننده خودروی پراید جان باخت و یك نفر مصدوم شد.
سرگرد احمدی، فرمانده پلیس راه جهرم، تجاوز به چپ و سبقت غیرمجاز اتوبوس را علت این سانحه اعلام كرد.
ساعت ۲۰:۴۰ روز شنبه 13 مرداد ماه نیز با اعلام عوامل اورژانس با سامانه ۱۲۵ مبنی بر تصادف وانت بار پراید با كامیون بنز واقع در جادهی جهرم-لار(چهارراه صادقآباد) سازمان آتشنشانی با اعزام نیرو به سر صحنه، فرد گیرافتاده را آزاد كرد و تحویل عوامل اورژانس برای انتقال به بیمارستان داد.
ساعت ۱۳ سه شنبه ۱۶ مرداد همچنین در این محور خودروی سواری پژو پارس در جادهٔ جهرم-لار(آغاز محدودهٔ لار) واژگون شد كه طی آن راننده مصدوم شد و عوامل آتشنشانی لار با حضور در صحنه به رهاسازی فرد گیرافتاده در خودرو كردند.
چند روز پیش(23 مرداد ماه) نیز ورودی دهكویه در محور لار-جهرم، هفت كشته و مصدوم بر جا گذاشت.
به گفته فرمانده پلیس راه لارستان، پیچ غیراستاندارد و تجاوز به چپ راننده پژو، علت تصادف خودرو پژو ۴۰۵ و یك دستگاه خودرو پراید در این محور بود. عباس پناه با بیان اینكه در محل حادثه، استانداردهای فنی و ایمنی جادهای رعایت نشده، افزود: هركدام از علل اعلام شده پنجاه درصد در بروز این سانحه جادهای دخیل بودهاند.
26مردادماه نیز یك تانكر حامل سوخت در محور لار-بندعباس واژگون شد كه به مدت هفت ساعت این محور را مسدود كرد. ساعت 19 و 30 دقیقه همین روز در محور جهرم-لار، یك خودرو سواری پژو 405 واژگون شد كه منجر به فوت یك نفر و مصدومیت چهار سرنشین دیگر شد.
چه باید كرد؟
محمدرضا رضایی، نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی و رئیس كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در رابطه با محور جهرم-لار، آن را دومین محور مهم مواصلاتی شهرستان جهرم دانست و گفت: فاز دوم محور جهرم-لار در ۲ قطعه یكی به طول ۱۵ كیلومتر با ۷۰ درصد پیشرفت است كه آسفالت آن نیز شروع شده است.
وی افزود: قطعه دیگر به طول ۲۵ كیلومتر با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیكی در حال انجام است و ۱۸ كیلومتر دیگر نیز به مناقصه گذاشته خواهد شد.
فرماندار جهرم نیز با توجه به ترانزیتی بودن این محور و سرعت غیرمجاز برخی خودروها اعلام كرد: مجوز استقرار ایستگاه سیار بازرسی در محور لار- جهرم در گلوگاه چاتیز برای مبازره با با قاچاقچیان این محور گرفته شده است.
جمشید جعفرپور، نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی نیز اخیراً طی نامهای از دكتر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور درخواست كرد تا مطالبات پیمانكاران این محور پرداخت شود.
بنا به اعلام دفتر این نماینده مجلس، 21 مرداد ماه، معاون رئیس جمهوری دستور پرداخت مبلغ چهل میلیارد تومان برای مطالبات پیمانكاران محور لارستان - جهرم را صادر كرده است.
در بخشی از نامه جعفرپور خطاب به نوبخت آمده است:باند دوم محور لارستان – جهرم كه در انتها به بندرعباس ختم می شود، جزو محورهای دهگانه ترانزیتی كشور است كه روزانه ۹ هزارخودرو سبك و سنگین در آن تردد میكند، این امر به سبب افتتاح و بهرهبرداری از بزرگراههای شمال استان فارس است كه به دلیل كوتاهشدن فاصله شیراز-بندرعباس برای رانندگان و مسافران عازم جنوب كشور بسیار جذاب شده است.
بنا به اعلام دفتر نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی، طول محور لار-جهرم، ۱5۵ كیلومتر است كه از این مقدار ۵۶ كیلومتر افتتاح شده و یا در حال انجام است كه توسط ۵ پیمانكار كار میشود.
مجموع مطالبات پیمانكاران بالغ بر چهل میلیارد تومان است كه با دستور دكتر نوبخت، دستور لازم برای تأدیه آن صادر شد و لازم است با پیگیری مسئولان اجرایی این دستور تحقق یابد. با پرداخت مطالبات پیمانكاران ادامه مسیر با سرعت بیشتری انجام میگیرد.
جهرم در 193 كیلومتری جنوب شرقی شیراز است.
ف ت / 1876
شیراز- ایرنا- محور جهرم - لارستان - بندرعباس یكی از محورهای ده گانه ترانزیتی، پرتردد، پرخطر و یكی از محورهای شریانی مهم كشور است كه گفته شده پروژه دوبانده شدن این محور هر چه سریع تر باید به بهره برداری كامل برسد.