مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی تاكسیرانی شهری كشور در حاشیه آیین افتتاح این سامانه به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: در حوزه حمل و نقل دانش آموزی برخی مشكلات در حوزه مربوط به شهرداری ها و آموزش و پرورش وجود داشت؛ به دلیل اینكه این امور به صورت دستی انجام میشد و موجب نابسامانیها و كاهش كیفیت خدمات رسانی می شد.
مرتضی ضامنی ادامه داد: در حوزه شهرداری ها و همینطور با همكاری آموزش و پرورش، با راه اندازی سامانه سپند به صورت برخط به دنبال ارائه خدمات برتر در حوزه حمل و نقل دانش آموزی هستیم و در این خصوص دستورالعملی از وزارت كشور دو ماه پیش به سازمان شهرداری ها ارائه شد. و اتحادیه تاكسیرانی امور اجرایی آن را برعهده گرفت.
وی خاطرنشان كرد: به منظور بهره برداری از سامانه سپند دوره های آموزشی از سوی شهرداری برگزار شد و بسیاری از شهرداری ها فعالیت های خود را در این زمینه آغاز كردند.
ضامنی اعلام كرد: راننده هایی كه در این سامانه برای حمل و نقل دانش آموزان ثبت نام كنند باید از صلاحیت و سلامت جسمی و روانی برخوردار باشند.
وی ادامه داد: همچنین در این سامانه یك نرم افزار برای والدین طراحی شده است كه دانش آموز خود را از مبدا تا مقصد رصد می كنند. همچنین چنانچه افرادی كه ارائه خدمت میكنند، صلاحیت لازم را نداشته باشند از سیستم خارج می شوند.
ضامنی اعلام كرد: این سامانه در حال حاضر در تهران اجرایی شده است و در شهرهای دیگر نیز در آینده اجرایی میشود. زیرساخت های آن نیز فراهم شده است.
سامانه متمركز حمل و نقل دانش آموزی سپند توسط دو وزارتخانه كشور و آموزش و پرورش طراحی شده است. یك دوره آموزشی برای عوامل اجرایی و همچنین گردهمایی آموزشی توجیهی سرویس مدارس و معرفی این سامانه برای انجمن های اولیا و مربیان سراسر كشور برگزار میشود.
* قرارداد سرویس مدارس بر اساس سامانه سپند باشد
مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی شهری كشور گفت: بر اساس دستورالعمل ابلاغ شده از سوی دو وزارتخانه كشور و آموزش و پرورش مدارس باید از طریق سامانه سپند، قرارداد سرویس ناوگان حمل و نقل دانش آموزی را انجام دهند.
ضامنی در حاشیه افتتاح سامانه سپند در نشست خبری با خبرنگاران افزود: هرگونه بكارگیری سرویس حمل و نقل دانش آموزی خارج از این سامانه تخلف است و بكارگیری و استفاده از این سامانه شامل تمام مدارس دولتی و غیردولتی می شود.
وی ادامه داد: با پدیده ای مواجه هستیم كه برخی از والدین خارج از رویه سرویس های رفت و برگشت برای فرزندان خود انتخاب میكنند كه در آینده با مشكلاتی نیز مواجه می شوند؛ بنابراین به والدین توصیه می شود كه از اینگونه سرویس ها استفاده نكنند و تنها از سرویس هایی كه در این سامانه از طریق شركت های معتبر معرفی می شود، استفاده كنند.
ضامنی گفت: در خصوص حمل و نقل دانش آموزی تكالیفی برعهده شهرداری ها و همچنین وزارت آموزش و پرورش است و شهرداری ها موظف هستند كه ناوگان مورد نیاز با استفاده از راننده مناسب كه از سلامت جسم و روان مناسب برخوردارند، در حوزه حمل و نقل عمومی به مدارس معرفی كنند.
وی ادامه داد: شركت هایی كه مجاز به گرفتن سرویس مدارس هستند، در سامانه سپند ثبت نام می كنند و مدارس هم از بین این شركت ها سرویس مورد نظر خود را برای حمل و نقل دانش آموزی انتخاب می كنند.
مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی كشوری افزود: در حال حاضر استفاده از تكنولوژی برخط برای ناوگان حمل و نقل عمومی و به خصوص ناوگان حمل و نقل دانش آموزی برای ارتقای كیفیت ضروری است.
ضامنی گفت: داشتن گواهینامه پایه دو رانندگی، گواهی سوءپیشینه، عدم اعتیاد به مواد مخدر و سلامت و جسم روان از شرایط رانندگانی است كه در سامانه سپند عهده دار سرویس مدارس می شوند و همچنین خودرو این افراد باید از سلامت كامل فنی برخوردار باشد.
وی در مورد هزینه های پرداختی سرویس مدارس نیز تصریح كرد: هزینه سرویس مدارس بر اساس قوانین شهرداری و زیرنظر شورای شهرها نرخ گذاری می شود و كارگروه ماده 18 نیز بر این امر نظارت دارد.
مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی كشوری در مورد وقوع حوادث رانندگی در سرویس مدارس نیز گفت: رعایت نكردن استانداردهای لازم برای سلامت فنی خودرو و استفاده بیش از اندازه از ظرفیت خودرو موجب ایجاد حوادث رانندگی ناگوار در سرویس مدارس بوده است كه در آینده با بكارگیری سامانه سپند، رعایت سلامت خودرو، بررسی برگه معاینه فنی خودرو و همچنین مراقبت والدین دانش آموزان و مدارس از طریق این سامانه می توانیم در آینده شاهد كاهش اینگونه حوادث باشیم.
* مدیران مدرسه اجازه بستن قرارداد با افراد حقیقی و غیرمجاز برای سرویس مدارس را ندارند
مدیركل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: مدیران مدرسه اجازه ندارند با افراد حقیقی و غیرمجاز برای حمل و نقل دانش آموزان قرارداد ببندند.
نورعلی عباس پور افزود: راه اندازی سامانه سپند، اقدام بزرگی است كه امسال با همكاری وزارت كشور و آموزش و پرورش در بحث حمل و نقل دانش آموزی انجام می شود. در گذشته مشكلاتی وجود داشت و كارها در حوزه حمل و نقل دانش آموزی به صورت دستی انجام میشد و عوامل انسانی نیز دخیل بودند اما به واسطه این سامانه این مشكلات به حداقل خواهد رسید و این سامانه مسیر را برای خانوادهها، رانندگان و مدیران مدرسه هموار می كند.
مدیركل دفتر انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش اظهار داشت: حمل و نقل جمعیت قابل توجهی از دانش آموزان با سرویس مدارس صورت می گیرد و حتی برخی از آنها نیز از سرویسهای غیرمجاز استفاده میكنند؛ اما امسال به گونهای برنامه ریزی شده است كه مدیران مدرسه نمیتوانند با افراد حقیقی و افرادی كه مجاز نیستند، قرارداد ببندند و حتما باید قرارداد آنها با شركتهای حمل و نقل باشد و این شركتها نیز باید معیارهای آموزش و پرورش را داشته باشند.
عباس پوراضافه كرد: در بكارگیری ناوگان حمل و نقل دانش آموزی ملاك و معیارها در خصوص مسائل اخلاقی و تربیتی درنظرگرفته شده است و افرادی كه به عنوان رانندگان این ناوگان انتخاب میشوند، باید این شرایط را داشته باشند همچنین هر مدرسه و واحد آموزشی چنانچه رضایتی از شركت یا راننده نداشته باشد، در هر مرحله میتواند قرارداد را فسخ كند.
عباس پور به دو مبحث نظارتی و فرهنگی كه وزارت آموزش و پرورش در ناوگان حمل و نقل دانش آموزی برعهده دارد، اشاره كرد و گفت: در زمانی دانش آموزان در سرویس مدارس هستند، رانندگان در برخی شهرها كه از رادیو سرویس برخوردارند با استفاده از این سیستم و همچنین سی دی های آموزشی مجاز، برنامه های مشاوره ای با رویكردهای تربیتی به دانش آموزان ارائه می دهند.
مدیركل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش افزود: فعالیتهای فرهنگی در سرویس مدارس میتواند پیامهای تربیتی برای دانش آموزان داشته باشد و باید از ظرفیت هر حوزهای كه میتواند در این راستا كمك كند نیز استفاده شود.
اجتمام* 2181*1834
تهران- ایرنا- سامانه پایش ناوگان دانش آموزی (سپند) صبح امروز یكشنبه با حضور مسئولان دو وزارتخانه كشور و آموزش و پرورش به طور رسمی افتتاح شد.