۲۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۷:۰۱
کد خبر: 83006172
T T
۰ نفر
نگارخانه تخصصي عكاسي در بافت تاريخي شيراز گشايش يافت

شيراز-ايرنا- همزمان با نوزدهم آگوست روز جهاني عكاسي، نخستين نگارخانه تخصصي عكاسي و خانه عكاسي با عنوان سي راه در محله سنگ سياه بافت تاريخي شيراز گشايش يافت.

پايگاه اطلاع رساني و روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان فارس در گزارش روز يكشنبه خود اعلام كرد،
معاون هنري و سينمايي اين اداره كل در آييني كه به همين مناسبت برگزار شد، گفت: امروزه هنر عكاسي بسيار رايج شده و در واقع جايي كه جاودانگي از تصور به تصويري واقعي تغيير شكل مي دهد، لحظه ثبت هنر عكاسي است.
مهدي رنجبر افزود: فرآيند عمومي انديشيدن با كمك هنر عكاسي آغاز شده است و در اين تحول به تدريج در حال جايگزيني يك فضاي معرفتي جديد هستيم كه در قالب آن به جاي واژگان، عادت مي كنيم با تصويرها بينديشيم.
رئيس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر شيراز نيز در اين آيين با بيان اينكه اين شورا و شهرداري شيراز براي تبديل محور سنگ سياه به گذر فرهنگ و هنر گام هايي برداشته است، از ايجاد نگارخانه سي راه در اين بافت تاريخي ابراز خشنودي كرد.
ليلا دودمان بيان داشت: گذر فرهنگ و هنر شيراز، بخشي از مصوباتي است كه در چند روز اخير با حضور مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، اعضاي شوراي سياست گذاري پايتختي كتاب شيراز و اعضاي شوراي اسلامي اين شهر مورد بررسي قرار گرفت.
او گفت: با توجه به قابليت هايي كه در بافت تاريخي فرهنگي شيراز وجود دارد و اين موضوع در جذب گردشگر بسيار موثر است، اميدواريم راه اندازي نگارخانه تخصصي عكاسي هم در محله سنگ سياه اين بافت به تحقق تبديل اين منطقه به گذر فرهنگ و هنر شيراز كمك كند.
مسئول نگارخانه سي راه، نيز در اين آيين اظهار داشت: ايده اوليه راه اندازي نگارخانه اي تخصصي از زماني شكل گرفت كه اين خانه تاريخي براي ايجاد محفلي براي هنرمندان عكاس در نظر گرفته شد تا محلي براي گردهمايي عكاسان و ارايه آثار اين هنرمندان باشد.
فرزاد گواهي، با بيان اينكه بازسازي و مرمت اين بناي تاريخي از پنج سال پيش آغاز شد، افزود: اين نگارخانه آمادگي دارد از اين پس براي برگزاري نمايشگاه هاي گروهي يا فردي عكاسان در اختيار آنان قرار گيرد.
در ادامه اين مراسم، رضا قادري عكاس خبرگزاري ايرنا و محمدحسين نيكوپور عكاس خبرگزاري مهر به بيان خاطراتي از حرفه عكاسي خبري پرداختند.
همچنين در اين آيين، تنديس نگارخانه سي راه به مناسبت برپايي نخستين نمايشگاه عكس كه حاوي آثار رمضان محمديان بود به اين پيشكسوت عكاسي شيراز اهدا شد.
نگارخانه سي راه كه در فضايي به وسعت 203 مترمربع با زير بناي 150 مترمربع راه اندازي شده در كوچه جنب كليساي ارامنه (معروف به حسينيه كردها) در محله سنگ سياه شيراز واقع شده است. در اين نگارخانه افزون بر نمايش آثار عكاسان، بخشي از آن به ارايه آثار به جا مانده از تاريخ عكاسي از جمله دوربين و ابزار عكاسي اختصاص يافته است.
7375 /6118