۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۲۳
کد خبر: 83007043
T T
۰ نفر

سنگ شكن هاي حاشيه رودخانه بشار جا به جا مي شوند

۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۲۳
کد خبر: 83007043
سنگ شكن هاي حاشيه رودخانه بشار جا به جا مي شوند

ياسوج- ايرنا- مديركل حفاظت محيط زيست كهگيلويه و بويراحمد گفت: با هدف ساماندهي رودخانه بشار و جلوگيري از خشك شدن آن ،جابه جايي كارخانه هاي سنگ شكن حاشيه اين رودخانه در 6 ماه آينده در دستور كار قرار گرفته كه پس از مكان يابي مناسب عمليات انتقال كارخانه ها صورت مي گيرد. .

محسن جعفري نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: خشكسالي ، كم بارشي هاي اخير، عدم رعايت حق آب ها و برداشت هاي بي رويه آب توسط كشاورزان و بهره برداران حاشيه رودخانه بشار باعث كاهش دبي آب اين رودخانه شده است.
وي كاهش دبي آب را تهديدي براي زيست در آن دانست و افزود: اگر تدابير منطقي انديشيده نشود شاهد فجايع زيست محيطي در رودخانه بشار خواهيم بود.
جعفري نژاد بيان كرد: ارائه مستندات و گزارش هاي سازمان حفاظت محيط زيست سبب به تصويب رسيدن ممنوعيت كشت بهاره و پاييزه در حاشيه رودخانه بشار شده است.
مديركل حفاظت محيط زيست كهگيلويه و بويراحمد ابراز داشت: همچنين الزام شده كه در اين زمينه تدابير لازم توسط دستگاه هاي متولي آب منطقه اي و جهاد كشاورزي انديشيده شود.
جعفري نژاد تصريح كرد: سنگ شكن هاي حاشيه رودخانه بشار ياسوج يكي از تهديدات بالقوه براي رودخانه بشار به شمار مي رود.
وي گفت: وجود سنگ شكن ها در حاشيه اين رودخانه، برداشت از بستر و ورود پساب آن ها به رودخانه از ديگر تهديدات براي زيست در آن به شمار مي رود.
مديركل حفاظت محيط زيست كهگيلويه و بويراحمد ساماندهي رودخانه بشار را از اولويت هاي محيط زيست استان بر شمرد و عنوان كرد: پيگير مصوبه هاي جلسه هاي ساماندهي رودخانه بشار به رياست معاون هماهنگي و امور عمراني استاندار و دبيري حفاظت محيط زيست استان تا حصول نتيجه خواهيم بود.
وي افزود: محيط زيست كهگيلويه و بويراحمد روزانه وضعيت رودخانه بشار ياسوج را رصد و پايش مي كند.
براساس مصوبه هيات دولت مقرر شده بود كه هيچ گونه محصولات آب بر در كنار و بستر حريم رودخانه بشار كشت نشود اما به سبب سهل انگاري متوليان امر خسارات زيادي به آبزيان اين رودخانه وارد شده است.
رود بشار بويراحمد (ياسوج) از جنوب شرقي بويراحمد عليا و از كوه‌هاي اردكان و ممسني در استان فارس سرچشمه مي‌گيرد و به سوي شمال شرقي بويراحمد سفلي پيش مي‌رود. سرچشمه‌هاي اصلي اين رود، نهرهاي گنجگون تيز آب و تنگ سرخ است.
اين رودخانه كه بيشتر در شرق و شمال شرقي كهگيلويه و بويراحمد جريان دارد، ‌در مسير خود از شهر ياسوج عبور مي‌كند.
پس از عبور از شمال شرقي منطقه و پس از ورود به رودخانه خرسان، در پوزهٔ شمالي دنا، از شمال مناطق بوير احمد سفلي و طيبي گذشته، با نام بارز به رود كارون مي‌پيوندد و به سوي خليج‌ فارس سرازير مي‌شود.
با توجه به پايين آمدن دبي آب رودخانه بشار و خشك شدن آب آن، هم اينك بندهاي انحرافي اين رودخانه بازگشايي شده اند و رودخانه بشار ياسوج در حال آبگيري مجدد است.
9868/1662