۳۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۵۱
کد خبر: 83008640
T T
۰ نفر
پهلوگيري شناورها در بنادر هرمزگان 216 درصد افزايش يافت

بندرعباس - ايرنا - مديركل بنادر و دريانوردي هرمزگان گفت: در چهار ماه نخست امسال 37 هزار فروند شناور در بنادر استان پهلو گرفته اند كه اين شمار در هم سنجي با مدت مشابه سال قبل 216 درصد رشد داشته است.

به گزارش ايرنا، الله مراد عفيفي پور عصر سه شنبه در نشست بررسي عملكرد چهار ماهه بنادر هرمزگان اظهار داشت: از مجموع شناورهاي پهلو گرفته در بنادر استان، يك هزار و 815 فروند شامل كشتي هاي بالاي هزار تن و 35 هزار و 447 فروند زير هزار تن بوده اند.
وي افزود: در مدت مذكور 32 ميليون و 825 هزار تن كالا در بنادر هرمزگان تخليه و بارگيري شده كه از اين ميزان 21 ميليون و 540 هزار تن مربوط به كالاهاي غير نفتي و 11 ميليون و 285 هزار تن به كالاهاي نفتي اختصاص دارد.
عفيفي پور با اشاره به رشد سه درصدي صادرات كالاهاي غيرنفتي از بنادر هرمزگان در چهار ماهه نخست امسال، گفت: در اين مدت 12 ميليون و 683 هزار و 770 تن كالاي غيرنفتي از بنادر استان صادر شده است.
مديركل بنادر و دريانوردي هرمزگان خاطرنشان كرد: در همين مدت زمان 785 هزار و 585 TEU كانتينر (هر تي.اي. يو معادل يك كانتينر بيست فوت) در مجموعه بنادر بازرگاني اين استان تخليه و بارگيري شد.
وي با بيان اينكه هرمزگان پايتخت مسافرت هاي دريايي است، گفت: از آغاز سال جاري تا ابتداي مردادماه كه يك دوره زماني چهارماهه را شامل مي شود، ترابري شش ميليون و 904 هزار و 499 نفر سفر در بنادر و پايانه هاي مسافري دريايي اين استان به ثبت رسيد.
استان هرمزگان داراي 32 بندر فعال از جمله بندر شهيد رجايي ، شهيد باهنر ، بندرلنگه، جاسك ، تياب ، كرگان ،كلاهي ، آفتاب ، كيش ، جوادالائمه ، هرمز و ابوموسي مي باشد.
در اين ميان از بندر شهيد رجايي به عنوان بزرگترين بندرتجاري ايران نام برده مي شود كه با ظرفيت تخليه و بارگيري سالانه حدود 100 ميليون تن كالا، به ‌تنهايي بيش از 55 درصد صادرات و واردات و 70 درصد ترانزيت بنادر كشور را برعهده ‌دارد و همچنين بيش از 85 درصد كالاهاي كانتينري كشور در اين بندر جا به جا مي شود.
مجتمع بندري چند منظوره شهيد رجايي با 18 دستگاه گنتري كرين (جرثقيل غول پيكر جهت تخليه و بارگيري كانتينري) و40 پست اسكله، بزرگترين و پيشرفته ترين بندر كانتينري ايران مي باشد و توان پهلوگيري كشتي هاي بزرگ پاناماكس با ظرفيت بيش از 12هزار كانتينر را دارد.
اين بندر از سال 64 فعاليت خود را در غرب بندرعباس آغاز كرد و هرسال بر توسعه آن افزوده شده به طوري كه درسالهاي اخير به منطقه ويژه شهيد رجايي و دروازه طلايي ايران معروف شده و ضمن ارتباط بندري با 80 بندر معروف جهان در برنامه دوره اي تخليه و بارگيري كالاهاي كانتيري دنيا قرار دارد.
7198/7408