۴ شهریور ۱۳۹۷، ۷:۵۶
کد خبر: 83011887
T T
۰ نفر

هفته دولت /

نوگرایی دستاورد بزرگ دولت در صنعت برق

۴ شهریور ۱۳۹۷، ۷:۵۶
کد خبر: 83011887
نوگرایی دستاورد بزرگ دولت در صنعت برق

مشهد- ایرنا- یكی از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه صنعت برق توسعه تولید نیرو به ویژه بهره گیری از انرژیهای نو می باشد، مزیتی كه علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها منجر به اشتغالزایی نیز شده است.

شركت برق منطقه ای خراسان با مركزیت مشهد كه مدیریت تامین برق سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی را برعهده دارد یكی از نمونه های موفق این اقدام دولت در عرصه صنعت برق محسوب می شود بطوری كه مازاد بر نیاز تولید كرده و همواره كمك رسان دیگر نقاط كشور در گسیل نیروی برق به شبكه سراسری برای رفع نیاز دچار كمبود نیرو است.
در این چارچوب از روشهای نوینی برای صرفه جویی در مصرف نیرو نیز بهره گرفته شده و مزیت نور آفتاب مناسب و انرژی باد نیز برای تولید برق بكار گرفته است.

* نیروگاههای خورشیدی
توزیع نیروی برق در خراسان رضوی دو دستگاه متولی شامل شركت توزیع نیروی برق استان و شركت توزیع نیروی برق مشهد دارد. شركت استانی همه نقاط این منطقه را به جز مشهد زیر پوشش دارد.
با توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر در سطح خراسان رضوی طی فعالیت دولت تدبیر و امید علاوه بر تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی شاهد استفاده بهینه از منابع و سرمایه ها هستیم.
مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: هم اكنون یك میلیون و 270 هزار مشترك برق شهری و روستایی در این استان زیر پوشش خدمات صنعت برق قرار دارند.
محمدرضا مزینی افزود: شركت توزیع نیروی برق خراسان رضوی 820 قرارداد با مجموع ظرفیت هفت هزار و 500 كیلووات نیروگاه خورشیدی منعقد كرده كه حدود 50 درصد آنها به شبكه متصل شده اند. بر همین اساس این شركت به عنوان برترین شركت توزیع برق ایران در توسعه انرژیهای پاك و تجدیدپذیر معرفی شده است.
وی همچنین به مهمترین اقدامات دو سال اخیر اشاره و بیان كرد: با استفاده از توان علمی و اجرایی شركتهای دانش بنیان بومی در سطح خراسان رضوی طرحهای مهم و مفیدی برای توسعه انرژیهای پاك و تجدیدپذیر اجرا شده كه از جمله می توان به اجرای 'طرح وقف انرژی' با مشاركت اداره كل اوقاف و امور خیریه جهت نصب نیروگاههای خورشیدی مقیاس كوچك در موقوفات و بقاع متبركه اشاره كرد.
مدیرعامل شركت توزیع برق خراسان رضوی اجرای 'طرح بركت آفتاب' در قالب نصب پنلهای خورشیدی خانگی با مشاركت كمیته امداد امام خمینی(ره) به منظور توانمندسازی مددجویان، انعقاد تفاهمنامه با سازمان بهزیستی جهت مشاركت مددجویان این نهاد در تولید برق از طریق پنلهای خورشیدی و اجرای عملیات برقرسانی به روستاها با استفاده از پنل خورشیدی را از دیگر طرحهای اجرا شده برای توسعه استفاده از انرژیهای نو در تولید برق ذكر كرد.
وی ادامه داد: امضای تفاهمنامه با اتحادیه های تعاونی، نصب 51 نیروگاه خورشیدی سه كیلوواتی برای مساجد و مدارس در سطح خراسان رضوی و تامین بخشی از انرژی مورد نیاز ساختمانهای اداری مدیریتهای برق شهرستانی با استفاده از انرژی خورشیدی از دیگر اقدامات هستند.

* پروژه فهام
مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در چارچوب فعالیت دولت یازدهم برای نخستین بار در كشور سال 1394 پروژه فهام یا 'فراسامانه هوشمند اندازه‌ گیری و مدیریت انرژی' توسط این شركت اجرا شد. یكی از مهمترین قابلیتهای هوشمندسازی شمارشگرها این است كه مشترك می تواند با مراجعه به سایت شركت توزیع نیروی برق مشهد و وارد كردن مشخصات اشتراك، اطلاعات انرژی مصرفی خود را به صورت روزانه پایش و مدیریت كند.
علی سعیدی بهینه سازی و بهبود خدمات مشتركان را از مزایای شمارشگرهای هوشمند ذكر و بیان كرد: نصب این شمارشگرها برای مشتركان كیلوواتی در مشهد كه نیمی از مصرف انرژی این شهر را به خود اختصاص داده اند برای نخستین بار در كشور به پایان رسیده است.
وی افزود: از قابلیتهای شمارشگرهای هوشمند در اجرای طرحهای مدیریت مصرف در سالهای 1394 تا 1396 نیز استفاده شد بطوری كه سال 1395 حدود 61 مگاوات و پارسال 115 مگاوات كاهش مصرف در اوج بار بدون اختلال در تولید كارخانه ها حاصل شد.
سعیدی ادامه داد: شمارشگرهای هوشمند برای چاههای كشاورزی نیز نصب شده زیرا استفاده بهینه از این سامانه تاثیر بسزایی در مدیریت منابع آب در بخش مصرف كشاورزی دارد.
مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق مشهد استفاده از 'فناوری خط گرم فرمان از نزدیك' بدون اعمال خاموشی، اتوماسیون شبكه و جایگزینی كابل خودنگهدار به جای سیمهای مسی را نیز از دیگر اقدامات نوین فنی در دوره فعالیت دولت تدبیر و برشمرد.
وی همچنین كاهش 60 مگاوات برق بین ساعت 11 تا 15 هر روز، امضا تفاهمنامه با مشتركان كشاورزی برای كاهش مصرف و مدیریت بار، اجرای طرح ذخیره عملیاتی و كاهش بار در صنایع، اجرای 11 پروژه با 230 میلیارد ریال هزینه برای حوزه روشنایی فشار ضعیف، فشار متوسط و اصلاح دستكها در مشهد به ویژه حاشیه این شهر را از دیگر اقدامات ذكر كرد.
سعیدی افزود: همچنین تا پایان پارسال سه مگاوات نیروگاه خورشیدی محدود به ظرفیت انشعاب در مشهد در قالب 300 نیروگاه كه 200 نیروگاه آن در قالب خرید تضمینی است نصب شد كه ظرفیت تولید آنها تا سقف 100 كیلووات است.
وی گفت: شركت توزیع برق مشهد 14 هزار كیلومتر شبكه و 10 هزار دستگاه ترانسفورماتور برای تامین برق مشتركان در اختیار دارد. همچنین با شش هزار كیلومتر شبكه و 253 هزار لامپ روشنایی معابر با بار مصرفی 1300 مگاوات در مساحت 10 هزار كیلومتر در سطح كلانشهر 3.5 میلیون نفری مشهد خدمت می كند.

* از برق شهری تا برق روستایی
مدیرعامل شركت برق منطقه ای خراسان هم به خبرنگار ایرنا گفت: ظرفیت نصب شده نیروگاهی در سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی پنج هزار و 231 مگاوات است كه از این میزان 38 مگاوات مربوط به نیروگاههای انرژی تجدیدپذیر از جمله توربینهای بادی و نیروگاههای خورشیدی است.
محمدحسن متولی زاده افزود: هم اكنون طول خطوط شبكه انتقال در استانهای سه گانه خراسان دو هزار و 920 كیلومتر و طول شبكه فوق توزیع در این استانها 9 هزار و 179 كیلومتر است.
وی ادامه داد: ظرفیت پستهای انتقال نیروی این منطقه در ابتدای فعالیت دولت یازدهم چهار هزار و 788 مگاوات بود كه این میزان در پایان پارسال به پنج هزار و 788 مگاوات رسید. همچنین تا پایان سال 1396 تعداد دستگاههای پست فوق توزیع برق در سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی به 166 دستگاه رسید.
مدیرعامل شركت برق منطقه ای خراسان به موضوع تلفات برق در شبكه انتقال، فوق توزیع و توزیع نیز اشاره و بیان كرد: در ابتدای سال 1392 تلفات برق در شبكه انتقال، فوق توزیع و توزیع این منطقه 9 درصد بود اما این میزان اواخر پارسال گذشته به 8.18 درصد رسید كه چهار درصد كمتر از میانگین كشوری است.
وی گفت: ابتدای امسال نیز 10 طرح صنعت برق در خراسان رضوی با هزینه هزار و 570 میلیارد ریال در شهرستانهای مشهد، گناباد، سرخس، تربت جام، درگز و سبزوار بهره برداری شد كه شامل توسعه پست 400 كیلوولت تربت جام، اجرای خط 400 كیلوولت تربت جام - شادمهر، افزایش ظرفیت پست 132 كیلوولت شهرستانهای گناباد، درگز و سرخس و احداث دیسپاچینگ های پشتیبان مشهد و RDC منطقه سبزوار بود.
متولی زاده افزود: نیاز استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی به برق روزانه به سه هزار و 500 مگاوات می رسد و این آمار نشان می دهد منطقه خراسان مازاد تولید برق دارد و این یك مزیت به شمار می رود.
وی ادامه داد: از اقدامات مهم انجام شده شركت برق منطقه ای خراسان در سال 1396 می توان به افزایش ظرفیت پستها به 910 مگاولت آمپر و برقداری بیش از 90 كیلومتر مدار خط انتقال و فوق توزیع و كسب رتبه برتر در اجرای موفقیت آمیز طرح ذخیره عملیاتی صنایع اشاره كرد.
مدیرعامل شركت برق منطقه ای خراسان گفت: در سالهای ابتدایی انقلاب اسلامی 187 روستای خراسان از مزایای نیروی برق برخوردار بودند كه این تعداد در ابتدای دولت یازدهم به پنج هزار و 489 روستا رسید و با برقرسانی به 120 روستای دیگر در طول دولت گذشته هم اكنون پنج هزار و 609 روستا در استانهای خراسان و همه روستاهای بالای 10 خانوار در خراسان رضوی دارای برق هستند.
تعداد مشتركان برق شركت برق منطقه ای در استانهای سه گانه خراسان سه میلیون و400 هزار مورد است.
7489/1858