به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، تولیدكنندگان نوشت افزار تمامی همت خود را به كار می بندند تا طرح ها و رنگ هایی بیافرینند كه جذاب و مورد سلیقه مخاطبان باشد، مخاطبانی كه در واقع كودكان و نوجوانان كنجكاو و به دنبال تنوع هستند.
در نمایشگاه 'ایران نوشت' كه ششمین سال آن 23 مرداد تا دوم شهریور در سالن كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برگزار شد، انواع لوازم التحریر اعم از مداد پاك كن، مداد تراش، دفتر و وسایل جانبی مورد نیاز دانش آموزان در رنگ ها و طرح های متنوع خودنمایی می كرد و تولید كنندگان سعی كرده بودند از شخصیت های كارتونی و پویانمایی كه اغلب از تلویزیون پخش می شود و بچه ها با آنها آشنا هستند، روی این لوازم استفاده كنند.
البته علاقمندی های نوجوانان و دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم نیز مغفول نمانده بود و برای آنها نیز متناسب با سن و سلیقه شان از قهرمانان شاهنامه و كهن ایرانی و شهدای هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم كه در میان آنها شهدای جوانی همچون شهید حججی قد علم كرده اند، محصولاتی ارائه شده بود.
اساسا با ورود به نمایشگاه 'ایران نوشت'، شاید اولین انتظار این باشد كه بچه ها و خانواده ها پس از بازدید از هر غرفه با دستان پر از اقلام خریداری شده خارج شوند اما امسال این گونه نبود و مراجعان اغلب به خرید چند قلم دفتر و مداد و شاید لوازم بسیار ضروری اكتفا می كردند.
یكی از تولیدكنندگان نوشت افزار ایرانی - اسلامی حاضر در نمایشگاه در خصوص چرایی این امر، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به بلا بودن قیمت ها به خاطر وضعیت نامناسب مواد اولیه به ویژه كاغذ اشاره كرد و گفت: سال گذشته قیمت یك بند كاغذ 130 هزار تومان بود اما اكنون همین یك بند را با قیمت 170 هزار تومان خریداری می كنیم كه این مساله بر قیمت تمام شده لوازم التحریر تاثیر گذاشته است.
مرتضی عباسی با بیان اینكه بهبود كیفیت در طراحی و صفحات رنگی نیز نتوانسته خریداران را جذب كند، افزود: در این شرایط برای تولیدكنندگان هم دشوار است كه طرح های بیشتری ارائه دهند ضمن اینكه تولیدكنندگان هیچ گونه حمایتی از سوی دولت دریافت نمی كنند.
وی با اشاره به اینكه 12 طرح جدید را به دلیل برخی مشكلات نتوانستیم در این دوره از نمایشگاه به مرحله چاپ برسانیم، ادامه داد: اگر دولت در تهیه كاغذ به تولیدكنندگان كمك كند، مساله چندانی در طراحی و چاپ نوشت افزار با نمادهای ایرانی - اسلامی نخواهیم داشت.
این تولیدكننده نوشت افزار اضافه كرد: اكنون به غیر از كاغذ، تمامی فرآیند تولید لوازم التحریر و نوشت افزار توسط تولیدكنندگان داخلی انجام می شود و با توجه به تاكید رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از كالای داخلی باید شرایطی فراهم شود تا كاغذ به راحتی در دسترس تولیدكنندگان قرار گیرد.
عباسی با تاكید بر اینكه دولت می تواند در قالب بن خرید، كاغذ، جوهر و مواد اولیه را برای تولیدكننده نوشت افزار و لوازم التحریر آماده كند، اظهار داشت: در طرح هایی كه امسال در نمایشگاه ایران نوشت ارائه كرده ایم 16تصویر شهدا به ویژه شهید حججی را گنجانده ایم تا بچه ها بیشتر با نمادهای ایرانی - اسلامی آشنا شوند.
وی یادآور شد: كودكان و نوجوانانی كه از نمایشگاه بازدید كرده اند، از تصاویر فیلشاه، شاهزاده رومی و اتل متل ی جنگل و پویانمایی شاهنامه بیشتر استقبال كرده اند البته در كنار اینها توجه و اقبال دانش آموزان به تصاویر شهدا نیز هر سال رو به افزایش است.
یكی دیگر از تولیدكنندگان حاضر در نمایشگاه ایران نوشت نیز گفت: قیمت كاغذ در مقایسه با سال گذشته در همین موقع چند برابر شده و این افزایش، تولیدكنندگان را با مشكل جدی مواجه كرده است و با وجود اینكه سلیقه ایرانی ها در ارائه طرح ها و رنگ آمیزی سرآمد است اما در این شرایط نمی تواند به عرصه ظهور برسد.
روح الله رمضان پور با بیان اینكه این افزایش قیمت كه منجر به بالارفتن قیمت نوشت افزار و لوازم التحریر شده، تبعاتی همچون كوچك كردن سبد خرید خانواده ها را به دنبال داشته است، افزود: خانواده ها ترجیح می دهند تنها 30 درصد از لوازم مورد نیاز فرزندانشان را از نمایشگاه تهیه كنند و بقیه خریدها را به طول سال تحصیلی موكول كرده اند در صورتی كه سال گذشته اینگونه نبود.
وی با تاكید بر اینكه درخواست تولیدكنندگان نوشت افزار و لوازم التحریر از دولتمردان به هیچ وجه دریافت تسهیلات نیست، تصریح كرد: دولت به جای اعطای تسهیلات و بدهكار كردن تولید كننده باید رانت در اختیار آنها قرار داده و كمك پشتوانه ای داشته باشد زیرا تسهیلات جز اینكه تولیدكنندگان را به ورشكستی برساند سود و نتیجه دیگری ندارد.
این تولیدكننده لوازم التحریر و نوشت افزار همچنین یادآور شد: اكنون خانواده ها وظیفه خود را در قبال فرمایشات رهبری مبنی بر حمایت از كالای ایرانی انجام می دهند اما وقتی در بازار با افزایش 70 درصدی قیمت لوازم التحریر نسبت به سال گذشته مواجه می شوند، دلسرد خواهند شد.
رمضان پور ادامه داد: اكثر طرح ها، كاراكتر مفاخر، شاهزاده رومی، فیلشاه، فوتبالیست ها و شخصیت های كارتونی هستند كه سعی كرده ایم با طراحی زیبا و رنگ های متنوع كودكان و نوجوانان را جذب كنیم.
وی اظهار داشت: برای اینكه محصولات داخلی قابل رقابت با نمونه های خارجی باشد باید كارها دیده شود و تبلیغات در این زمینه گسترش پیدا كند زیرا كودكان و نوجوانان هر آنچه را كه در تلویزیون و رسانه های مختلف می بینند به سمت آن جذب می شوند از این رو هر چقدر فیلم های سینمایی و پویانمایی ساخته شود و كاراكترها و قهرمانان در آن برجسته شوند رغبت بچه ها به خرید نوشت افزار و لوازم التحریرهایی با آن نمادهای ایرانی و اسلامی بیشتر خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه تمامی نوشت افزارها و لوازم التحریر موجود در كشور تولید داخل است و صرفا طرح های خارجی روی آنها استفاده می شود، یادآور شد: این در حالیست كه دانش آموزان و خانواده ها به دلیل جذابیت طرح ها و رنگ ها به سمت كاراكترهای خارجی جذب می شوند كه البته تبلیغات و معرفی درست شخصیت ها و نمادهای ایرانی می تواند آنها را جذب تولیدات داخلی كند.
این تولیدكننده نوشت افزار ادامه داد: اگر رنگ آمیزی و طرح های ایرانی خوب و جذاب باشد تا زمانی كه تبلیغات درستی از محصولات تولیدكنندگان داخلی نداشته باشیم، موفق نخواهیم بود.
مدیر عامل مجمع نوشت افزار ایرانی - اسلامی نیز در تایید نظرات و گلایه های تولید كننده ها مبنی بر كوچك شدن سبد خرید خانواده ها به خبرنگار ایرنا گفت: از آنجا كه لوازم التحریر یك كالای ضروری و مورد نیاز همیشگی دانش آموزان و خانواده ها است تصمیم داریم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رایزنی هایی داشته باشیم تا مواد اولیه به ویژه كاغذ با قیمت مناسب تری در اختیار تولیدكنندگان قرار گیرد.
سید سعید حسینی با بیان اینكه بنا شده است ارز 4 هزار و 200 تومانی در اختیار حوزه نشر قرار گیرد اما این مساله شامل لوازم التحریر نمی شود، اظهار داشت: البته این تصمیم هنوز عملی نشده و ما تلاش می كنیم این تسهیلات وارد عرصه لوازم التحریر و نوشت افزار شود تا محصولات داخلی با قیمت مناسب به دست مصرف كنندگان برسد.
وی ادامه داد: ششمین نمایشگاه ایران نوشت در حالی پس از 12 روز فعالیت به كار خود پایان داد كه شاهد عرضه 5 هزار محصول جدید بود و رشد كمی و كیفی تولیدات را می توان از ویژگی های برجسته این دوره برشمرد.
مدیرعامل مجمع نوشت افزار ایرانی - اسلامی تصریح كرد: تولیدكنندگان در این نمایشگاه سعی كرده بودند با سود كمتر محصولات خود را عرضه كنند اما افزایش صددرصدی قیمت كاغذ باعث شده كه قدرت خرید خانواده ها حتی با این شرایط نیز كاهش پیدا كند.
حسینی یادآور شد: شاید خانواده ها قیمت محصولات عرضه شده در نمایشگاه را گران ارزیابی كنند اما با مقایسه تولیدات در بازار به وضوح می توان به كاهش قیمت و تخفیف های این نمایشگاه پی برد.
ششمین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی - اسلامی با عنوان ایران نوشت كه با حضور 100 تولیدكننده داخلی از 23مرداد در مركز آفرینشهای فرهنگی هنری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان آغاز به كار كرده بود، دوم شهریور پایان یافت.
علمی**1883**2017
تهران- ایرنا- چند سالی است كه تولیدكنندگان نوشت افزار و لوازم التحریر داخلی در نمایشگاهی گردهم آمده و به عرضه محصولات خود می پردازند تا از این طریق، جای بیشتری برای حمایت از فرهنگ و كالای ایرانی در سبد خرید خانواده ها و دانش آموزان باز شود.