۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۱۸
کد خبر: 83012595
T T
۰ نفر

جایگاه تهیه كننده و كارگردان در تئاتر یكی شده است

۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۱۸
کد خبر: 83012595
جایگاه تهیه كننده و كارگردان در تئاتر یكی شده است

تهران- ایرنا- مدیر پروژه دوره تخصصی تهیه كنندگی در ایران گفت: جایگاه تهیه كننده و كارگردان در تئاتر امروز ایران یكی شده است و هر دو به جای همكاری با یكدیگر یك وظیفه را برای اجرای نمایش به انجام می رسانند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آروند دشت آرای روز یكشنبه در نشست خبری اولین دوره تخصصی تهیه كنندگی در ایران كه با حضور علیرضا مسگر خویی نماینده مدیر موسسه توسعه هنرهای معاصر و عماد حسینی نماینده خانه هنرمندان برگزار شد، اظهار داشت: با حمایت مركز هنرهای نمایشی و همراهی دو موسسه توسعه هنرهای معاصر و خانه هنرمندان توانستیم طرح این پروژه را عملیاتی كنیم.
وی با اشاره اینكه نگاه به نقش تهیه كننده در گروه در ایران صحیح نیست، خاطر نشان كرد: تهیه كننده در كنار كارگردان می ایستد تا ذهنیت و ایده های او را اجرایی كند. تهیه كننده نقش كیسه پول را در گروه برعهده ندارد بلكه توانایی اجرا كردن طرح‌های كارگردان را داراست.
وی با بیان اینكه تئاتر ایران به سرعت در حال خصوصی شدن و به دست آوردن منابع مالی بدون حمایت دولتی است، اظهار داشت: جایگاه تهیه كننده و كارگردان در تئاتر امروز ایران یكی شده و به جای كمك كردن به یكدیگر در پیشبرد اجرای یك نمایش، یك فعالیت مشابه را انجام می‌دهند.
وی با اشاره به اینكه نبود این جایگاه به تئاتر آسیب می زند، عنوان كرد: یك كارگردان نباید نیمی از تمركز خود را بر رفتار سازمانی بگذارد بلكه باید تمام فكر و تلاش خود را بر كیفیت اجرا متمركز كند كه در عمل چنین نیست.
دشت آرای با اشاره به نبود آموزش تهیه كنندگی و مراجع ترجمه و چاپ شده در این زمینه، تاكید كرد: این امكان فراهم شده تا عده ای در ایران با هزینه‌ای كم ثبت نام كنند تا در آینده به صورت تخصصی وارد این حرفه شوند.
وی با اشاره به اینكه در مقطعی دوره‌هایی نه چندان تخصصی در تهران برگزار شد كه امروز در روند كاری تئاتر تاثیر مثبت گذاشته است، گفت: طرح محوری این دوره تخصصی بر پایه ایجاد امكان آموزش عمقی با كمك استاد‌های ایرانی و بین المللی استوار است.
مدیر پروژه دوره تخصصی تهیه‌كنندگی در ایران معتقد است كه در دوران فقرِ علمِ فرهنگی كار گروهی و رفتار سازمانی به نفع فعالیت‌های فرد محور كاهش می‌یابد. این در حالی است كه در جهان، تهیه كنندگی با تبدیل به یك دانش از رفتار و رویكرد فردی خارج شده است.
وی افزود: این دوره تخصصی بر اساس دانش جهانی و نیاز علمی ایران طراحی شده و استادان بین المللی آموزش‌هایی كه مناسب با جامعه تئاتر ایران است را به افراد حاضر منتقل می كنند.
این كارگردان تئاتر با بیان اینكه مدرك پایانی دوره تخصصی تهیه كنندگی در ایران مورد تایید مقامات آلمانی و ایرانی است، گفت: چنین دوره ای دركشورهای مختلف برگزار شده است و پنج مبحث معرفی و نقش تهیه كننده، سرمایه و مخاطب، مدیریت محل نمایش و اجرای تور، تولید و مدیریت فستیوال و مرور را شامل می شود.
وی با اشاره به اینكه با برگزاری این دوره تلاش می كنیم تا بازار آشفته تولید را با آموزش علمی جایگزین كنیم، خاطرنشان كرد: با انتقال آموزش های علمی می توانیم آرام آرام شیوه های برساخته را در تولید تئاتر از بین برده و شیوه‌های دقیق و تخصصی را ارائه كنیم.
دشت آرای با اشاره به تاثیر برگزاری این دوره بر بهبود كیفی تئاتر در كشور، تاكید كرد: هیچ ضمانتی نیست كه تمامی افراد آموزش دیده بتوانند بر روند بهبود تئاتر تاثیر بگذارند اما اگر چند نفر بتوانند وارد علم تهیه كنندگی شوند نشان از موفقیت ما در این زمینه دارد.
وی با اشاره به اینكه مدرك پایان دوره به امضای مسئولان می رسد كه از برگزاری این دوره تخصصی حمایت كرده اند، اظهار داشت: نمی توان از بیم تبدیل افراد آموزش دیده به مافیای تهیه كنندگی از این آموزش‌ها صرف نظر كرد اما می توانیم با اتخاذ تدابیری از جمله فراخوان سراسری و افزایش تعداد افراد آموزش دیده از تشكیل چنین گروه‌هایی جلوگیری كنیم.
وی با اشاره به اینكه تكثر از ایجاد یك جریان حاكم جلوگیری می كند، خاطرنشان كرد: امروزه تئاتر ایران در حال توسعه است و مانند گذشته یك گروه نمی تواند بر كل خانواده تئاتر تاثیرگذار باشد.
دشت آرای با بیان اینكه در حال حاضر تئاتر جولانگاه پول و سرمایه است و جای تفكر نیست، تصریح كرد: باید جایگاه فكر و اندیشه كه پایه اصلی تئاتر است را به آن برگردانیم و اجازه ندهیم عده ای با دغدغه فروش بیشتر، آینده تئاتر را تغییر دهند و این كار تنها با آموزش ممكن می شود.
وی تنها انگیزه برگزاری دوره تخصصی تهیه كنندگی تئاتر در ایران را خدمت خواند و افزود: تلاش می كنیم تا اتفاق خوبی را برای تئاتر رقم بزنیم. اگر تهیه كننده تئاتر آموزش نبیند و تخصصی پیدا نكند دیگر جای زندگی برای تئاتری ها باقی نمی ماند.
همچنین حسینی معاون پژوهش خانه هنرمندان با بیان اینكه طرح جامع هنرمندان دو سال پیش برای توسعه خانه هنرمندان برنامه ریزی شد، اظهار داشت: در این طرح، ایده مدرسه عالی هنر برای پر شدن خلا نظام آموزشی خصوصی و دولتی در نظر گرفته شده بود و بر همین اساس طرح دوره تخصصی تهیه كنندگی تئاتر در ایران مورد حمایت قرار گرفت.
وی افزود: این طرح با همكاری بخش فرهنگی سفارت آلمان تحقق پیدا كرد و از آنجا كه در هیچ دانشگاهی دوره تهیه كنندگی تخصصی وجود ندارد، اقدامی پیشرو در این زمینه محسوب می‌شود.
وی اظهار امیدواری كرد كه در صورت مناسب بودن خروجی این دوره، زمینه ای برای برگزاری دوره های آینده فراهم شود.
فراهنگ ** 7561 ** 9053
۰ نفر