۵ شهریور ۱۳۹۷، ۷:۱۶
کد خبر: 83013089
T T
۰ نفر
توسعه متوازن و عدالت آموزشی ارمغان دولت تدبیر و امید

مشهد- ایرنا- توسعه متوازن و عدالت آموزشی با هدف تعادل پایدار آن در سطح كشور و توجه به ضرورت آموزش و پرورش در همه مناطق یكی از اصلی ترین راهبردها و هدف برنامه ریزیها و سیاستگذاریهای دولت تدبیر و امید بوده كه ظرف پنج سال اخیر جهش مطلوبی در آن تحقق یافته است.

توسعه متوازن آموزشی به این معنا است كه بین ایرانیان ساكن در مناطق و نواحی مختلف، قومیتها و نژادهای مختلف، جنسیتها، زبانهای محلی و موارد از این دست چه شهری، روستایی و چه عشایری تفاوتی در سطح توسعه‌ یافتگی زمینه های تعلیم و تربیت وجود نداشته باشد.
گرچه در چارچوب قانون اساسی، سند چشم‌انداز 20 ساله و نیز برنامه ‌های پنج ‌ساله توسعه نسبت به این مهم توجه و تاكید شده است اما عملكرد و نتایج مشهود این نوع توسعه در طول فعالیت دولت تدبیر و امید به روشنی به نمایش گذاشته شد.
پوشش تحصیلی دانش آموزان عشایر، دانش آموزان دختر در مناطق محروم، نوآموزان پیش دبستانی و نیز دانش آموزان مقطع ابتدایی از جمله مشكلات حوزه آموزش و پرورش بود كه وزارتخانه ذیربط با تاكیدات رئیس جمهوری به این حوزه ها و معضلات، با نگاه برنامه ریزی شده و راهبردمحور وارد عمل شد.
افزایش پوشش تحصیلی دختران ابتدایی در مناطق محروم و بازگشت بیش از سه هزار دانش آموز دختر در مقطع ابتدایی به گردونه تحصیل، افزایش پوشش تحصیلی 11 هزار نفری دانش آموزان عشایری، رشد مراكز شبانه روزی عشایری از170 به 205 واحد آموزشی، تبدیل صدها مدرسه چادری به مدارس كانكسی و یا ساختمانی برای عشایر، پوشش 80 درصدی نوآموزان پیش دبستانی و رشد 16 درصدی پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی در سطح كشور همه و همه تنها بخشی از دستاوردهای حاصل اقدامات و تلاشهای دولت تدبیر و امید در این عرصه است.
در كنار برنامه ‌ریزیهای لازم در حوزه آموزش و پرورش عشایری، برنامه ‌ریزی مرتبط با افزایش پوشش تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا آموزش به موقع فرزندان این مرز و بوم علاوه بر كاهش هزینه ‌ها بستر لازم یادگیری و تعلیم و تربیت موثر را فراهم كرده و تربیت نسلی آگاه و دانا را در پی دارد. همچنین هزینه های تحمیلی در برخی بخشهای اجتماعی و اقتصادی را از بین برده یا به حداقل می‌رساند و در نهایت در بالندگی و توسعه كشور تاثیرگذار است.
در این میان خراسان رضوی با یك میلیون و 200 هزار دانش آموز معادل 9 درصد از كل جمعیت دانش آموزی كشور، هفت هزار دانش آموز عشایر شامل 10 درصد كل دانش آموزان عشایری ایران و 17 هزار دانش آموز استثنایی یعنی 13 درصد كل این طیف از دانش آموزان در سطح كشور نمونه ای شاخصی برای ارزیابی عملكرد كلی دولت در حوزه آموزش پرورش است.

* 98 درصد پوشش تحصیلی
مدیركل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته دولت اظهارداشت: این استان رتبه نخست كشور را در زمینه پوشش تحصیلی افراد لازم التعلیم در مقطع ابتدایی دارد. پوشش تحصیلی كودكان در سن تحصیل در این استان 98 درصد است.
قاسمعلی خدابنده افزود: هم اكنون 712 هزار دانش آموز در شش پایه مقطع ابتدایی در خراسان رضوی تحصیل می كنند كه این رقم بیشترین شمار در میان استانهای كشور است. همچنین این استان با 36 هزار معلم و كادر آموزشی مقطع ابتدایی رتبه نخست را در این حوزه دارد و استان پرجمعیت تهران از این حیث در جایگاه بعدی است.
مدیركل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: تلاشها برای توسعه پوشش تحصیلی در این بخش برای سال تحصیلی آینده نیز ادامه دارد.

* افزایش 78 درصدی دانش آموزان عشایر
معاون آموزش ابتدایی اداره كل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شمار دانش آموزان عشایر این استان در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید از سال 1392 تاكنون در مقایسه با دوران فعالیت دولت گذشته 78 درصد بیشتر شده است.
ابوالحسن حقیقی افزود: سال 1392 شمار دانش آموزان عشایر در خراسان رضوی سه هزار و 782 نفر بود كه با افزایش چشمگیر پوشش تحصیلی در این بخش هم اكنون شمار دانش آموزان عشایر در استان به شش هزار و756 نفر رسیده است.
وی ادامه داد: شمار مدارس عشایری نیز در چارچوب فعالیت دولت تدبیر نسبت به دولت گذشته رشد 45 درصدی دارد. سال 1392 تعداد 142 آموزشگاه عشایری در خراسان رضوی دایر بود اما این شمار هم اكنون به 210 آموزشگاه افزایش یافته است.
معاون اداره كل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: همچنین به منظور جلوگیری از ترك تحصیل دانش آموزان عشایر در مقطع دوره دوم متوسطه كه استان فاقد مدرسه شبانه روزی در این حوزه بود، نخستین آموزشگاه شبانه روزی ویژه عشایر با تلاش دولت تدبیر و امید در خراسان رضوی فعال شد.
وی به افزایش پنج برابری سرانه دانش آموزان عشایر در طول چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید نیز اشاره و بیان كرد: رشد 900 درصدی شمار آموزشگاههای عشایر در جشنواره بازیهای بومی محلی در راستای توسعه عدالت و كیفیت آموزشی با توجه دولت به عرصه ورزش دانش آموزی رخ داد.
حقیقی افزود: سال 1392 تنها 10 آموزشگاه عشایری در این جشنواره شركت داشتند اما این شمار هم اكنون به 154 آموزشگاه در كل خراسان رضوی افزایش یافته است. همچنین شاخص توسعه فعالیتهای ورزشی ویژه معلمان عشایر نیز با افتتاح سالنهای ورزشی متعدد در دستور كار قرار گرفت.
وی ادامه داد: در نخستین سال فعالیت دولت یازدهم هیچگونه سالن ورزشی ویژه معلمان عشایر وجود نداشت اما هم اكنون یك باب معلم سرا و یك سالن چندمنظوره خاص مناطق عشایری در خراسان رضوی فعالیت دارند.

* رشد پوشش پیش دبستانی
معاون آموزش ابتدایی اداره كل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه گفت: 8.51 درصد رشد پوشش تحصیلی پیش دبستانی طی سال 1392 تا پایان سال 1396 در این استان ثبت شد و با توجه ویژه دولت به این بخش درصد پوشش تحصیلی از 37.53 به 46.4 درصد رسیده است.
وی به اقدامات برای افزایش سطح پوشش این بخش اشاره و بیان كرد: سال 1392 آغاز فعالیت دولت یازدهم شمار نوآموزان پیش دبستانی در خراسان رضوی 18 هزار نفر بود اما هم اینك این جمعیت به 60 هزار نوآموز افزایش یافته است.
حقیقی افزود: توسعه كمی و كیفی در آموزش و پرورش با رویكرد و توجه ویژه به آموزش پیش دبستانی در مناطق محروم و كلاسهای چندپایه در سال آینده تحصیلی نیز مورد توجه می باشد زیرا آموزش پیش دبستانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است بنابراین باید همه توجهات و برنامه ریزیها به این بخش معطوف شود.
وی پیش بینی كرد سال آینده تحصیلی خراسان رضوی در زمینه پوشش نوآموزان پیش دبستانی به میانگین كشوری برسد. هم اینك سه هزار و 325 مركز پیش دبستانی دولتی و غیردولتی زیر نظر آموزش و پرورش در این استان فعالیت دارند.

* آموزش و پرورش استثنایی
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این استان همچنان رتبه نخست شناسایی و پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی در سطح كشور را دارد.
مهین توكلی افزود: هم اكنون 17 هزار دانش آموز با نیازهای ویژه در خراسان رضوی زیر پوشش تحصیلی، توانبخشی و حمایتی آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند. از این تعداد هفت هزار و800 دانش آموز استثنایی در130 مركز آموزش مستقل و 64 كلاس خاص تحصیل می كنند.
وی ادامه داد: همچنین دو هزار و 200 دانش آموز با توجه به خفیف بودن معلولیت و ناتواناییهایشان به صورت تلفیقی در مدارس عادی خراسان رضوی مشغول تحصیل هستند. همچنین هفت هزار دانش آموز استثنایی از 57 مركز این استان خدمات آموزشی و توانبخشی دریافت می كنند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: از شاخصهای مهم و مورد تاكید سازمان آموزش و پرورش استثنایی شناسایی و جذب حداكثری دانش آموزان می باشد كه این مهم در خراسان رضوی به خوبی محقق شده است.

* جذب 85 درصدی بازماندگان از تحصیل
مدیر‌كل آموزش و پرورش خراسان‌ رضوی نیز به اجرای سه مرحله طرح پالایش در این استان اشاره و بیان كرد: 85 درصد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در خراسان رضوی طی پارسال شناسایی و جذب كلاسهای درس شدند.
خدابنده افزود: براساس آمار، چهار هزار و 875 بازمانده از تحصیل در گروه سنی شش تا 11 سال در سال تحصیلی اخیر وارد كلاس درس شدند. امسال نیز چهارمین مرحله طرح پالایش و شناسایی در خراسان رضوی انجام می شود كه امیدواریم بسیاری از دانش آموزان باقیمانده جذب كلاس درس شوند.
وی ادامه داد: خراسان رضوی جزو استانهای برتر در شناسایی و جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل است. دانش آموزان گروه سنی شش تا 11 ساله هر سال از سوی سازمان ثبت احوال معرفی شده و با استفاده از 'سامانه دانش آموزی سناد' حضور این گروه در كلاسهای درس كنترل می شود.
مدیر‌كل آموزش و پرورش خراسان‌ رضوی گفت: هم اینك با استناد به كد ملی و آدرس پستی اعلام شده اشخاص از سوی سازمان ثبت احوال و با اعلام این اطلاعات به مدیران مدارس در هر منطقه نسبت به شناسایی و جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل اقدام می شود.
7496/1858