۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۴۴
کد خبر: 83015559
T T
۰ نفر

2400 تن بادرشبو سالانه در اروميه برداشت مي شود

۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۴۴
کد خبر: 83015559
2400 تن بادرشبو سالانه در اروميه برداشت مي شود

اروميه- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي اروميه گفت: سالانه 2 هزار و 400 تن گياه بادرشبو با هدف استفاده خانگي و صادراتي در اين شهرستان توليد مي شود. شود.

اسكندر عليزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: سالانه بين 70 تا 100 هكتار از اراضي اين شهرستان زير كشت اين محصول مي رود كه امسال به علت رعايت تناوب كشت 70 هكتار بوده است.
وي با بيان اينكه بيش از 10 واحد عرق گيري صنعتي در استان فعال است، اضافه كرد: اين گياه بدون آفت است و تنها علف سس يا همان زرش در اصطلاح محلي كه علفي رونده و پيچنده به دور بادرشبو است مي تواند به آن خسارت زده و قيمت آن را تحت تاثير قرار دهد.
وي ادامه داد: در عرق گيري بادرشبو به ازاي هر يك كيلو يك ليتر بادرشبوي خالص استحصال مي شود كه هم به مصارف داخلي رسيده و هم صادر مي شود.
وي بيان كرد: گياه بادرشبو به علت نياز كم به آب در طول مراحل كشت، اهميت دارويي آن و پتانسيل بالاي استان در توليد، جزو گياهاني است كه كشت و افزايش سطح زير كشت آن در برنامه توسعه كشت گياهان دارويي استان قرار گرفته است.
به گزارش ايرنا بادرشبو در نواحي كوهستاني مي رويد ولي امروز به علت خواص دارويي و مزيت هاي اقتصادي در شرايط مزارع آبي نيز كشت مي شود.
گياه بادرشبو داراي خواص آرامش بخش، اشتهاآور و ضد نفخ است و اغلب به صورت شربت در اعياد و ميهماني ها و يا همراه فالوده در اروميه سرو مي شود.
گاهي اسانس اين گياه نيز در صنايع مصرف مي شود.
7125/2093