۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۵۱
کد خبر: 83016546
T T
۰ نفر
بیش از یك میلیارد دلار كالا از كرمانشاه صادر شد

كرمانشاه - ایرنا - مدیركل گمركات استان كرمانشاه از صادرات یك میلیارد و 167 میلیون و 723 هزار و 635 دلار كالا به وزن 2میلیون و 316 هزار و 101 تن از گمركات و بازارچه های مرزی استان در پنج ماه امسال به خارج از كشور خبر داد.

به گزارش ایرنا، خلیل حیدری روز چهارشنبه در نشست خبری در سرسرای اجتماعات اداره كل گمركات استان در جمع خبرنگاران گفت: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش 52 درصد افزایش و از نظر وزن 28 درصد رشد داشته است.
وی اظهار داشت كه از این میزان كالا، 541 میلیون و 969 هزار و 650 دلار به وزن یك میلیون و 332 هزار و 31 تن در گمركات كرمانشاه، پرویزخان، خسروی و پاوه اظهار و صادر شده است كه این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش 52درصد و از حیث وزن 27درصد افزایش داشته است.
حیدری تصریح كرد: ایران در پنج ماه نخست سال جاری در مجموع 6میلیون و 354 هزار و 117 تن كالا به ارزش سه میلیارد و 427 میلیون و 870 هزار و 72 دلار به كشور عراق صادر كرده است.
مدیركل گمركات استان كرمانشاه در ادامه با بیان اینكه صادرات قطعی به 35 كشور دنیا از طریق گمركات استان در پنج ماه نخست انجام شده است، گفت: استان كرمانشاه از لحاظ وزنی سهم 36درصدی و از حیث ارزشی سهم 33 درصدی صادرات كل كشور به عراق را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: سایر گمركات كشور در این مدت 625 میلیون و 753 هزار و 985 دلار كالا را با وزن 984 هزار و 70 تن از طریق مرزهای استان كرمانشاه به خارج از كشور صادر كرده اند كه این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش 51درصد افزایش و از حیث وزن نیز 29 درصد رشد داشته است.
مدیركل گمركات استان كرمانشاه، عمده كالاهای صادراتی از طریق این گمركات را لوازم خانه داری و پاكیزگی، سیب زمینی محفوظ شده، انواع كاشی دیواری، گوجه فرنگی تازه یا سرد كرده، كولرهای آبی، كیسه دسته دار پلاستیكی، انواع بستنی، رول نایلون و پودر مایع لباسشویی عنوان كرد.
حیدری یادآور شد، در پنج ماه نخست امسال گمرك بازارچه مرزی سومار در بین گمركات مرزی كشور با عراق، جایگاه نخست صادرات به این كشور را به خود اختصاص داد.
وی اعلام كرد كه از مجموع صادرات انجام شده در پنج ماه نخست امسال در استان گمرك سومار توانست با صدور 516 میلیون و 554 هزار و 40 دلار كالا به وزن 538 هزار و 233 تن در بین گمركات كشور با عراق رتبه نخست صادرات به این كشور را به خود اختصاص دهد.
حیدری در خصوص مرز پرویزخان نیز اظهار داشت: در پنج ماه امسال از این مرز 122 هزار تن كالا به ارزش 395 میلیون دلار صادر شده كه از نظر وزنی 48 درصد و از نظر ارزشی 34 درصد رشد داشته است.
وی همچنین میزان ترانزیت سوخت از 2 مرز خسروی و پرویزخان در پنج ماه امسال را 305 میلیون دلار عنوان كرد.
حیدری در ادامه از راه اندازی سوآپ در گمرك خسروی كه منجر به افزایش حجم مبادلات در این مرز شده به عنوان مهمترین اقدام در این گمرك یاد كرد.
مدیركل گمركات استان كرمانشاه در ادامه با بیان اینكه زلزله به بیش از 120 پرسنل ساكن گمركات پرویزخان و خسروی در شهرستان های قصرشیرین و سرپل ذهاب خسارت زد، گفت: 6 میلیارد ریال كمك بلاعوض گمرك به كاركنانی كه در كانون زلزله قرار داشتند اهدا شد.
حیدری همچنین به راه اندازی مركز آموزش گمركات غرب كشور در این اداره كل در آینده ای نزدیك خبر داد و افزود: راه اندازی سامانه جامع امور گمركی در بازارچه شیخ صله ثلاث باباجانی برای اعلام وصول آنلاین كالاهای صادراتی و راه اندازی اتاق سرور ایزوله در بازارچه شوشمی از جمله اقدامات واحد فناوری اطلاعات در سال جاری است.
استان كرمانشاه با 371 كیلومتر مرز مشترك با 2 بخش كُرد و عرب نشین كشور عراق و داشتن 6 مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از كل صادرات كالاهای غیرنفتی كشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.
سالانه بیش از 2 میلیارد دلار كالا از كرمانشاه به عراق صادر می شود كه بیش از 50 درصد كل صادرات ایران به این كشور را تشكیل می دهد.
7460/3033
۰ نفر