۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۰۹
کد خبر: 83018736
T T
۰ نفر

گردشگري سلامت ظرفيتي براي آبادان و خرمشهر

۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۰۹
کد خبر: 83018736
گردشگري سلامت ظرفيتي براي آبادان و خرمشهر

آبادان - ايرنا - گردشگري سلامت با حذف رواديد در منطقه آزاد اروند در شهرهاي آبادان و خرمشهر رو به گسترش نهاده و ظرفيتي براي شتاب بخشي به رونق اقتصادي اين مناطق فراهم كرده است.

منطقه آزاد اروند به عنوان يكي از مناطق آزاد كشور توسعه گردشگري سلامت را در برنامه هاي خود قرار داده و در اين راستا با حذف رواديد دست يابي به توسعه گردشگري سلامت را سرعت بخشيده است.
حذف رواديد در منطقه آزاد اروند از آذر 1396 اجرايي شد و از اين تاريخ تاكنون بيش از 500 هزار تبعه خارجي عمدتا عراقي وارد شهرهاي آبادان و خرمشهر شدند.
استان بصره عراق با 4.5 ميليون نفر جمعيت در همسايگي شهرهاي آبادان و خرمشهر و منطقه آزاد اروند فرصت مناسبي را براي رونق اقتصادي اين منطقه فراهم كرده است.
در اين راستا ساماندهي ، نظارت و كنترل گردشگران سلامت از جمله مطالبات مردم شهرستان هاي آبادان و خرمشهر است تا سفر گردشگران سلامت به منطقه آزاد اروند به افزايش نامتعارف هزينه درمان شهروندان ساكن اين منطقه منجر نشود.
** ضرورت كنترل و ساماندهي گردشگري سلامت
شهروندان آبادان و خرمشهر لزوم كنترل گردشگران سلامت از سوي دانشكده علوم پزشكي آبادان را ضروري دانسته و مي گويند: برخي از گردشگران خارجي كه عمدتا عراقي هستند براي درمان در مراكز درماني دولتي و نيمه دولتي حضور يافته و از امكانات اين مراكز استفاده مي كنند لذا لازم است نظارتي بر تعرفه ها و هزينه هاي درمان از سوي دانشكده علوم پزشكي صورت گيرد تا حقوق شهروندي ضايع نشود.
رضا مقيمي يكي از شهروندان آباداني در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: هزينه هاي درمان گردشگران سلامت بايد طبق تعرفه هاي گردشگران خارجي محاسبه شود تا حق شهروندان ضايع نشود.
يك دندانپزشك در آبادان نيز به خبرنگار ايرنا گفت: بيماران عراقي براي درمان به مطب مراجعه مي كنند و معادل تعرفه درماني كه از بيماران ايراني اخذ مي شود از آنان ويزيت دريافت مي شود.
اديب حجازي افزود: در حال حاضر تعرفه اي براي اتباع خارجي به مطب هاي پزشكان از سوي دانشكده علوم پزشكي ارائه نشده است.
وي اظهار داشت: بيشترين بيماران اتباع خارجي براي كار پر كردن دندان ، كشيدن و گذاشتن دندان‌هاي مصنوعي و روكش به مطب مراجعه مي كنند.
يك پزشك متخصص داخلي در آبادان ارائه تعرفه ويژه اتباع خارجي به مطب پزشكان را لازم و ضروري خواند و گفت: اكثر پزشكان تعرفه ويزيت بيماران تبعه خارجي را نمي دانند و لازم است دانشكده علوم پزشكي در ارائه تعرفه اقدامات لازم را انجام دهد.
نصراله حسوني بحريني اظهار داشت: بيشترين بيماران مراجعه كننده از كشور عراق ديابتي، ريوي و يا بيماران سرطاني هستند كه براي درمان به منطقه آزاد اروند سفر مي كنند.
يكي از مديران شركت گردشگري در جزيره مينو گفت: 2 ماه قبل از حذف رواديد در منطقه آزاد اروند 25 شركت گردشگري عراقي را به خوزستان دعوت كرديم و مديران اين شركت ها ضمن بازديد از اماكن گردشگري تفريحي، از بيمارستان ها و كلينك هاي درماني شهرهاي آبادان و خرمشهر ديدن كردند.
توفيق بچاري ديراوي، اظهار داشت: شركت هاي گردشگري عراق در بازديد از بيمارستان ها و كلينك هاي تخصصي شهرهاي آبادان و خرمشهر تمايل زيادي براي آوردن گردشگر عراقي نشان دادند.
وي گفت: در اين رابطه نشستي با مديران گردشگري منطقه آزاد اروند داشتيم و مقرر شد گردشگران قبل از ورود به مرز به صورت گروهي و يا انفرادي در شركت هاي مذكور ثبت نام كنند و به ضمانت اين شركت ها وارد شهرهاي آبادان و خرمشهر شوند.
بچاري ديراوي افزود: قرار بر اين بود گردشگران توسط ليدر به اماكن گردشگري، بازارها و بيمارستان ها راهنمايي شوند ولي متاسفانه با اين روند گردشگران سازمان منطقه آزاد اروند ساماندهي نمي شوند.
وي هدايت گردشگران به شركت هاي گردشگري راهكاري مناسب براي ايجاد اشتغال در منطقه، بيان كرد و گفت: با هدايت اتباع خارجي به شركت هاي گردشگري علاوه بر ايجاد اشتغال ، اماكن گردشگري تفريحي، درماني نيز به آنها معرفي مي شد.
يك تبعه عراقي، كه براي درمان پدرش به يكي از مطب هاي پزشكي آبادان مراجعه كرده بود در اين باره گفت: براي درمان پدرم كه درمان وي در بصره ميسر نيست به آبادان سفر كرده ايم.
عماد نورالدين، حذف رواديد در منطقه آزاد اروند را فرصت مناسبي براي مردم عراق بيان كرد و گفت: با توجه به مشتركات ديني، مذهبي و زباني و نزديكي استان بصره عراق به شهرهاي آبادان و خرمشهر فرصت مناسبي براي گردشگري در اين منطقه فراهم شده است.
وي گردشگري سلامت را يكي از خواسته هاي مهم مردم استان بصره دانست و گفت: به صرفه بودن هزينه هاي درمان و همچنين وجود پزشكان فوق تخصص در شهرهاي آبادان و خرمشهر و فراهم بودن امكانات معالجه در اين شهر بيماران عراقي رقبت زيادي براي درمان پيدا كرده اند.
حكيم الشريفي يكي از گردشگران عراقي ، عمده بيماري هاي مردم استان بصره را سرطان بيان كرد و گفت: بيشترين بيمارهاي مردم استان بصره ديابت، ريوي و سرطان است.
وي آلودگي زيست محيطي ناشي از آلودگي آب و فاضلاب، هوا و ريزگردها و دود پالايشگاهها و شركت هاي نفت و گاز را عمده موارد بروز بيمارها در استان بصره عنوان كرد و گفت: آلودگي زيست محيطي باعث بروز بيماري هاي همچون سرطان، بيمارهاي ريوي و ديابت شده است.
الشريفي با بيان اينكه درمان برخي از بيماري صعب العلاج در عراق امكان پذير نيست، گفت: كمبود دارو و امكانات درماني در عراق باعث شده مردم اين استان براي درمان به كشورهاي خارجي سفر كنند.
وي اظهار داشت: كمبود دارو در داروخانه هاي كشور عراق باعث شده كه مردم براي تهيه دارو به بازار سياه پناه برند و داروي مورد نظر خود را خريداري كنند.
رئيس جمعيت زنان جنوب عراق در سفر اخير خود به شهرستان هاي آبادان و خرمشهر گفت : با توجه به افزايش بيماريهاي ناشي از آلودگي زيست محيطي و سلاح هاي شيميايي به كار برده شده در جنگ هاي متعدد عليه مردم عراق درمان برخي از بيماريها در اين كشور امكان پذير نيست و بيماران براي درمان بيماري خود ناچارند به كشورهاي خارجي سفر كنند.
وفيقه مومن يكي از شايع ترين بيماريها در عراق را سرطان بيان كرد و گفت: بيماري هاي سرطان، آسم، ديابت و ناراحتي هاي قلبي و عروقي از شايعترين بيماري هاي استان بصره عراق است.
مومن حذف رواديد در منطقه آزاد اروند را از امتيازات اين منطقه دانست و گفت: با توجه به حذف رواديد در منطقه آزاد اروند روزانه بيش از سه هزار عراقي وارد اين منطقه شده كه بخشي از آنها براي درمان در شهرهاي آبادان و خرمشهر سفر مي كنند.
وي در ادامه گفت: حذف رواديد مسايل و مشكلات صدور و دريافت ويزا را براي گردشگران سلامت آسان تر كرده و اميد است حذف رواديد در سرزمين اصلي نيز انجام شود تا بيماران براي درمان به شهرهاي ديگر كشور ايران نيز سفر كنند.
مدير محيط زيست، غذا دارو و سلامت سازمان منطقه آزاد اروند يكي از اركان هاي مناطق آزاد را ايجاد زيرساخت ها دانست و گفت: بسترسازي و بازسازي بيمارستان ها در منطقه آزاد اروند و شهرهاي آبادان و خرمشهر كارهاي خوبي انجام شده است.
سيدمهدي موسوي افزود: در بيمارستان طالقاني آبادان بخش هاي جديدي راه اندازي شده ، بيمارستان شهيدبهشتي خدمات به روز شده و در بيمارستان وليعصر(عج) خرمشهر نيز كلينيك جراحي و اورژانس جديد راه اندازي شده است.
وي با اشاره به گردشگري سلامت گفت: در بحث گردشگري سلامت جلسات متعددي با حضور عراقي ها و دانشكده علوم پزشكي برگزار شد و نهايتا به اين نتيجه رسيديم كه فضاهاي درماني علاوه بر بيمارستان هاي دولتي، بيمارستان نفت، تامين اجتماعي را توسعه و ارتقاء دهيم كه بتوانيم خدمات درماني به اتباع خارجي ارائه بدهيم.
موسوي افزود: با حذف رواديد در منطقه آزاد اروند اين پتانسيل ايجاد شد كه اتباع خارجي براي اعمال كارهاي درماني به صورت روزانه در آبادان و خرمشهر وارد شوند.
وي شمار پزشكان متخصص در منطقه آزاد اروند را 183 متخصص برشمرد و گفت: پزشكان متخصص در شهرهاي آبادان و خرمشهر علاوه بر خدمات درماني به مردم اين دو شهر در حوزه توريسم نيز به خصوص در مطب ها فعاليت خوبي داشته اند.
مدير محيط زيست، غذا دارو و سلامت سازمان منطقه آزاد با بيان اينكه يك چهارم ارجاعي به مطب پزشكان آبادان و خرمشهر را عراقي ها تشكيل مي دهند، گفت: به منظور توسعه و ارتقاي سطح سلامت و خدمات رساني به عراقي ها در شهرهاي آبادان و خرمشهر با بخش خصوصي وارد مذاكره شديم.
موسوي اظهار داشت: در همين راستا براي احداث بيمارستان جديد و كلينك تخصصي در منطقه يك آبادان با بخش خصوصي توافق كرده ايم.
وي در ادامه گفت: با توجه به وجود تشابه فرهنگي، مذهبي و ديني بين كشور ما و عراق، عراقي ها مايل هستند كه در كشور ايران روند درمان خود را انجام دهند و در اين مقوله دانشكده علوم پزشكي آبادان و سازمان منطقه آزاد اروند نقطه نظرات بسيار خوبي در بحث توسعه و تجهيز بيمارستان هاي شهرهاي آبادان و خرمشهر دارند.
موسوي، با اشاره به مركز جراحي قلب خرمشهر گفت: مركز جراحي قلب 60 تخت خوابي خرمشهر با اعتباري به ميزان 200 ميليارد ريال از محل اعتبارات منطقه آزاد و دانشكده علوم پزشكي آبادان تا آخر سال جاري بهره برداري مي رسد.
وي با بيان اينكه اين مركز مي تواند تمام استان خوزستان را پوشش دهد، گفت: علاوه بر مركز جراحي قلب خرمشهر، پروژه احداث بيمارستان شماره 2 طالقاني، بيمارستان شماره 2 نفت و بيمارستان تامين اجتماعي در حال اجرا است و اميد است تا سال 98 به بهره برداري برسند.
موسوي گفت: با راه اندازي بيمارستان هاي جديد در شهرهاي آبادان و خرمشهر منطقه آزاد اروند به افق سلامت خواهد رسيد.
وي ادامه داد: در حال حاضر شركت هاي توريسم درماني با كلينك جراحي 'مادر' آبادان توافقنامه دارند و اين شركت ها با بيمارستان هاي منطقه در حال انعقاد قرارداد هستند.
معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري منطقه آزاد اروند در اين باره گفت: ارزيابي سازمان منطقه آزاد اروند و نهادها و كارشناسان حاكي از تاثيرات مثبت حضور گردشگران عراقي در شهرهاي آبادان و خرمشهر داشته و عملا اين حضور نقش بسيار موثري در رونق بخشيدن به كسب و كار داشته است.
سيد مرتضي نعمت زاده افزود: حضور گردشگران خارجي بدون رواديد در منطقه آزاد اروند مزيت هايي در حوزه درمان به وجود آورده و اين امرعلاوه بر تثبيت پايداري پزشكان موجود در منطقه ، جذابيت براي پزشكان خارج از منطقه را ايجاد كرده است.
وي با بيان اينكه در حوزه گردشگري سلامت شاهد پيشرفت در منطقه هستيم، گفت: با توجه به توسعه خدمات پزشكي و گسترش حضور بخش خصوصي اعتماد مردم ما به خدمات پزشكي افزايش يافته است.
نعمت زاده افزود:در حال حاضر با توجه به افزايش حضور گردشگران خارجي براي درمان، تعدادي از موسسه هاي توانمند سرمايه گذار درخواست خود را براي فعاليت در حوزه خدمات پزشكي و سلامت به سازمان منطقه آزاد اروند ارائه كرده اند.
وي با بيان اينكه منطقه آزاد اروند براي فعاليت اين موسسه در حال بررسي مجوزهاي مورد نظر است گفت: در اين فرايند سازمان منطقه آزاد اروند كمبودهاي خدمات پزشكي در بيمارستان هاي دولتي به عنوان عرصه سرمايه گذاري به بخش خصوصي معرفي كرده و اين آمادگي را دارد كه براي تامين تجهيزات لازم بخش هاي بيمارستان هاي دولتي به بخش خصوصي ارائه كند.
معاون درمان دانشكده علوم پزشكي آبادان در خصوص تعرفه هاي توريسم درماني گفت: تعرفه هاي بخش خصوصي بر اساس تعرفه هيات دولت به دانشكده علوم پزشكي آبادان ابلاغ و اين تعرفه ها پس از تاييد هيات امناي دانشكده به بخش خصوصي ارائه مي شود.
حجت اله جانبي اظهار داشت: تا زمان تاييد تعرفه ها نظارت مستمر بر بخش خصوصي اعم از مطب هاي خصوصي و كلينيك جراحي مادر انجام مي شود و در صورت مشاهده هر گونه تخلف با آنها برخورد مي شود.
وي در خصوص تعرفه هاي بيمارستان هاي دولتي، گفت: تعرفه هاي بيمارستان هاي دولتي در تمام موارد خدمات درماني براي اتباع خارجي از هيات امنا ابلاغ شده و الان تعرفه ها در سامانه پذيرش حسابداري بيمارستان ها نصب شده است.
معاون درمان دانشكده علوم پزشكي آبادان رضايت مندي مردم از خدمات به بيماران را دغدغه اصلي بيان كرد و گفت: در حال حاضر بيمارستان طالقاني با آخرين متدهاي روز و استانداردهاي لازم به بيماران خدمات رساني مي كند و تنها فرق بين بيماران ايراني و اتباع خارجي تعرفه است.
جانبي ، از راه اندازي كلينيك گردشگري سلامت در آبادان و خرمشهر خبر داد و گفت: به منظور رفاه حال بيماران ايراني و جلوگيري از ازدحام جمعيت كلينيك تخصصي ويژه بيماران اتباع خارجي خرمشهر در حال بازسازي و تا 6 ماه آينده به بهره برداري مي رسد و در شهر آبادان به زودي راه اندازي مي شود.
وي در ادامه گفت: همچنين يك بخش مركز گردشگري سلامت ويژه اتباع خارجي در بيمارستان طالقاني آبادان و بيمارستان وليعصر(ع) خرمشهرطراحي شده و به زودي راه اندازي مي شود.
جانبي با بيان اينكه علاوه بر اين يك مركز غربالگري بيماران اتباع خارجي در مرز شلمچه نيز راه اندازي مي شود، گفت: دانشكده علوم پزشكي آبادان با سه شركت گردشگري سلامت قرارداد منعقد كرده و اينها ملزم به افتتاح دفتر در آبادان و خرمشهر و عراق شدند و قرار بر اين شد كه بيماراني كه از مرز شلمچه وارد كشور مي شوند در مركز غربالگري اين منطقه مورد معاينه قرار گيرند.
جانبي افزود: همچنين بين دانشكده علوم پزشكي آبادان با معاون درمان دانشكاه علوم پزشكي شيراز و اهواز تفاهمنامه اي براي پذيرش و درمان اتباع خارجي در بيمارستان هاي شيراز و اهواز تبادل شده و به زودي قرارداد نيز منعقد خواهد شد.
وي در ادامه گفت: زماني كه درمان بيماران در آبادان و خرمشهر نتيجه اي نداشت به شيراز و اهواز منتقل مي شوند.
وي با بيان اينكه 90 درصد خدمات درماني مورد نياز اتباع خارجي در آبادان و خرمشهر فراهم است، گفت: 183 پزشك متخصص در رشته هاي مختلف ، 2 فوق تخصص گوارش، 2 فوق تخصص ريه، فوق تخصص نوزادان، جراحي پلاستيك، رماتوژيك و مفاصل، خون و سرطان شناسي(هماتولوژي و انكولوژي) در شهرهاي آبادان و خرمشهر فعاليت دارند.
جانبي افزود: در سال گذشته 40 پزشك متخصص به مجموعه متخصصان دانشكده علوم پزشكي آبادان اضافه شدند و اميد است آذر ماه سال جاري نيز تعدادي متخصص اضافه مي شوند.
وي گفت: از فروردين امسال نيز پزشك متخصص رشته توانبخشي، طب فيزيك، جراحي پلاستيك، فوق تخصص ريه به پزشكان اضافه شد.
وي ادامه داد: در حال حاضر 12 تخت مراقبت‌ هاي ويژه نوزادان نارس (NICU) با حضور پزشكان فوق تخصص در بيمارستان طالقاني آبادان فعال است.
جانبي با اشاره به مركز فوق تخصصي قلب و عروق در خرمشهر گفت: ساخت مركز فوق تخصصي قلب و عروق و جراحي قلب 55 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و اميد است سال آينده به بهره داري برسد.
وي پيشرفت فيزيكي بيمارستان تخصصي 220 تخت خوابي طالقاني آبادان را بالاي 70 درصد بيان كرد و گفت: اين بيمارستان در سال 98 به بهره برداري مي رسد.
منطقه آزاد اروند با مساحت 37 هزار و 400 هكتار در شمال غربي خليج فارس واقع شده كه شامل شهرهاي آبادان، خرمشهر و مينوشهر(جزيره مينو) مي باشد كه در محل تلاقي دو رودخانه اروند رود و كارون قرار دارد.
اين منطقه در همجواري با كشورهاي عراق و كويت مي باشد كه با داشتن ظرفيتي از قبيل حمل و نقل جاده اي، ريلي، دريايي و هوايي از اهميت ويژه اي برخوردار است.
7100/6068