۱۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۳۸
کد خبر: 83019148
T T
۰ نفر
اشتغالزایی 24 هزار نفر در 9 بندر ماهیگیری چابهار و كنارك

چابهار- ایرنا- 9 بندر ماهیگیری و 2 جایگاه تخلیه صید شامل تیس، كنارك، رمین، زرآباد، پزم، 7 تیر چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستانهای چابهار و كنارك سیستان وبلوچستان برای 24 هزار نفر ایجاد اشتغال كرده اند.

به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان با وسعت 187 هزار و 502 كیلومتر مربع و 310 كیلومتر طول مرز آبی دارای 19 شهرستان است.
اداره كل شیلات سیستان و بلوچستان در سال 1360 در چابهار با بهره برداری از سردخانه 2 هزار تنی چابهار، سردخانه 2 هزار تنی كنارك و سردخانه 2 هزار تنی زاهدان تاسیس شد.
هم اینك استان سیستان و بلوچستان دارای 2 اداره كل شیلات در شمال و جنوب این استان است كه اداره كل شیلات شمال «آبهای داخلی» و اداره كل شیلات جنوب «آبهای ساحلی و دریای عمان» را زیر پوشش دارند.
شیلات سیستان و بلوچستان(جنوب) مستقر در چابهار دارای سه معاونت و 2 اداره در شهرستانهای چابهار و كنارك است.
در چابهار و كنارك 11 اسكله و جایگاه تخلیه صید، هزار و 430 فروند قایق و 907 فروند لنج در قالب 34 تعاونی صیادی، هشت شهرك و ناحیه صنعتی و بیش از 100 واحد تولیدی صنایع شیلاتی فعال هستند.
چابهار و كنارك منطقه ای بالقوه برای پرورش میگو است و با بیش از 42 هزار هكتار اراضی مستعد، 36 درصد صید آبهای جنوب كشور، 31 درصد صید كل كشور، 20 درصد كل تولید آبزیان كشور (صید و آبزی پروری)، دارای رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی، رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند و تأمین كننده بیش از 70 درصد تون ماهیان كشور است.
شیلات یكی از شاخص های مهم اقتصادی استان سیستان و بلوچستان است و به دلیل وجود شرایط مناسب از جمله زمین‌های بلااستفاده ساحلی، نیروی كار ساده، فناوری بومی شده و قابل دسترس، بازارهای نسبتاً شناخته شده جهانی و ارزش صادراتی آبزیان(ماهی، میگو وسایر آبزیان دریایی) در توسعه آبزی‌ پروری، می تواند نقش مهمی در افزایش اشتغال، ارزآوری و توسعه روستایی در مناطق ساحلی جنوب استان ایفا كند.
سواحل مكران با داشتن زمین مستعد پرورش میگو در مناطقی مانند گواتر و روستای رودیك با داشتن ظرفیت پرورش ماهی در قفس،‌ قابلیت پرورش ماهی‌ های زینتی، خیار دریایی، جلبك، لابستر و وجود گونه‌ های تجاری با ارزش میگو مانند ببری سیاه، سفید هندی، ببری سبز و موزی استعداد بالقوه ‌ای در زمینه آبزی پروری دارد.

مدیركل شیلات سیستان وبلوچستان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وجود 29 كارخانه تولید كنسرو ماهی نقش مهمی در بسته بندی و صادرات تن ماهیان در این منطقه دارند.
هدایت الله میرمرادزهی افزود: شهرستان های چابهار و كنارك با اتصال به آب های اقیانوسی از ظرفیت های بالایی از نظر ذخیره گاه و رشد انواع آبزیان دریایی (ماهی و میگو) برخوردار هستند بطوری كه صیادان بیش از 80 نوع ماهی را در آب های دریای مكران صید می كند.
وی سرمایه گذاری صیادان در خصوص پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو در سایت های گواتر و رودیك را خواستار شد و خاطرنشان كرد: چابهار یكی از بهترین نقاط كشور برای آبزی پروری است و می تواند سودآوری خوبی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی داشته باشد.
مدیر كل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: چابهار با توجه به موقعیت راهبردی، تنها بندر اقیانوسی كشور است كه اهمیت زیادی برای سرمایه ‌گذاران ایرانی و كشورهای حاشیه اقیانوس هند و كشورهای همسایه دارد.
وی گفت: چابهار و كنارك نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و درآمد خانوارها دارد و سرمایه‌ گذاری در بخش شیلات به صرفه‌ ترین راه و اقتصادی‌ ترین فعالیت در سواحل مكران به شمار می‌ رود.
میرمرادزهی از جمله مشكلات حوزه شیلات در چابهار و كنارك را نبود اعتبار برای لایروبی اسكله های صیادی تیس، 7 تیر چابهار، رمین، برقرسانی و بهسازی برخی اسكله ها و عدم صدور مجوز برای سه تا چهار هزار قایق با گذشت بیش از 15 تا 20 سال عنوان كرد.
مدیركل شیلات سیستان وبلوچستان ادامه داد: صدور مجوز قانونی صید برای چهار هزار قایق می تواند منجر به افزایش تولید آبزیان واشتغال افراد بومی شود.
وی با بیان اینكه صیادان چابهار و كنارك همجوار آبهای آزاد سواحل مكران در سه سال متوالی رتبه نخست كشوری در زمینه صید و صیادی را كسب كرده اند، افزود: پارسال صیادان این منطقه بیش از 302 هزار تن ماهی از دریا صید كردند.
میرمرادزهی اظهار داشت: 300 هزار شغل در حوزه شیلات چابهار و كنارك تعریف شده كه بیشتر در زمینه پرورش میگو، صید با كشتی های پیشرفته روز دنیا، پرورش ماهی در قفس، تكثیر آبزیان، ایجاد صنایع و كارخانه های وابسته است.
وی با اشاره به اینكه چابهار بهشت آبزی پروری است، خاطرنشان كرد: سرمایه گذاران می توانند در زمینه پرورش میگو، پرورش ماهی در قفس، صید ماهی تجاری در آبهای دور و استفاده از كشتی های پیشرفته صید در آب های مشترك ساحلی اقدام كنند.
مدیر كل شیلات استان شایعه اجاره دریای عمان به چینی ها را تكذیب كرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران به هیچ كس اجازه نمی دهد سفره صیادان بلوچ خالی شود و سودی از دریا نبرند.

به گزارش ایرنا، سیستان وبلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره كل شیلات در شمال و جنوب استان است كه اداره كل شیلات سیستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه كنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره كل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر به نام های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مركزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكیل شده است.
3043 **6081
۰ نفر