۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۷:۵۷
کد خبر: 83019611
T T
۰ نفر
طرح های آبخیزداری خراسان شمالی 25میلیارد ریال اعتبار گرفت

بجنورد- ایرنا- مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: امسال 25 میلیارد ریال برای اجرای طرح های آبخیزداری این استان 28 هزار كیلومتر مربعی اختصاص یافته است.

حسن وحید روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اكنون در حوزه آبخیزداری اترك 26 درصد امكانات تفصیلی در 50 حوزه مطالعاتی انجام و تاكنون در 7 درصد این حوزه، عملیات بیولوژیكی و بیومكانیكی از جمله بذرپاشی، قرق و حفاظت، كپه كاری و عملیات مكانیكی اجرا شده است.
وی با بیان اینكه در حوزه آبخیزداری شهری آمادگی لازم برای انجام عملیات و مطالعه داریم گفت: با توجه به بارندگی‌های رگباری و فرسایش خاك برای رفع مشكل سیل‌خیزی در بجنورد باید مطالعات جامع انجام شود.
وحید افزود: برای افزایش ماندگاری سدها باید عملیات آبخیزداری انجام شود كه اقدامات آبخیزداری فعلی در 48 هزار هكتار از اراضی سد بارزوی شیروان و همچنین در سد بیدواز اسفراین در این راستا است.
مدیر كل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: هدف آبخیزداری در طرح های ملی و استانی، كنترل فرسایش و رسوب در حوزه سدهای موجود و در دست ساخت به منظور ایمن سازی مخازن سدها برای كنترل سیل، زمین لغزش، فرسایش و رسوب است.
خراسان شمالی یكی از استان های سیل خیز كشور است كه سال های گذشته جریان سیل های مخرب خسارت زیادی را به بخش های مختلف كشاورزی، عرصه های طبیعی، امور زیربنایی و واحدهای مسكونی وارد كرده است.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هكتار است كه از این وسعت یك میلیون و 400 هزار هكتار مرتع، بیش از 183 هزار هكتار بیابان و 434 هزار و 550 هكتار جنگل است.
7186/3007/6042