۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۳
کد خبر: 83019835
T T
۰ نفر

توقف كمك به آنروا؛ قطعه اي از پازل معامله قرن

۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۵۳
کد خبر: 83019835
توقف كمك به آنروا؛ قطعه اي از پازل معامله قرن

غزه – ايرنا – فعالان فلسطيني در گفت و گو با ايرنا، تاكيد كردند كه هدف آمريكا از قطع كمك ها به آژانس امداد رساني و كاريابي آوارگان فلسطيني (آنروا) سياسي است و واشنگتن از اين طريق مي خواهد طرح سازش موسوم به «معامله قرن» را به فلسطيني ها تحميل كند.

به گزارش ايرنا، گروه ها و جنبش هاي مختلف فلسطيني اقدام آمريكا در قطع تمام كمك هاي مالي به آژانس آنروا را يكي از گام هاي اجرايي شدن طرح «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريكا در پايان دادن به مساله فلسطين همچون اعلام قدس به جاي تل آويو به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي و انتقال سفارت به قدس اشغالي دانستند، و آن را محكوم كردند.
وزارت خارجه ايالات متحده، روز جمعه اعلام كرد كه اين كشور كمك هاي خود را به آنروا قطع كرد. آمريكا دليل اين اقدام را عملكرد نامناسب آنروا و اصلاح ناذيري آن دانست.
آژانس آنروا در زمينه هايي چون كمك به تحصيل و درمان هزاران آواره فلسطيني در 5 منطقه لبنان، سوريه، اردن، كرانه باختري و نوار غزه فعاليت مي كند.
فلسطينيان معتقدند كه قطع اين كمك ها، باعث پيچيده و دشوار شدن وضعيت انساني در مناطق پنج گانه فعاليت آنروا به ويژه غزه مي شود.

**بودجه فقط به اندازه ماه جاري باقي است
«عدنان ابوحسنه» سخنگوي آنروا در غزه به خبرنگار ايرنا گفت كه دولت آمريكا جلوي 300 ميليون دلار از مبلغ 360 ميليون دلاري را كه قرار بود در ابتداي سال ميلادي بپردازد، گرفت.
ابوحسنه خاطرنشان كرد: اين تصميم غيرمنتظره مخالف آن چيزي است كه دولت آمريكا بيان كرده چرا كه پيشتر گفته بود كه آنروا، نقش بسيار مهمي را در توسعه انساني ايفا مي كند.
وي افزود: در پي اين تصميم ما از ابتداي سال با دشواري زيادي روبرو مي شويم، چرا كه آن موقع قرار بود 446 ميليون دلار پرداخت شود و امروز اين مبلغ به 217 ميليون دلار رسيده است و و اين كمبود، صد در صد روي برنامه هاي آنروا تاثير منفي مي گذارد.
سخنگوي آژانس امداد رساني و كاريابي آوارگان فلسطيني در غزه عنوان كرد: اكنون فعاليت هاي آنروا جهت بازگشايي مدارس در مناطق پنج گانه سوريه، لبنان، اردن، كرانه باختري، و غزه با خطر جدي روبروست و در حال حاضر كمك ها فقط براي اين ماه كفايت مي كند و اميدواريم كه براي ماه هاي آينده بودجه جديدي فراهم شود و ما به دنبال خيرين كمك كنندگان ديگر براي تأمين منابع مالي هستيم.
آنروا در 5 منطقه، 711 مدرسه تحت پوشش دارد كه 525 هزار كودك دانش آموز فلسطيني زير نظر 22 هزار معلم مشغول به تحصيل هستند.
ابوحسنه با بيان اينكه در نهايت اين آمريكاست كه تنها مي ماند، تاكيد كرد: آنروا به كار خود ادامه خواهد داد و ما اصرار داريم كه خدمات مناسب در 5 منطقه آژانس، به ويژه يك و نيم ميليون آواره فلسطيني در غزه استمرار داشته باشد.

**آمريكا، به وضوح از اسرائيل جانبداري مي كند

يكي از مقام هاي ارشد حماس نيز در گفت وگو با ايرنا، تصميم آمريكا را جانبداري آشكار واشنگتن از تل آويو توصيف كرد و قطع كمك ها را گوياي منطق دشمني آمريكا با ملت فلسطين دانست.
وي افزود: كاخ سفيد، پس از به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت دولت اشغالگر صهيونيستي، اكنون تصميم به اين كار گرفته تا تلاشي مذبوحانه براي پايمال كردن حق بازگشت و ديگر حقوق ملت فلسطين كرده باشد اما همه تلاش هاي آمريكا در سطح سياسي ناكام خواهد ماند.
عضو ارشد حماس معتقد است كه ناديده گرفتن حقوق فلسطينيان، مسبب افزايش تنش ها در منطقه مي شود و به آرامش فلسطينيان كمكي نخواهد كرد.
اين فعال فلسطيني همچنين گفت كه ملت ما نياز به ايستادن در صفي واحد دارد تا با همه خطرات پيش رو مقابله كند.

**افزايش خشونت نتيجه بحران در ميان آوارگان است

«احمد ابوهولي» عضو كميته اجرايي «سازمان آزاديبخش فلسطين» و رئيس اداره امور آوارگان اين سازمان هم خاطرنشان كرد كه قطع كمك هاي آمريكايي به آنروا موجب لغو شدن كمك هاي آن به قطعنامه بين المللي 302 مبني بر ارائه خدمات به حدود 5 ميليون و 900 هزار آواره فلسطيني نمي شود.
ابوهولي با محكوم كردن تصميم آمريكا، يادآور شد كه اين تصميم قطعا با هدف پايان دادن به فعاليت هاي آنروا و پايمال كردن حقوق آوارگان فلسطيني است.
وي اين تصميم آمريكا را داراي رنگ و بوي سياسي خواند كه براي فشار بر رهبران فلسطيني جهت قبولاندن معامله قرن انجام مي شود. اما به گفته وي فلسطينيان همواره اين طرح را مردود مي دانند و معتقدند كه هدف معامله قرن، مختومه كردن پرونده فلسطين، قدس و آوارگان فلسطيني است.
ابوهولي با بيان اينكه رهبران فلسطيني مذاكره بر سر اين موضوع را نپذيرفته اند، گفت كه همزمان با نپذيرفتن مذاكره از سوي سران جنبش هاي فلسطيني، شاهد قطع كمك ها و فشار بر ملت فلسطين هستيم كه همگي براي تحميل اين طرح و امضاي معامله قرن است.
رئيس اداره امور آوارگان ساف، در مورد پيامدهاي تصميم آمريكا بر منطقه و به خصوص بر كار آنروا هشدار داد و اظهار داشت: آنروا يكي از سازمان هاي بين المللي بوده كه در طول هفتاد سال اشغال فلسطين به آنها كمك كرده، در حالي كه در طول همين سال ها از راه حل سياسي در پرونده آوارگان فلسطيني خبري نبوده است.
ابوهولي، ادامه بحران در به آژانس امداد رساني و كاريابي آوارگان فلسطيني را داراي پيامدهاي خطرناكي بر امنيت و ثبات منطقه دانست و گفت: اين مساله، يكي از عوامل افزايش دهنده بي ثباتي در منطقه و به تبع آن افزايش خشونت است چرا كه آوارگان فلسطيني از شدت نياز و فقر، طعمه گروه هاي تروريستي مانند داعش مي شوند.
عضو ارشد سازمان آزاديبخش فلسطين از جامعه جهاني و سازمان ملل خواست تا از آنجا كه آنروا يك نهاد بين المللي به شمار مي رود با مسئوليت پذيري و تحرك سريعتر از اين آژانس حمايت كنند و وضعيت مالي آن را پيش از فوت وقت نجات دهند.
خاورم**387**2054*1049