۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۰:۵۴
کد خبر: 83020745
T T
۰ نفر
موسيقي بلوچستان يكي از ميراث بانان اصالت ايراني است‌

چابهار- ايرنا- مديرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در جنوب سيستان و بلوچستان گفت: آواها و نواهاي گوشه گوشه اين سرزمين از اصالت مردمانش حكايت دارد و موسيقي بلوچستان با غناي تاريخي خود يكي از ميراث ‌بانان اصالت ايراني است‌.

به گزارش ايرنا، عبدالرحيم كردي يكشنبه شب در اختتاميه نخستين جشنواره ملي موسيقي حماسي 'كمالان' در سالن همايش هاي بين المللي منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: منطقه كهن و تاريخي بلوچستان ميراث بان خوبي براي حفظ ريشه هاي كشور است و بلوچستان هميشه پاسدار خاك، فرهنگ، زندگي و تاريخ ايران بوده است.
وي با بيان اينكه براي پايداري اين جشنواره موسيقي بايد به ريشه و اصالت ها مراجعه كنيم، خاطرنشان كرد: بهترين شخص در موسيقي حماسي بلوچستان كمالان هوت است واين جشنواره به همين خاطر با نام اين بزرگوار مزين شده است.
رئيس هيات مديره منطقه آزاد چابهار ادامه داد: كمالان برند خوبي در حماسه سرايي ايران است و اين چهره براي هميشه در تاريخ ماندگار خواهد بود.
دكتر كردي تصريح كرد: كمالان چهره اي بنام و شناخته شده در موسيقي حماسي بلوچستان و ايران است و منطقه آزاد چابهار براي بزرگداشت و سپاسگزاري از اين چهره ماندگار بزودي يكي از محلات مسكوني اين منطقه را به نام كوي كمالان نامگذاري مي كند.
وي گفت: راه اندازي دبيرخانه دائمي جشنواره موسيقي حماسي بلوچي و اختصاص نخستين كرسي موسيقي در موسسه عالي هنر منطقه آزاد چابهار از ديگر برنامه هاي براي پاسداشت مقام كمالان هوت است.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بيان كرد: نخستين سال جشنواره ملي موسيقي حماسي بلوچي با حداقل ها برگزار شده است و تلاش ما در سالهاي آينده برنامه ريزي بهتر براي برگزاري اين جشنواره است.
كردي اين اقدامات را در راستاي مسئوليت اجتماعي منطقه آزاد چابهار عنوان كرد و گفت: اين جشنواره موسيقي حماسي در زادروز كمالان هوت(9 شهريور) با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي سيستان و بلوچستان برنامه ريزي شده است كه هر سال در اين روز برگزار خواهد شد.
به گزارش ايرنا، 6 گروه موسيقي ملي از 6 جغرافياي اقوام مختلف ايراني در نخستين جشنواره ملي موسيقي حماسي بلوچي با عنوان« كمالان هوت» از 9 شهريور به مدت سه روز در سالن همايش هاي بين المللي منطقه آزاد چابهار به هنر نمايي و حماسه سرايي پرداختند كه امشب/يكشنبه/ مراسم اختتاميه آن برگزار شد.
جشنواره ملي موسيقي حماسي بلوچي توسط منطقه آزاد چابهار و با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي سيستان و بلوچستان برگزار شده است.
كمال خان هوت معروف به ملا كمالان يكي از اسطوره هاي موسيقي حماسي سيستان و بلوچستان در 9 شهريور ماه سال 1320 در روستاي لاتيدان از توابع شهرستان چابهار در يك خانواده كشاورز به دنيا آمد و از ايام نوجواني به موسيقي و شعر علاقه و گرايش داشت.
كمالان يكي از خوانندگان موسيقي مقامي بلوچي و از نوازندگان تنبورك در سيستان و بلوچستان است كه در زندگي هنري اش با خوانندگان، نوازندگان و شاعران مختلفي همكاري داشت.
وي سحرگاه روز اول اسفند سال 1388 خورشيدي در سن 68 سالگي دارفاني را وادع گفت.
نخستين جشنواره ملي موسيقي حماسي كمالان در بزرگداشت مقام اين هنرمند سيستان و بلوچستاني نهم شهريور همزمان با روز تولد وي افتتاح و به مدت سه روز در چابهار برگزار شد.
3043 **6081