۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۵۴
کد خبر: 83021110
T T
۰ نفر
دموكراسی در گرجستان ضعیف است

باكو – ایرنا – كمیته روابط خارجی پارلمان اروپا با بررسی نخستین گزارش اجرای توافقنامه جامع همكاری اتحادیه اروپا و گرجستان، نارسایی های این كشور در راه توسعه دموكراسی را در میان گذاشت و اعلام كرد:گرجستان نتوانسته است مشكلات ناشی از حكومت تك حزبی را برطرف كند .

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری آپسنی، در این گزارش كه از سوی «نونا میكلادزه» كارشناس بخش سیاسی اجرای توافقنامه جامع میان اتحادیه اروپا و گرجستان تدوین شده ، آمده است : حاكمیت غیر رسمی یكی از چالش های اصلی دموكراسی در این كشور است .
میكلادزه گفت: واگذاری قدرت از یك نیروی سیاسی به نیروی سیاسی دیگر در سال 2012 میلادی هر چند دستاورد دموكراتیك در گرجستان تلقی شد ولی سال های حكومت حزب حاكم 'رویای گرجستان ' نشان داد نهادهای دموكراتیك در این كشور هنوز ضعیف است .
به گفته میكلادزه، قانون اساسی گرجستان اختیارات رئیس جمهوری را محدود كرده است و حزب حاكم ' رویای گرجستان ' در نهادهای مجریه این كشور اكثریت را دارد .
بر اساس گزارش ارایه شده از سوی این كارشناس مستقل، قوه مجریه بالاتر از پارلمان قرار می گیرد و استقلال قوه قضائیه مشكوك بوده و موقعیت و جایگاه ضعیف نیروهای مخالف دولت در جامعه موجب تقویت حزب حاكم شده است، در چنین شرایطی مردم ناگزیر هستند رای خود را به ' رویای گرجستان ' بدهند و یا بطور كلی در انتخابات شركت نكنند .
میكلادزه افزود: قوه قضائیه كه از نارسایی های سیستم سیاسی گرجستان به شمار می رود ، نیز به اصلاحات برای تامین استقلال آن دارد .
وی با اشاره به اینكه سیستم قضائیه تحت تاثیر گروه های سیاسی قرار دارند ، افزود: دادستانی بخش آسیب پذیر نظام گرجستان است .
كمیته روابط خارجی پارلمان اروپا همچنین گزارش تدوین شده از سوی «آندریس مامكینس » درباره روند اجرای توافقنامه جامع امضا شده در سال 2016 میلادی میان اتحادیه اروپا و گرجستان را بررسی كرد .
مامكینس در این گزارش از دستاوردهای گرجستان در راستای اجرای این توافقنامه استقبال كرد و دولت تفلیس را به ادامه اصلاحات دموكراتیك و فعالیت برای توسعه اقتصادی دعوت كرد .
وی همچنین از سطح هماهنگی دولت و پارلمان در راستای تقویت روابط با نهادهای اروپایی و مشاركت فعال جامعه مدنی در این روند تقدیر كرد .
گرجستان بعنوان یكی از كشورهای قفقاز جنوبی با مساحت 69.7 هزار كیلومتر مربع و با سه میلیون و 718 هزار نفر جمعیت كه پس از كسب استقلال ملی عمده هدف خود را عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو اعلام كرده است ، در پنج سال اخیر برای لغو رژیم ویزا با این اتحادیه تلاش كرد .
اتحادیه اروپا 28 مارس سال 2017 میلادی ( 8 فروردین ) تصمیم خود در باره لغو رژیم ویزا برای شهروندان گرجستان را اعلام كرد و بدین ترتیب اتباع این كشور امكان سفر بدون ویزای 90 روزه به كشورهای عضو اتحادیه اروپا را به دست آوردند .
خاورم ** 337** 1579