۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۵۳
کد خبر: 83021514
T T
۰ نفر

تكاپو براي آباداني بندرعباس

۱۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۵۳
کد خبر: 83021514
تكاپو براي آباداني بندرعباس

بندرعباس - ايرنا - روز گذشته (يكشنبه 11شهريور 97) خبرنگاران در بازديد از چند طرح عمراني شاهد تكاپويي بودند كه اتمام آنها موجب زيبايي و بهبود ورودي هاي شهر بندرعباس و آباداني و رونق بيشتر اين شهر خواهد شد.

يكي از اين طرح ها، قطعه اول بزرگراه شرقي ساحلي بندرعباس به سمت بندر تياب به طول افزون بر 80 كيلومتر بود كه مرحله نخست آن به طول 28 كيلومتر توسط شهرداري بندرعباس در حال احداث است.
كاميون ها ، آب پاش ها و گريدرها و لودرها، منظم و موزون در حال كار و رفت و آمد بودند تا وعده مسوولان براي بهره برداري اين مسير تا پايان سال را محقق ساخته و خودروها بر روي آن برانند و پياده ها در حاشيه هاي آن ،پياده روي كنند.
در گفت و گو با معاون عمراني استاندار كه در اين برنامه خبرنگاران را همراهي مي كرد از تاثير و علت اجراي بزرگراه ساحلي بندرعباس به بندرتياب كه در 6ماه گذشته 2ميليون و 250هزار متر مكعب خاك ريزي براي آن انجام شده ،سوال شد.
رضا مدرس پيش از پياده شدن از اتوبوس براي خبرنگاران توضيح داد: محل احداث اين جاده ساحلي تا آخرين مد دريا، حدود 500متر فاصله دارد تا ضمن رعايت الزامات زيست محيطي، اكولوژي حساس منطقه لطمه اي نبيند.
شايد 700 يا يك كيلومتر از محل توقف اتوبوس به سمت شرق بر روي مسير كوبيده شده گام برداشتيم؛ معاون استاندار از اشتياق شخصي خودش براي اتمام هر چه سريع تر اين طرح گفت و ادامه داد: حاضرم تا پايان مسير را پياده بروم ،البته وي مشخص نكرد منظورش مسير80 كيلومتري پايان طرح است يا 28كيلومتر قطعه اول را در نظر دارد.
به گفته مدرس، اين مسير به طول 80كيلومتر و عرض 110متر، در آينده بار ترافيكي ورودي و خروجي شرق بندرعباس را از بزرگراه كنوني بندرعباس - رودان كاهش خواهد داد.
معاون عمراني شهرداري بندرعباس نيز در اين باره اظهار داشت: سه پيمانكار هم زمان مشغول فعاليت هستند تا قطعه اول بزرگراه بندرعباس بندرتياب را به سرانجام برسانند.
طبق گفته هاي عبدالرضا بهادر، افزون بر يك هزار و 500 ميليارد ريال قرارداد براي انجام اين مرحله با پيمانكاران منعقد شده و قطعه هاي بعدي بزرگراه توسط اداره كل راه و شهرسازي هرمزگان در دست مطالعه است.
اتوبوس خبرنگاران از مسير زيرسازي شده و پل احداث شده بر روي زهكش مزارع پرورش ميگوي شيلات مجاور طرح مي گذشت و معاون هماهنگي امور عمراني استانداري هرمزگان درباره زمين استحصال شده براي توسعه آينده بندرعباس در اين طرح توضيح مي داد.
از دور برگردان روبروي دانشگاه هرمزگان به سمت شهر بندرعباس باز مي گرديم، اولين توقفگاه بين مسير، ميدان ميوه و تره درحال احداث بندرعباس است كه بنابر وعده معاون عمراني شهرداري بندرعباس، از اين طرح هم تا پايان سال بهره برداري خواهد شد.
بهادر به اين ترتيب پيش خبر بهره برداري از بزرگترين ميدان ميوه و تره بار جنوب كشور در بندرعباس با مساحت 25 هكتار و 92 غرفه عرضه ميوه و 12 غرفه فروش سبزي را هم اعلام كرد.
به گفته معاون شهردار براي اين طرح كه از چهار سال قبل آغاز شده، تاكنون يك هزار ميليارد ريال هزينه شده و ميدان ميوه و تره بار كنوني بندرعباس كه در ورودي شهر قرار دارد و علاوه بر ترافيك، منظره اي ناخوشايند براي مسافران ايجاد كرده، به تملك شهرداري بندرعباس در خواهد آمد و تبديل به مكاني گردشگري يا رستوران شد.
معاون هماهنگي امور عمراني استانداري هرمزگان نيز با تاييد گفته هاي معاون شهردار، تكميل ميدان ميوه و تره بار كه با سرمايه گذاري بخش خصوصي در حال اجراست را يكي از اولويت هاي ساماندهي صنوف مزاحم در سطح شهر بندرعباس اعلام كرد.
ساماندهي صنوف آلاينده، احداث شهرك نمايشگاه ها و ساماندهي بنكداران، طرح هاي ديگري بود كه مدرس آنها را از اولويت هاي معاونت عمراني استانداري هرمزگان دانست.
طرح اصلاح مسير ورودي و خروجي شمالي شهر بندرعباس سومين مقصد بازديد خبرنگاران بود.
اين مسير اصلاحي كه پس از تكميل، هشت كيلومتر طول خواهد داشت، علاوه بر جداسازي محل عبور خودروهاي سنگين به سمت پايانه بار بندرعباس، مسير خودروها را 2 كيلومتر نزديك تر خواهد كرد.
البته براي مدرس حذف نقاط حادثه خيز اهميت بيشتري از كوتاهي مسير دارد و مي گويد: اين طرح داراي 2 دهانه پل خواهد شد و در 2 قطعه سه و نيم كيلومتري در حال اجراست و براي آن، 530 ميليارد ريال تا پايان سال جاري هزينه مي شود.
به نظر مي رسد همه اين طرح ها دهه فجر امسال يا اندكي پس از آن، در فهرست بهره برداري قرار خواهند گرفت و مردم از آنها استفاده خواهند كرد.
بزرگراه ساحلي علاوه بر نقش ترافيكي، تبديل به يكي از جاذبه هاي گردشگري هرمزگان خواهد شد و ميدان ميوه و تره بار جديد، شلوغي و ازدحام كنوني در ورودي شرقي بندرعباس را كاهش خواهد داد.
اصلاح ورودي و خروجي شمالي بندرعباس به سمت حاجي آباد و سيرجان موجب رفع نقاط حادثه خيز و ايمني بيشتر رانندگي در اين مسير خواهد شد و مجموعه اين طرح ها نويدبخش پويايي و گره گشايي از برخي مشكلات مزمن بندرعباس است.
3219/2094