۱۳ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۵۶
کد خبر: 83022736
T T
۰ نفر
25درصد از صادرات صنايع دستي آذربايجان شرقي سهم «ورني» است

تبريز - ايرنا - معاون صنايع ‌دستي اداره‌كل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان‌شرقي گفت: 25 درصد از صادرات صنايع دستي استان در سال گذشته متعلق به ورني بود.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، فرشاد به آفرين در آيين افتتاح هشتمين جشنواره ملي «ورني» در اهر اظهار داشت: يكي از اهداف ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان از برگزاري جشنواره ورني، ايجاد انگيزه در ورني بافان و توليدكنندگان ورني منطقه ارسباران است.
وي با بيان اينكه تبليغ هدفمند ورني مي تواند اين محصول را به يك برند بين المللي براي منطقه ارسباران و استان بدل سازد، افزود: البته برندسازي در كنار ارائه محصول با كيفيت و مطلوب با همكاري توليدكنندگان ورني ايجاد مي شود.
به آفرين با اشاره به اينكه بيش از 11 هزار نفر در عرصه صنايع‌دستي استان مشغول به فعاليت هستند، گفت: 15 درصد از اين تعداد در رشته ورني فعاليت مي‌كنند كه 25 درصد از صادرات صنايع دستي استان در سال گذشته سهم ورني بود.
وي با بيان اينكه ميزان فروش در نمايشگاه بين‌المللي صنايع‌ دستي تبريز در تير ماه سال جاري حدود يك ميليارد و 100 ميليون تومان بود، افزود: از مجموع فروش اين ميزان، 340 ميليون تومان از فروش ورني به دست آمد.
معاون صنايع دستي استان با تأكيد بر اينكه سال گذشته هنرمندان حوزه صنايع‌دستي آذربايجان‌شرقي 26 نشان مرغوبيت صنايع‌دستي دريافت كردند كه پنج نشان مرغوبيت مربوط به رشته ورني بود، گفت: ورني پاي ثابت تمامي نمايشگاه‌هاي صنايع‌دستي كشور است.
به آفرين يكي از دغدغه‌هاي اصلي ورني بافان در مناطق روستايي و عشايري را عدم بهره مندي از بيمه اعلام و خاطرنشان كرد: با هماهنگي هاي به عمل آمده به زودي ورني بافان تحت پوشش صندوق بيمه عشايري و روستايي قرار مي گيرند.
وي اضافه كرد: با اين تفاهم نامه و تحت پوشش قرار دادن اين افراد در قالب صندوق بيمه عشايري و روستايي يكي از خواسته‌هاي اصلي ورني بافان محقق مي‌شود.
وي اظهار داشت: اداره كل ميراث فرهنگي استان در راستاي توسعه ورني‌بافي، طي دو سال گذشته 100 نفر را در روستاهاي قلندر، شله بران و كردلر تحت آموزش‌هاي رايگان ورني‌بافي قرار داده است.
به گزارش ايرنا، هم‌اكنون 85 درصد عشاير آذربايجان‌شرقي به كار بافت ورني مشغولند و اين هنر اصيل و بومي بيشتر در بين عشاير و روستاهاي منطقه ارسباران رواج دارد به طوري كه بيش از 20 هزار نفر از جمعيت منطقه به توليد اين صنعت دستي اشتغال دارند و هزينه امرار معاش خود را از توليد ورني تامين مي‌كنند.
«ورني» در ميان عشاير شاهسون و روستاهاي كليبر، خداآفرين، هوراند و روستاهاي بخش مركزي از رونق قابل توجهي برخوردار بوده و در زمان كنوني كشور ما تنها صادركننده اين صنايع دستي است.
6132/3071