۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 83023342
T T
۰ نفر

تفكیك زباله، اقدامی دیر در گلستان

۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 83023342
تفكیك زباله، اقدامی دیر در گلستان

گرگان - ایرنا - گلستان همانند دیگر استان های شمالی گرفتار معضلی به نام انباشت پسماندها در طبیعت است كه با اجرای كامل طرح تفكیك زباله از مبدا شاید از این آسیب زندگی شهرنشینی هر چند دیرهنگام نجات پیدا كند.

به گزارش ایرنا، جمع آوری و دوری از آسیب های زباله از دغدغه ها و نگرانی های مردم و مسوولان در شمال كشور است كه دفن، تخلیه، دپو و فرآوری آن با روش های گوناگون هنوز نتوانسته چاره ای برای پایان خطرات فراوان این طلای كثیف باشد.
محصور شدن استان های شمالی به دریا و جنگل و مزارع كشاورزی و اجرا نشدن طرح های زیربنایی مانند تفكیك زباله از مبدا در برخی موارد سبب سرازیر شدن زباله ها در محیط زیست بكر این مناطق شده و آسیب ناشی از نابودی جنگل و آلودگی منابع آب زیر زمینی را چند برابر كرده است.
آسیب های این مشكل در استان گلستان اكنون موجب شده كه اجرای طرح های تحول زا برای كاهش نگرانی ها و بهره برداری بهتر و بیشتر از زباله هر چند دیر هنگام، اما مد نظر باشد.
در شرایطی كه زباله به طلای كثیف مشهور است و فرآوری آن منجر به تولید ارزش افزوده از دور ریختنی های مردم در كشورهای پیشرفته می شود، هنوز برخی مناطق استان گردشگرپذیر گلستان از بوی تعفن ناشی از دپوی زباله ها رنج می برد و راهكار قطعی و مشخصی برای خاتمه دادن به این دشواری ها اندیشیده نشده است.
این در حالی است كه با نگاهی گذرا به زندگی روزانه متوجه می شویم چقدر زباله وارد محیط زیست می شود و مرگ این عرصه ها را شتاب می بخشد.
به عنوان مثال هر تن كاغذ بازیافت شده 15 تا 17 اصله درخت را از نابودی نجات می دهد؛ در ایران چهار كارخانه كاغذسازی وجود دارد كه 98 درصد مواد اولیه آنها از چوب جنگل ها تامین می شود.
این در حالی است كه مطابق آمار بیش از هشت درصد تركیب های زباله های شهری را كاغذ و مقوا تشكیل می دهد.
روزانه انبوهی از كاغذ در مراكز جمع آوری زباله دفن می شود كه برای تولید این مقدار باید حدود 900 اصله درخت سبز و تنومند قطع شود، در حالی كه اگر كاغذ باطله بازیافت شود، علاوه بر كاهش قطع درختان تا 10 برابر در مصرف آب و سایر مواد مصرفی صرفه جویی خواهد شد.
بر پایه آمارهای جهانی، به طور میانگین هر نفر در روز 250 تا 300 گرم زباله تولید می كند كه این رقم در گلستان حدود 600 گرم است.
طبق گزارش سازمان پسماند، میانگین سالانه تولید زباله در این استان بیش از 721 تن در روز است.
راه اندازی كارخانه های كمپوست، زباله سوز و تولید انرژی از پسماند روش های بهره برداری بهینه از زباله برای جلوگیری از تبعات بهداشتی آن در طبیعت بوده كه در سال های اخیر چند نمونه از آن در برخی مناطق كشور از جمله گلستان اجرا شده است.
بهره برداری از كارخانه كمپوست آق قلا بخش عمده ای از مشكل آسیب های تولید زباله گلستان به خصوص در مناطق غربی استان را برطرف كرد، اما استفاده بهینه از ظرفیت های این واحد صنعتی نیازمند تفكیك زباله ها و جلوگیری از ورود مواد غیرمفید است.
راهكار اصلی در این بخش اجرای طرح تفكیك زباله از مبدا است، این طرح اگرچه به صورت پراكنده در كشور اجرا شده و همواره مسوولان بر فرهنگ سازی تداوم و گسترش اجرای آن تاكید دارند، اما هنوز عزم استان برای عملی شدن این نیاز مهم جدی نشده است.
گلستان در هفته جاری اجرای این طرح در روستاها و شهرهای استان را آغاز كرد كه در مرحله نخست 76 نقطه شهری و روستایی مجری تفكیك زباله از مبدا شدند.
این طرح اكنون در 66 روستا و 10 شهر آغاز شده و قرار است در آینده ای نزدیك همه شهرها و روستاهای گلستان زباله های تولیدی خود را از مبدا تفكیك و تحویل مراكز جمع آوری می دهند.
استاندار گلستان در این زمینه گفت: كشورهای پیشرفته برای تفكیك، جمع آوری و فرآوری زباله برنامه ریزی و تلاش می كنند، اما در كشور ما هنوز در برخی مناطق به سبب ناتوانی در بهره وری مناسب این طلای كثیف، زباله ها تنها برای جلوگیری از پخش بوی نامطبوع آن، در دورترین نقطه از سكونتگاه ها دفن یا دپو می شود.
سید مناف هاشمی اظهار داشت: اجرای كامل طرح تفكیك زباله از مبدا كه اكنون در استان آغاز شده در كنار توسعه و تجهیز مراكز و سایت های دریافت پسماند می تواند زباله را از موضوعی بحران زا به فرصتی برای اشتغال آفرینی تبدیل و محیط زیست استان را از خطر و نابودی ناشی از دفن زباله ها نجات دهد.
در حالی طرح تفكیك آغاز شده كه تخلیه زباله ها در حاشیه نهرها و رودخانه ها و جنگل ها وضعیت محیط زیست گلستان را در حالت بحرانی قرار داده است و اینك تاكید و اصرار بر اجرای كامل و مداوم تفكیك زباله از مبدا در كنار فرهنگ سازی برای نریختن زباله در طبیعت، میراثی سالم و پاك را برای آیندگان به جای خواهد گذاشت.
3091/1648
۰ نفر