۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۵۹
کد خبر: 83023464
T T
۰ نفر

وزیر ارشاد به دیدار بانوی شاعر پیشكسوت رفت

۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۵۹
کد خبر: 83023464
وزیر ارشاد به دیدار بانوی شاعر پیشكسوت رفت

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در منزل «سیمین ‌دخت وحیدی» با این شاعره پیشكسوت كشور دیدار كرد.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در این دیدار، با قدردانی از فعالیت‌های ادبی این شاعر در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، برای وی آرزوی سلامتی و طول عمر كرد.
صالحی گفت: بانو وحیدی در طول عمر پربار خود با سرودن اشعار انقلابی و تربیت و آموزش شاعران متعهد، كمك شایانی به ادبیات انقلاب كرده است.
عضو كابینه دولت دوازدهم افزود: همه ما به این بانوی شاعر كه با بصیرت خود همواره زبان گویای اسلام و انقلاب بوده‌اند افتخار می‌كنیم.
صالحی در این دیدار یك ساعته، از فرزندان سیمین دخت وحیدی فعالیت های گذشته، آثار منتشر نشده و وضعیت سلامتی این بانوی شاعر را جویا شد.
در پایان این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، لوح سپاس جایزه ادبی پروین اعتصامی را به سیمین دخت وحیدی اهدا كرد.
مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و جواد محقق مدیر دفتر شعر بنیاد شعر و ادبیات داستانی، صالحی را در این دیدار همراهی كردند.
به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پیش بینی شده بود كه در بخش ویژه هشتمین جایزه ادبی پروین اعتصامی با عنوان «ادبیات زنان، انقلاب و امام خمینی» از سیمین ‌دخت وحیدی به پاس فعالیت‌های ادبی تجلیل شود كه به دلیل كسالت امكان حضور وی در اختتامیه فراهم نشد.

** نگاهی به جایزه ادبی پروین اعتصامی
به گزارش ایرنا، جایزه ادبی پروین اعتصامی، جایزه‌ای است كه به صورت دو سالانه به آثار انتشار یافته در زمینه ادبیات داستانی به زبان فارسی در ایران توسط خانه كتاب ایران كه نهادی مستقل، غیردولتی و غیرانتفاعی است، اعطا می‌شود.
این جایزه با هدف بزرگداشت مقام و شخصیت شاعر نامدار ایران پروین اعتصامی، رشد و اعتلای خلاقیت‌ها و آفرینش‌های ادبی بانوان، ترویج و تقویت زبان فارسی در خارج از كشور، ایجاد پیوند بین ادبیات ملل به ویژه در حوزه جهان اسلام، معرفی چهره‌های شاخص زنان ادیب و پژوهنده و تقدیر از زنان در عرصه زبان و ادب فارسی همه ساله در سالروز تولد پروین اعتصامی برگزار می شود.

** سیمین دخت وحیدی در یك نگاه
سیمین دخت وحیدی از شاعران متعهد و پرتلاش است كه سال ١٣١٢ در شهرستان جهرم متولد شد. وی از نوجوانی به سرودن شعر پرداخت و در ٢٥ سالگی مجموعه داستانی تحت عنوان «لاله های داغدار» را نوشت.
وحیدی پس از پیروزی انقلاب اسلامی همكاری خود را با صدای جمهوری اسلامی ایران و با حوزه هنری آغاز كرد و تدریس در كارشناسی شعر تربیت معلم را عهده دار شد.
وی همچنین در كانون مركزی آموزش و پرورش به تدریس شفاهی و مكاتبه ای برای جوانان كشور پرداخت و ضمن عضویت در شورای شعر حوزه هنری ،سردبیری ماهنامه «كوثر» را پذیرفت.
سیمین دخت وحیدی هم زمان با دفاع مقدس در فضای معطر شهرهای جنگ زده و خطوط مقدم جبهه به شعرخوانی و همگامی با رزمندگان می پرداخت.
از جمله مجموعه اشعار وی می توان به «یك آسمان شقایق» ، «حس می كنم زندگی را» ، «موج های بی قرار» و ... تعدادی از آثار گردآوری شده توسط ایشان هم «در قاب گل ها» ، «كوثر» ، «چشم بیمار» ، «غم دلدار» ، «شعر جوان» ، «از نگاه آینه ها» اشاره كرد.
فراهنگ ** 1355 ** 1701
۰ نفر