۱۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۳۷
کد خبر: 83023835
T T
۰ نفر
مقامات تركيه و روسيه درباره سوريه در آنكارا گردهم آمدند

آنكارا- ايرنا- وزارت دفاع ملي تركيه روز چهارشنبه طي اطلاعيه اي اعلام كرد كه نشست گروه كاري تركيه و روسيه درباره تحولات سوريه در شهر آنكارا برگزار شد.

به گزارش ايرنا، بر اساس اين اطلاعيه، طرفين در اين نشست به مدت پنج روز در شهر آنكارا پايتخت كشور تركيه پيرامون تحولات سوريه و مسائل امنيت منطقه اي مذاكره كرده اند.
وزارت دفاع ملي تركيه همچنين اعلام كرد همكاري‌ مشترك آنكارا ـ مسكو در اين باره در دوره هاي بعدي نيز ادامه خواهد داشت.
در همين حال آلكسي يرخوف سفير روسيه در تركيه امروز در ديدار با ولكان بوزكار رييس كميسيون امور خارجي مجلس تركيه اعلام كرد كه آنكارا و مسكو به طور مستمر در باره تحولات شمال سوريه در تماس و ارتباط نزديك هستند.
وي با اشاره به اهميت نشست سران سه كشور ايران، تركيه و روسيه در تهران، اين نشست فرصت مغتنمي براي حل مسالمت آميز بحران سوريه است.
وي هدف از تماس مقامات تركيه و روسيه درباره سوريه را حفظ ثبات و صلح در شمال سوريه به خصوص در ادلب عنوان كرد.
ولكان بوزكار رييس كميسيون امور خارجي مجلس تركيه نيز در اين ديدار، آسيب نديدن شهروندان غيرنظامي ساكن در ادلب و ساير مناطق سوريه و نيز جلوگيري از گسيل موج جديد پناهجويان به سمت تركيه در پي تشديد درگيري ها را از جمله اهداف دولت تركيه ذكر كرد.
به گزارش خبرگزاري آناتولي، جيمز حفري نماينده ويژه آمريكا در امور سوريه نيز روز گذشته با خلوصي آكار وزير دفاع ملي تركيه در آنكارا ديدار كردند و طرفين در اين ديدار درباره تحولات سوريه و وضعيت ادلب مذاكره كردند.
تركيه در چند هفته اخير با اقدامات ديپلماتيك به خصوص از طريق رايزني با روسيه و ايران در صدد بوده كه مانع حمله ارتش سوريه به ادلب شود.
روز جمعه گذشته مولود چاووش اوغلو وزير امور خارجه، خلوصي آكار وزير دفاع و هاكان فيدان رئيس سازمان اطلاعات تركيه با ولاديمير پوتين رئيس جمهوري، سرگئي شويگو وزير دفاع و سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه در خصوص وضعيت ادلب ديدار و مذاكره كردند.
همچنين در سفر هفته گذشته محمد جواد ظريف به آنكارا نيز علاوه بر مذاكره در خصوص دور سوم مذاكرات سران سه كشور ايران، تركيه و روسيه درباره تحولات سوريه در تهران ، رايزني در خصوص وضعيت ادلب نيز محور مذاكرات طرفين بود.
بر اساس توافق آستانه ميان كشورهاي ضامن، تركيه 12 نقطه و مركز نظارت در خاك سوريه شامل 6 مركز در استان ادلب، چهار مركز در استان حلب و 2 مركز در استان حماه ايجاد كرده و بر اساس آن بايستي مخالفان مسلح را از گروه هاي تروريستي داعش و تحرير الشام(جبهه النصره) جداسازي و با اين دو مبارزه كند.
تركيه با جدي تر شدن احتمال حمله ارتش سوريه به ادلب، در روز جمعه گذشته هيأت تحرير شام (جبهه النصره سابق) را كه بخش زيادي از ادلب را در كنترل خود دارد، در فهرست گروه هاي تروريستي قرار داد تا به تعهدات خود در توافق آستانه عمل كند.
پس فردا(جمعه 16 شهريور ماه) قرار است سومين دور نشست سران ايران، تركيه و روسيه در تهران درباره تحولات سوريه و به خصوص وضعيت ادلب برگزار شود.
نتايج اين نشست سرنوشت شهر ادلب و تروريست هاي ساكن در آنجا را مشخص خواهد كرد و اين نشست نقطه عطفي براي پايان دادن به بحران جنگ داخلي در سوريه خواهد بود.
خاورم/1905