۱۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۴۸
کد خبر: 83025079
T T
۰ نفر

400 طرح راهسازي در كهگيلويه و بويراحمد در حال اجراست

۱۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۴۸
کد خبر: 83025079
400 طرح راهسازي در كهگيلويه و بويراحمد در حال اجراست

ياسوج - ايرنا- مديركل راه شهرسازي كهگيلويه و بويراحمد گفت: بيش از 400 طرح مهم راهسازي اعم از بزرگراه و راه اصلي در مناطق مختلف اين استان در حال اجراست.

به گزارش ايرنا، محمدعلي عليمرداني روز پنجشنبه در بازديد خبرنگاران از برخي طرح‌هاي راهسازي در شهرستان بويراحمد اظهار داشت: ميانگين پيشرفت فيزيكي اين طرح‌ها از 30 تا حدود 90 درصد است.
وي چهارخطه ياسوج- سميرم - باباميدان، ياسوج - شيراز، گچساران- بهبهان، 30 كيلومتري ورودي شهرهاي استان در حوزه بزرگراهي و جاده ملي پاتاوه - دهدشت، باشت- چرام، ياسوج - سي سخت و همچنين توسعه جاده باغچه سادات- سرفارياب را از مهمترين طرح‌هاي در حال اجرا در حوزه راه‌هاي اصلي ذكر كرد.
عليمرداني با بيان اينكه طرح‌هاي راهسازي و بزرگراهي در اين استان از نظر وزارت راه و شهرسازي نقش شاهراه حياتي در كشور را دارند، گفت: جاده‌هاي ارتباطي در اين استان از شمال، جنوب، غرب و شرق به راه‌ها و شريان‌هاي حياتي كشور متصل شده است.
وي جاده ملي پاتاوه - دهدشت را يكي از مسيرهاي اصلي و طرح‌هاي ملي راهسازي براي اتصال جنوب به مركز كشور دانست و گفت: با بهره برداري اين جاده به طول 137 كيلومتر بيش از 400 روستاي محروم در 2 شهرستان بويراحمد و كهگيلويه با جمعيتي افزون بر 100 هزار نفر از نعمت جاده مناسب برخوردار خواهند شد.
وي با بيان اينكه بيش از يك هزار ميليارد ريال از محل‌هاي مختلف براي شتاب بخشي در اجراي اين طرح ملي اختصاص يافته است، گفت: سال گذشته نيز افزون بر 950 ميليارد ريال به اين طرح ملي تخصيص يافته بود.
وي با بيان اينكه اين ميزان اعتبار براي شتاب بخشي و اجراي قطعه سوم به طول 63 كيلومتر تخصيص يافته است، گفت: با توجه به پيش بيني انجام شده، اين طرح تا سال 98 زير بار ترافيك مي‌رود.
عليمرداني با اشاره به اينكه حدود 480 كيلومتر راه روستايي در اين استان در حال ساخت، بهسازي و آسفالت است، گفت: هر سال حدود 100 كيلومتر آن به اتمام مي‌رسد.
عليمرداني يكي از مشكلات و دلايل طولاني شدن روند اجراي طرح‌هاي راهسازي در اين استان را علاوه بر كوهستاني بودن كمبود اعتبار براي پرداخت مطالبات پيمانكاران و مردم بابت هزينه زمين‌ها و باغ‌هاي تخريبي آنها دانست.
وي گفت: اداره كل راه و شهرسازي استان افزون بر 50 ميليارد ريال بابت پرداخت مطالبات مردم در طرح چهار خطه ياسوج - شيراز و افزون بر 130 ميليارد ريال بابت مطالبات پيمانكار جاده باغچه سادات- سرفارياب بدهكار است.
وي همچنين تاكيد كرد: مطالعات اتصال كهگيلويه و بويراحمد و ياسوج مركز اين استان به آزادراه اصفهان - شيراز به اتمام رسيده و اين استان نيز به شبكه آزادراهي كشور متصل خواهد شد.
عليمرداني افزود: طول اين آزادراه در مرحله نخست حدود 60 كيلومتر است.
وي ميزان اعتبار پيش بيني شده براي اجراي طرح اتصال ياسوج به آزادراه اصفهان- شيراز را نيز افزون بر 10 هزار ميليارد ريال ذكر كرد.
كهگيلويه و بويراحمد حدود 6 هزار كيلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلي، فرعي و روستايي دارد كه از اين ميزان 142 كيلومتر بزرگراه، 505 كيلومتر راه اصلي، يك هزار و 238 كيلومتر راه فرعي و مابقي نيز روستايي است.
3016/6110