۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۶:۴۵
کد خبر: 83025905
T T
۰ نفر

قانون پر گلایه

۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۶:۴۵
کد خبر: 83025905
قانون پر گلایه

زنجان - ایرنا - فلسفه وضع قانون «مشاغل سخت و زیان آور» این بود كه بخشی از مشكلات حوزه كارگری حل شود، اما با ضعف های اجرایی، این قانون نه تنها به هدف خود نرسید بلكه امروز به عاملی دردسر ساز در این حوزه تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، در این قانون آمده است: وجود عاملی زیان ‌آور و آسیب زا كه بالاتر از حد مجاز باشد،‌‌ آن شغل را سخت و زیان‌آور می سازد، اما كارشناسان این بخش بر این باورند كه با نقص های موجود این قانون به بازنگری جدی نیاز دارد.
با توجه به اینكه بخش دولتی و خصوصی هر كدام به نحوی از اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور گلایه دارند، اما تاكنون در خصوص اجرای تمام آن و یا اصلاح روند موجود فعالیت زیان آور نیز اقدامی عملی و قابل توجه نشده است.
مشاغل سخت و زیان آور كار‌هایی است كه در آن عوامل فیزیكی، ‌شیمیایی، ‌مكانیكی و ‌بیولوژیكی محیط كار غیراستاندارد است و در اثر اشتغال نیروی كار تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی جسمی و روانی در شخص ایجاد شود كه نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن باشد.
اما ‌مشاغل سخت و زیان آور به دو گروه تقسیم می شود كه در آن دسته نخست مشاغلی هستند كه صفت سخت و زیان آوری با ماهیت شغلی وابستگی دارد و می توان محیط را با اعمال اصلاحاتی سالم سازی و عوامل زیان آور را برطرف كرد و گروه دیگر هم مشاغلی به شمار می آیند كه ماهیت آنها سخت و زیان آور است و حتی به كارگیری تمهیدات بهداشتی و ایمنی هم سختی و زیان آوری آن را برطرف نمی كند.
قانون بیمه افرادی را كه در چنین محیط هایی كار می كنند، مشمول بازنشستگی پیش از موعد با 20 سال سابقه كار می كند و همین مساله موضوع اصلی گلایه دولتمردان و تولیدكنندگان می شود.
عضو هیات رئیسه خانه صنعت و معدن ایران در این مورد می گوید: اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور در این برهه اقتصادی، به زیان خود كارگران هم تمام می شود.
به گفته سید سجاد نباتچیان، از سویی با اجرای آن، نیروی كار زبده از عرصه تولید كنار گذاشته شده و از سوی دیگر، تمام دریافتی كارگر هم به مستمری بیمه محدود می شود.
این موضوع به تایید رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم رسید كه در همین زمینه گفته: اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور بتدریج نیروی متخصص واحدهای تولیدی و صنعتی را جدا می كند.
ناصر غفوری، این موضوع را هم با صراحت مطرح كرد كه كنار گذاشتن نیروی كار زبده در حالی است كه همین نیرو در سیكل جدای از بیمه، مشغول به كار می شود و از سویی برای دولت بار مالی ایجاد می كند و از سوی دیگر به بیمه ضربه می زند.
مدیر روابط كار اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز با بیان اینكه اشتغال مجدد نیروی بازنشسته با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور مجاز نیست و تخلف محسوب می شود، گفت: در صورتی كه چهار درصد نیروهای با تجربه می رود، چهار درصد دیگر در واحدهای تولیدی جایگزین می شود.
هومن امیدوار ادامه داد: آلودگی های موجود در محیط كار، موجب كاهش قوای بدنی، جسمی و روحی كارگر می شود و از همین رو هم آنان می توانند با وجود ایجاد فشار مضاعف به صندوق های بیمه ای، پیش از موعد و با 20 سال سابقه كار بازنشسته شوند.
وی افزود: افراد پیش از موعد بازنشسته می شوند تا بیمه هزینه مجددی برای هزینه های درمانی روز افزون آنان پرداخت نكند، اما به كارگیری مجدد این نیرو، دور زدن این قانون محسوب می شود.
امیدوار، پایه تصویب قانون مشاغل سخت و زیان آور را حذف عوامل آسیب زا از محیط كار اعلام و خاطرنشان كرد: اما به تنها چیزی كه توجه نمی شود همین حذف آلاینده ها است.
مدیر روابط كار اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان زنجان اظهار داشت: به آن دسته از كارفرمایانی كه محیط كار آسیب زایی دارند، برای رفع آلایندگی تذكر داده می شود و پس از آن كارفرما دو سال زمان برای حذف عامل آلاینده دارد.
وی تصریح كرد: كارفرمایان همكاری نمی كنند، در حالی كه بر اساس همین قانون موضوع آلودگی به تایید اداره بهداشت دانشگاه علوم پزشكی می رسد و كارفرما موظف به رفع عامل آسیب زاست.
امیدوار با بیان اینكه در استان زنجان تاكنون فقط سه كارفرما اقدام به رفع آلایندگی كرده اند، به اعتراض برخی كارفرمایان نسبت به تذكر اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی به جای رفع عامل آسیب زا اشاره كرد.
وی به وجود كمیته ای برای تایید سخت و زیان آور بودن یك شغل در هر واحد صنعتی اشاره و اضافه كرد: در این كمیته دانشگاه علوم پزشكی، تامین اجتماعی، نماینده مجمع كارگران یا كانون كارگران، نماینده كارفرما و مدیر روابط كار اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی حضور دارند و هر كدام رای و نظر خود را اعلام می كنند.
مدیر روابط كار اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان زنجان تاكید كرد: در بسیاری از مواقع با تدابیر فنی و یا هزینه بسیار كم كافرمایان می توانند آلودگی را برطرف كنند اما همكاری نمی كنند و این روند همچنان ادامه دارد و نیروهای جدید هم در چنین محیطی به فعالیت ادامه می دهند.
كارشناس مسوول حوزه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی استان زنجان هم در همین زمینه گفت: اگر كارفرمایان موارد تذكر داده شده را اصلاح كنند، اطلاع می دهند و بار دیگر از محیط كار بازدید و بازرسی انجام می گیرد.
زهرا حسنی افزود: در صورتی كه در بازرسی ها سختی و زیان آور بودن مشاغل تایید شود، موضوع به كارفرما اطلاع داده می شود تا كارگران از قانون مشاغل سخت و زیان آور استفاده كنند.
مدیركل تامین اجتماعی استان زنجان نیز دراین ارتباط گفت: شش هزار و 300 نفر در استان زنجان با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شده اند، بهره گیری از همین قانون موجب شد كه به تازگی تعداد بازنشستگان استان هم افزایش یابد.
مسعود علیاری با بیان اینكه هر شغلی سختی های خود را دارد، زیان آوری را صفتی خواند كه شخص شاغل در محیط در معرض آسیب روحی یا جسمی قرار داشته باشد.
وی تصریح كرد: كارفرما طبق ماده 3 و 14 قانون جدید مشاغل سخت و زیان آور، در دو سال عامل زیان آور را در گروه مشاغل الف یا آن دسته ای كه ماهیت آسیب زا ندارد، حذف كند.
علیاری اظهار داشت: فقط به بخشی از این قانون كه مربوط به بازنشستگی پیش از موعد است توجه می شود و كارفرمایان و كارگران توجه به دیگر مفاد آن را كه بر لزوم رفع آلودگی تاكید دارد، توجهی نمی كنند.
مدیركل بیمه تامین اجتماعی استان زنجان افزود: متاسفانه كارفرمایان نسبت به حذف عوامل آسیب زا اقدام نمی كنند و از همین رو اكنون بسیاری از واحدها در بخش های مختلف مشمول استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور می شوند.
وی تاكید كرد: از سوی دیگر این قانون كمكی برای جلوگیری از ادامه حضور كارگران در محیط های آلوده و آسیب زاست و بازگشت مجدد آنان پس از بازنشستگی به عرصه كار، نه فقط تخلف محسوب می شود، كه بار دیگر فرد را در معرض خطر قرار می دهد.
علیاری ادامه داد: در صورتی كه مطلع شویم نیروی بازنشسته ای بار دیگر به عرصه كار بازگشته، از ادامه پرداخت مستمری وی جلوگیری می كنیم.
زنجان صنایعی همچون سرب و روی را در دل خود جای داده است كه هیچ شخصی منكر آسیب زا، زیان آور بودن و آلایندگی آنها نیست، اما در موضوع محیط های آلاینده واحدهای صنعتی فعال مانند همچون بخش برق و الكترونیك هم می تواند در این دسته بندی قرار گیرد.
3001/8068//1042/6033