۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۵۵
کد خبر: 83026720
T T
۰ نفر

20 درصد مبتلایان به زونا سالمندان هستند

۱۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۵۵
کد خبر: 83026720
20 درصد مبتلایان به زونا سالمندان هستند

تهران- ایرنا- متخصص بیماری های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: زونا از شایعترین بیماری هایی است كه سالمندان در معرض ابتلا به آن قرار دارند به طوری كه حدود 20 درصد افراد مبتلا به زونا را سالمندان بالای 50 سال تشكیل می دهند.

محمد كبریایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: زونا عفونت ویروسی است كه به آبله مرغان بالغین شهرت دارد و عامل مولد این بیماری شبیه ویروس آبله ‌مرغان است.
استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اظهار داشت: زونا معمولا در افرادی بروز می كند كه سابقه ابتلا به این بیماری را در سال ‌های گذشته داشته یا اینكه ویروس زونا به‌ صورت نهفته در بدن آنها مانده است. زونا به صورت تاول ‌های كوچك در بدن ظاهر می شود و با درد و سوزش همراه است.
كبریایی اختلالات خواب،‌ كاهش اشتهایی، خستگی مزمن، اختلالات حافظه و تاثیر سطح كیفیت زندگی را از عوارض بیماری زونا بیان كرد و اظهار داشت: ابتلا به زونا باعث می شود كارهای معمول روزمره مانند لباس پوشیدن یا خرید كردن برای فرد مشكل و حتی غیر ممكن شود و اضطراب و افسردگی ناشی از آن فرد را به انزوای اجتماعی می كشاند.
استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان اینكه در 15 درصد موارد، سالمندان پس از گذشت یك سال از درمان بیماری، از دردهای ناشی از زونا رنج می برند، تاكید كرد: اگر دوره درمان زونا دیر آغاز شود، محل تاول‌ها ممكن است تا آخر عمر باقی بماند و درد آن تا مدت‌ها فرد را آزار دهد.
به گفته كبریایی، این بیماری مسری است اما مانند آبله مرغان از طریق تنفس منتقل نمی‌شود بلكه با لمس تاول‌ها قابلیت سرایت دارد و احتمال بروز زونا در افرادی كه آبله مرغان نگرفته‌اند، بسیار ناچیز است.
وی افزود: زونا قابل انتقال به كودكان نیست و آگاهی داشتن از علائم اولیه بیماری زونا به خصوص در فصل زمستان حائز اهمیت است.
اجتمام*9022*1834