۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۴۲
کد خبر: 83028919
T T
۰ نفر

خودكشی، عوامل و راههای پیشگیری

۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۴۲
کد خبر: 83028919
خودكشی، عوامل و راههای پیشگیری

قزوین - ایرنا - خودكشی به عنوان یك پدیده و معضل اجتماعی بزرگ، ریشه ها و علل زیادی دارد كه اگر به آنها توجه نشود، علاوه بر جنبه های منفی و دردآور برای خانواده فرد، تبعات سنگین تری را برای جامعه رقم می زند.

به گزارش ایرنا بحران ها و مشكلات و ناكامی های زندگی كه زیاد می شود حالات روحی مختلفی ممكن است در آدمی اتفاق بیفتد و حتی برخی افراد را به فكر خودكشی بیندازد.
خودكشی، پدیده ای است كه شاید مهم ترین عامل آن ناشی از افسردگی شدید در انسان ها باشد اما مسایل و بحران های اقتصادی و اجتماعی نیز به شدت در آن دخیل هستند.
در سراسر جهان خودكشی جزو 10عامل نخست مرگ و میر به ویژه در میان نوجوانان و جوانان 15 تا 24 سال است و
بر اساس اهمیت پیشگیری و كنترل این پدیده اجتماعی و در پاسخ به رشد روز افزون آن بود كه سازمان بهداشت جهانی دهم سپتامبر را به عنوان روز جهانی پیشگیری از خودكشی نام گذاری كرد.

***سالانه یك میلیون نفر در جهان بر اثر خودكشی می میرند
روان شناس بالینی و مدرس بهزیستی كشور با بیان اینكه خودكشی یك معضل اجتماعی در تمام كشورهای پیشرفته و در حال رشد است گفت: براساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی هرساله یك میلیون نفر در جهان بر اثر خودكشی می میرند.
دكتر حسین اسد بیگی اضافه كرد: در ایران نیز در سال گذشته چهار هزار و 625مورد مرگ مشكوك به خودكشی و در سال 95 نیز چهار هزار و 405 مورد خودكشی گزارش شده است.

***مداخلات مراكز اورژانس اجتماعی تاثیر اساسی در كاهش موارد خودكشی داشته است
وی با اشاره به راه اندازی مراكز اورژانس اجتماعی گفت:در سال 95 در مجموع، كاركنان این مراكز با پنج هزار و 241مورد موضوع خودكشی در سه فعالیت خط تلفنی 123، خودروهای سیار و مركز مداخله در بحران اورژانس اجتماعی در ارتباط بوده اند.
این روانشناس بالینی اظهار داشت: در سال گذشته هم با توجه به افزایش تعداد مراكز اورژانس اجتماعی از 200به 350مركز شاهد هشت هزار پذیرش در حوزه خودكشی بودیم.
وی ادامه داد:خدمات مراكز اورژانس اجتماعی سهم موثری در كاهش موارد اقدام به خود كشی و جلوگیری از مرگ های ناشی از آن داشته است.
این روان شناس بالینی و مدرس دوره های خودكشی گفت: رسانه ها مراكز اورژانس اجتماعی بهزیستی را با شماره 123 به مردم معرفی كنند تا هم كسانی كه تمایل به این كار دارند و هم كسانی كه در اطرافیان خود با این پدیده مواجه هستند آن را با كارشناسان اورژانس اجتماعی در میان بگذارند تا اقدامات مداخله ای صورت گیرد.

***مسایل اقتصادی تاثیر به سزایی در اقدام به خودكشی دارد
اسدبیگی یادآور شد: بیش از 90درصد كسانی كه اقدام به خودكشی می كنند دارای اختلال روانی به ویژه افسردگی هستند اما معضل های اجتماعی و اقتصادی تاثیر بسیار زیادی در خودكشی داشته است.
وی اظهار داشت: برای كاهش نرخ خودكشی لازم است حتما به مسایل اقتصادی مردم توجه شود چون هرچه رفاه اجتماعی و اقتصادی بالاتر باشد خودكشی نیز كاهش می یابد.

***فضای مجازی و ترغیب افراد به خودكشی
رییس سابق مركز اورژانس اجتماعی كشور گفت:با وجود موافقت با گسترش فضای مجازی در جهت آگاهی بخشی و افزایش سواد رسانه ای مردم ، این فضا همچون تیغ دولبه ای است و گاهی با القای ناامیدی و اخبار ناخوشایند به تمایل خودكشی در افراد دامن می زند.
اسدبیگی خاطرنشان كرد:كسانی كه در این فضا كار می كنند باید حساسیت داشته باشند چرا كه هرچه منفی است به خاطر هیجان انگیز بودن آن فوری نباید منتشر شود.
اسدبیگی ادامه داد: رسانه ها نیز در انعكاس اخبار مربوط به خودكشی در انتخاب واژگان دقت كنند تا مبادا این گونه اخبار بر عكس نیت آنها عمل كرده و میل اقدام به خودكشی را در افراد بیدار كند.
این كارشناس یادآور شد: تكنیك های خبررسانی درباره خودكشی به قدری حساس است كه حتی نباید خودكشی افراد مشهور و محبوب را چندان در رسانه ها برجسته كرد.

***آمار خودكشی در ایران 6 در 100هزار نفر است
رییس سابق اورژانس اجتماعی كشور گفت: آمار خودكشی در دنیا 14در 100هزار و در ایران 6در100 هزار نفر است و از این نظر ایران در رتبه صد و هشتمین كشور دنیا قرار دارد.
اسدبیگی اظهار داشت:عوامل اقتصادی، اختلالات روانی خصوصا افسردگی، مشكلات اجتماعی و خانوادگی و شكست های عاطفی همگی از عوامل زمینه ساز خودكشی در افراد هستند.

***اقدام به خودكشی در زنان سه برابر بیشتر از مردان
اسد بیگی گفت: اقدام به خودكشی در زنان سه برابر بیش از مردان و مرگ های ناشی از خودكشی در مردان سه برابر بیشتر از زنان است.
وی درخصوص روش های اقدام به خودكشی نیز گفت:روش های خودكشی در كشورهای خارجی بیشتر با سلاح گرم و در ایران حلق آویز كردن و مسمومیت با سموم و داروها است.
این روانشناس یادآور شد:سال های زیادی است كه این موضوع مورد تاكید بوده كه قرص برنج باید از عطاری ها جمع آوری شده و به راحتی در دسترس مردم نباشد.

***افزایش نشاط اجتماعی نقشی تعیین كننده در پیشگیری از خودكشی دارد
این كارشناس سازمان بهزیستی كشور گفت:برای پیشگیری از خودكشی می توان فعالیت های نشاط انگیز را در سطح شهرها افزایش داد.
وی افزود: برگزاری برنامه های چون كنسرت موسیقی و یا دوچرخه سواری و ورزش ها از عوامل نشاط ساز در بین افراد جامعه هستند كه مدیران شهرها باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

***مداخله اورژانس اجتماعی قزوین از 60 خودكشی جلوگیری كرد
معاون امور اجتماعی اداره كل بهزیستی قزوین نیز گفت: در سال 96 و 97 با مداخلات مركز اورژانس اجتماعی از 60خودكشی در قزوین جلوگیری شد.
بهاره رحمانی افزود:بر اساس آمارهای ما شیوع خودكشی بیشتر در گروه سنی 15تا 19 است چون این سن شروع بحران نوجوانی، بلوغ و هویت بوده و فرد در برخورد با چالش های مختلف و در ورود به جامعه دچار مشكلاتی می شود كه گاهی در نهایت خودكشی را راه حل نهایی برای مشكلات خود بداند.
رحمانی ادامه داد:مسایل و اختلالات روانی و اختلافات خانوادگی از جمله دلایل مهم برای اقدام به خودكشی در افراد هستند.
رحمانی از شهروندان خواست در صورت داشتن تمایلات و افكار خودكشی و یا مواجهه با فردی كه چنین فكری را دارد فورا مساله را با شماره123اورژانس اجتماعی در میان بگذارد تا اقدامات مشاوره ای و مداخله ای لازم برای وی صورت گیرد.
وی با بیان اینكه مرجع رسمی اعلام آمار خودكشی‌های منجر به فوت سازمان پزشكی قانونی و دانشگاه علوم پزشكی است گفت:با توجه به اینكه اكثر موارد اقدام به خودكشی به مركز اورژانس اجتماعی گزارش نمی‌شود و مردم به آتش نشانی و پلیس اطلاع می‌دهند برهمین اساس تفاهم نامه مشتركی بین دانشگاه علوم پزشكی، مركز فوریت‌های اورژانس، پلیس، آتش نشانی و مركز اورژانس اجتماعی منعقد شد كه در پی این تفاهم نامه در صورتی كه مورد اقدام به خودكشی را به یكی از این مراكز اعلام كرد نهادها به اورژانس اجتماعی نیز اطلاع دهند تا اقدامات مداخله ای لازم برای آنها انجام شود.
7388/6012