۱۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۷:۲۰
کد خبر: 83029138
T T
۰ نفر
شهروندان از خرید نارنگی های پیش رس غیر سبز خودداری كنند

ساری- ایرنا -كارشناس مسئول مركبات سازمان جهاد كشاورزی مازندران از آغاز برداشت میوه پائیزی نارنگی پیش رس خبر داد و خطاب به شهروندان گفت كه این نوع نارنگی ها در رنگ كامل سبز به مرحله برداشت می رسند و هر گونه سبز زدایی این نوع نارنگی ها ممنوع است.

به گزارش خبرنگار ایرنا بر اساس اعلام سازمان جهاد كشاورزی مازندران از 110هزار هكتار باغ مركبات استان، 25هزار هكتار آن نارنگی است كه 40درصد آن از رقم پیش رس 'ایواساكی' است.
در حال حاضر نارنگی زودرس در بازارهای استان مازندران با بهای هر كیلوگرم 60تا 70 هزار ریال عرضه می شود.
هادی ایزدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس مصوبه شورای مركبات جهاد كشاورزی استان مازندران، سبز زدایی این نوع نارنگی ها ممنوع است.
وی با بیان این نكته كه رقم نارنگی پیش رس ایواساكی از نیمه دوم شهریور قابل برداشت است، بیان داشت: این میوه كاملا سبز و ترش مزه است.
ایزدی توضیح داد: اگر نارنگی های عرضه شده در بازار به رنگ سبز نباشد، نشانه انجام عملیات سبز زدایی با هدف فریب دادن شهروندان است و نباید از این میوه استفاده كرد.
وی متوسط برداشت نارنگی زودرس از هر هكتار را 23 تا 25تن اعلام كرد و گفت: باغداران از چیدن نارنگی های غیر پیش رس از جمله انشو و یافا كه قند آن كامل نشده است، خودداری كنند.
كارشناس مسئول مركبات سازمان جهاد كشاورزی مازندران با اشاره به شرایط مناسب آب و هوایی و باردهی مناسب انواع درختان مركبات گفت كه پیش بینی می شود تولید امسال مركبات همانند سال قبل به بیش از 2میلیون و 200 هزار تن برسد.
نیمه دوم آبان زمان برداشت انواع مركبات از جمله پرتقال تامسون است.
ایزدی گفت: از آنجاییكه اصلاح و نوسازی باغات مركبات از یك دهه گذشته در مازندران آغاز شده، هر ساله شاهد افزایش رقم های جدید از جمله نارنگی های پیش رس هستیم.
وجود آفت مگس میوه در برخی از باغ های مركبات مازندران
مدیر حفظ نباتات جهاد كشاورزی مازندران گفت كه با توجه به بازدیدهای انجام شده از باغ‌های شهرستان‌های ساری، جویبار، بابلسر، بابل، قائمشهر و سیمرغ مگس میوه مشاهده شد و به همین منظور باید از سوی باغداران مبارزه برای كاهش جمعیت و پیشگیری از خسارت احتمالی بر روی مركبات بویژه نارنگی پیش‌رس و میانرس انجام شود.
عبدالرحمان زاغی با بیان اینكه باغداران در برداشت تمامی میوه‌های رسیده اعم از نارنگی پیش‌رس، گلابی، سیب و انار برای خارج كردن میزبان از دسترس آفت و فرار از خسارت اقدام كنند، گفت: در باغ‌ها از نصب تله‌های جلب‌كننده حاوی فرمون یا مایع سراتراپ بمنظور شكار انبوه مگس میوه استفاده شود.
زاغی گفت: باغداران برای مبارزه با این آفت از طریق فروشگاه‌های سموم مجاز و معتبر برای خرید و تامین اقلام و تجهیزات كنترل مگس میوه اقدام كنند.
وی بر جمع‌آوری و دفن هرگونه میوه‌های ریخته شده پای درخت و دفن در عمق بیشتر از 50 سانتی‌متری خاك تاكید كرد.
6990/1899
۰ نفر