به گزارش ايرنا، بخش عمده اي از ناوگان حمل و نقل عمومي شهر اهواز با فرسودگي مواجه است و اين درحالي است كه دولت نيز براي تامين و اختصاص يارانه از توان لازم برخوردار نيست.
**خودروهاي موجود بايد كيفي سازي شوند
معاون امور عمراني استانداري خوزستان در جلسه شوراي كارگروه از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده، عنوان كرد: با توجه به شرايط موجود بايد خودروهاي تاكسي، اتوبوس هاي درون شهري و خودروهاي ون با تلاش شهرداري بازسازي و كيفي سازي شوند.
فرامند هاشمي زاده با تاكيد بر اينكه در حال حاضر از نظر كميت و تعداد مشكلي براي بازسازي خودروهاي عمومي وجود ندارد بيان داشت: با توجه به بالا رفتن قيمت خودرو در بازار و عدم پيش بيني اين ميزان رشد قيمت لذا شهرداري بايد گستره بازسازي و تعميرات خود در اين زمينه را با سرعت و تعداد بيشتري انجام دهد.
وي گفت: اگر امكان اين وجود داشت كه مي توانستيم خودروهاي مورد نياز را از منطقه آزاد اروند تامين كنيم شايد وضعيت حال حاضر كمتر به چشم ديده مي شد ولي محدوديت هايي وجود دارد و عملا اين اقدام منتفي است.
عضو شوراي اداري استان با اشاره به اينكه هم مالكان و هم مسافران خودروهاي تاكسي ، اتوبوس درون شهري و ميني بوس از توان مالي پاييني برخوردار هستند، بيان داشت: ميزان درآمد رانندگان وسايل حمل و نقل عمومي اين اجازه را نمي دهد كه آنها بتوانند مستقيما خودروي جديدي را جايگزين كنند.
معاون عمراني استانداري خوزستان يادآور شد: در گذشته پايين ترين مدل خودروي خارجي در استان با مبلغ 450 ميليون ريال خريد و فروش مي شد اما همان خودرو هم اكنون قيمتي بالغ بر 900 ميليون ريال پيدا كرده و به همين دليل تفاوت به وجود آمده در قيمت قابل جبران نيست.
هاشمي زاده پرداخت يارانه براي جايگزين كردن خودروهاي فرسوده را فعلا غير ممكن دانست و افزود: تسهيلات بانكي براي متقاضيان وجود دارد اما رانندگان امكان بازپرداخت تسهيلات را ندارند.
وي اقدام شهرداري براي تامين 155 دستگاه تاكسي داخلي و 116 خودروي خارجي در دوره هاي گذشته را اساسي و مثبت ارزيابي كرد و گفت: بر اساس مجوزهاي صادر شده قرار بود تعداد 500 خودرو خارجي وارد سيستم ناوگان تاكسيراني شهرداري اهواز شود كه به دليل افزايش قيمت ها و نيز محدوديت واردات اين اقدام متوقف شد.
معاون عمراني استانداري خوزستان با بيان اينكه براي عبور از اين بحران، دولت دستورات لازم مبني بر بازسازي خودروهاي موجود را داده است، عنوان كرد: با بازسازي هايي كه صورت مي گيرد عمر خودروها افزايش خواهد يافت و اين اقدام از محل اعتبارات داخلي شهرداري انجام مي شود.
اين عضور شوراي برنامه ريزي استان تاكيد كرد: به منظور متعادل سازي بازار خودرو اين احتمال وجود دارد كه دولت اجازه واردات خودرو را در آينده مجددا صادر كند.
*احضار رئيس سازمان تاكسيراني اهواز به دادستاني
رئيس سازمان تاكسيراني اهواز كه به عنوان نماينده شهرداري در جلسه كارگروه از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده حاضر شده بود، گفت: فرسودگي خودروهاي حمل و نقل عمومي در شهر اهواز بسيار بالا است.
محمد رستم منش تعداد تاكسي هاي اسقاطي اهواز را يك هزار و 280 دستگاه از بين سه هزار و 400 دستگاه تاكسي اعلام كرد و گفت: براي جايگزين كردن خودروهاي از رده خارج در حال حاضر خودرويي وجود ندارد.
وي تصريح كرد: بر اساس دستورالعمل و قوانين خودروهاي توليد سال 1386 به پايين اسقاطي محسوب مي شود اما با توجه به شرايط به وجود آمده امكان از رده خارج كردن اين خودروها در ناوگان حمل و نقل عمومي را نداريم.
وي با اشاره اينكه شهر اهواز به شدت با كمبود خودروي مناسب مواجه است، عنوان كرد: به همين دليل اخيرا طي چند نوبت به معاونت قضايي دادستاني مركز استان احضار شده و اينجانب را به بخاطر وضعيت موجود ناوگان حمل و نقل عمومي مقصر دانسته اند.
*تاكسي هاي آنلاين مجوز ندارند اما كمك حال بوده اند
مديرعامل سازمان تاكسيراني شهرداري اهواز همچنين از نداشتن مجوز فعاليت تاكسي هاي آنلاين در سطح كلانشهر اهواز خبر داد و گفت: اين درحالي است كه تاكسي هاي آنلاين توانسته اند كمك حال خوبي براي ناوگان حمل و نقل عمومي باشند.
وي ادامه داد: نرخ پايين كرايه يكي از دلايل مهم استقبال مردم از اينگونه تاكسي ها است اما با اين وجود بايد نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان تاكسيراني اقدام كنند.
** 113 اتوبوس از ناوگان حمل و نقل عمومي خارج مي شود
معاون حمل و نقل و ترافيك اداره كل دفترفني استانداري خوزستان نيز در كارگره از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده عنوان كرد: در حال حاضر بازسازي 30 اتوبوس در شهر اهواز ممكن است و بر اساس تصميمات صورت گرفته بايد 113 اتوبوس ديگر اسقاط و از رده خارج شوند.
ايمان هدايت با اشاره به اينكه منابع دولت محدود است و اين شرايط محدود به استان خوزستان و يا شهر اهواز نيست، تصريح كرد: نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي در اين كلانشهر به شدت سخت شده است.
وي ادامه داد: افزايش قيمت خودرو و نيز قطعات از جمله دلايل به وجود آمدن اين شرايط در سراسر كشور است.
دبير شوراي ترافيك استان خاطرنشان كرد: بعد از سال ها دولت طي سال گذشته موفق به اختصاص 52 دستگاه اتوبوس به اين كلانشهر شد اما بر اساس شاخص هاي تعريف شده نياز شهر اهواز 800 دستگاه اتوبوس است.
/60687148
اهواز- ايرنا- نگراني درباره وضعيت نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي در اهواز وقتي بيشتر مي شود كه معاون امور عمراني استانداري خوزستان در كارگروه از رده خارج كردن خودروهاي اسقاطي بر جايگزيني عمليات بازسازي بجاي نوسازي و خريد خودرو در اهواز تاكيد مي كند.