۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۲۱:۰۰
کد خبر: 83030553
T T
۰ نفر

70 هزار تروریست در ادلب مستقر هستند

۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۲۱:۰۰
کد خبر: 83030553
70 هزار تروریست در ادلب مستقر هستند

آنكارا- ایرنا- خبرگزاری آناتولی تركیه در گزارشی اعلام كرد كه بیش از 70 هزار تروریست در منطقه ادلب مستقر بوده و علیه دولت قانونی سوریه می جنگند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این رسانه بخش اعظم این تروریست ها را 'مخالفان میانه رو' خوانده و حاكمیت شهر ادلب را در كنترل این نیروها عنوان كرده و در گزارش خود، ادلب سوریه را آخرین پایگاه تروریست ها ذكر كرد.
آناتولی همچنین اعلام كرد كه 'منطقه كاهش تنش' توافق شده در مذاكرات آستانه هم اكنون به طور عمده در كنترل تروریست های مسلح وابسته به گروهكی با نام تحریر الشام (جبهه النصره) قرار دارد.
به گزارش ایرنا، گروهك تروریستی تحریر الشام در كنار داعش توسط سازمان ملل به عنوان گروه های تروریستی معرفی شدند كه بر اساس توافق آستانه همه گروه ها ملزم به مبارزه با آنها می شوند در همین راستا تروریست های النصره با تغییر نام به تحریر الشام در تلاش هستند تا خود را از این دسته بندی خارج كنند.
به ادعای خبرگزاری رسمی تركیه، در ادلب 14 گروه تروریستی از جمله گروه های فیلق الشام، ارتش نصر، ارتش آزاد ادلب، لشكر یكم ساحلی، لشكر دوم ساحلی، فرقه یكم، ارتش دوم، ارتش منتخبان، شهدای اسلام داریا، گردان الحریه، فرقه بیست و سوم، جبهه آزادی سوریه، جیش الاحرار، صقور الشام مستقر هستند.
به ادعای این رسانه، همه این گروه ها در تمامی خطوط تماس برای مقابله با پیشروی نیروهای ارتش سوریه مستقر شده اند.
این رسانه با اشاره به تشكیل گروه 'تحریر الشام' پس از تغییر نام جبهه النصره در سال گذشته اعلام كرد: حدود 25 هزار نفر از نیروهای این گروه كنترل ادلب را در اختیار دارند.
بنا به گزارش آناتولی، جبهه النصره پس از جدایی گروه ها در سال گذشته، شمار زیادی از اعضای خود را از دست داده و به تدریج تضعیف شده و برخی از اعضای آن نیز گروه 'حراس الدین' را كه ادامه القاعده محسوب می شود، تشكیل داده اند.
ادلب درشمال سوریه همچنان دركنترل گروه‌های تروریستی است و دولت قانونی سوریه قصد دارد آنجا را از دست تروریست‌ های مورد حمایت غرب خارج كند.
بخشی ازتروریست‌های گروه‌های مختلف براساس توافق دولت از دیگر مناطق سوریه به این منطقه منتقل شده اند كه در اردوگاه های مختلف زندگی می كنند.
كشورهای غربی به ویژه آمریكا به شدت مخالف حمله ارتش سوریه به ادلب هستند و این اقدام سوریه را زمینه ساز قتل عام و راه افتادن حمام خون در منطقه توصیف می كنند، ولی هدف نهایی آنها جلوگیری از حمله و نجات تروریست هاست.
به دنبال پیش رو‌‌ی ارتش سوریه طی یك سال اخیر، شمار زیادی از تروریست ها به همراه خانواده‌های خود به این منطقه منتقل شده‌اند و تخمین زده می‌شود كه در اطراف و داخل شهر ادلب بیش از سه میلیون نفر ساكن هستند.
آمادگی ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان دمشق برای پاكسازی استان ادلب در شمال غرب سوریه به عنوان آخرین پایگاه تروریست های تكفیری، موجب نگرانی شدید مقامات غربی و تركیه شده و همه آنها به دنبال نجات تروریست ها هستند.
جمهوری اسلامی ایران و روسیه برخلاف سران واشنگتن و آنكارا موافق عملیات نظامی ارتش سوریه علیه گروه های تروریستی - تكفیری در استان ادلب هستند، چرا كه تكفیری های حاضر در این استان اكثرا از عناصری هستند كه پیش از این با قبول شكست در دیگر مناطق سوریه با تحویل سلاح های سنگین و نیمه سنگین خود به استان ادلب رفته اند و به هیچ وجه حاضر به صلح و مذاكره با دولت دمشق نیستند.
تركیه به ظاهر نگران است كه با حمله ارتش سوریه و روسیه علیه مواضع تروریست های ساكن ادلب، موج جدید پناهجویان به سمت تركیه به راه بیفتد كه این امر به علت مسلح بودن گروه های تروریستی ساكن آنجا، علاوه بر تبعات اجتماعی، ممكن است تبعات امنیتی نیز برای تركیه در پی داشته باشد.
تركیه همچنین نگران است كه با آزادسازی ادلب از دست تروریست ها، باید علاوه بر تخلیه 12 پایگاه دیده بانی تشكیل شده در اطراف حلب و ادلب، مجبور خواهد بود از مناطق اشغال شده دیگر در شمال خاك سوریه از جمله عفرین و الباب و اعزاز و جرابلس نیز خارج شود.
رسانه های تركیه به نقل از تحلیل گران سیاسی نگرانی جدی تركیه را بازگشت دوباره گروه ها و عناصر كردی مسلح به شمال سوریه عنوان می كنند.
تركیه در پی ناكامی از نتایج نشست 16 شهریور ماه تهران، درصدد رایزنی با دیگر طرف های درگیر در جنگ داخلی سوریه است تا اهداف خود را با بازیگران جدید دنبال كند و برای همین منظور نشست چهار جانبه ای قرار است روز 23 شهریورماه در استانبول با حضور نمایندگان روسیه، تركیه، فرانسه و آلمان برگزار شود.
شبك**خاورم/1905**1708