۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۵۲
کد خبر: 83030853
T T
۰ نفر

جمع آوري زكات در آذربايجان غربي 2.5 برابر شد

۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۵۲
کد خبر: 83030853
جمع آوري زكات در آذربايجان غربي 2.5 برابر شد

اروميه- ايرنا- مديركل كميته امداد امام خميني (ره) آذربايجان غربي گفت: امسال جمع آوري زكات در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.5 برابر شده و از ابتداي سال 1397 تاكنون 175 ميليارد ريال زكات در استان جمع آوري شده است.

عزيز سهندي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: جمع آوري 270 ميليارد ريال زكات براي امسال در سطح استان پيش بيني شده بود اما در صورت تداوم اين روند تا پايان سال، نزديك 300 ميليارد ريال جمع آوري مي شود.
مديركل كميته امداد امام خميني (ره) آذربايجان غربي ادامه داد: آذربايجان غربي در سال گذشته با جمع آوري بيش از 223 ميليارد ريال، رتبه نخست كشوري در جمع آوري زكات را بين استان هاي مختلف كشور كسب كرد.
وي بيان كرد: در سال گذشته حدود 88 درصد زكات جمع آوري شده در اختيار خانواده هاي نيازمند قرار گرفت و امسال هم با تداوم اين روند، نزديك به 250 ميليارد ريال به اين منظور اختصاص مي يابد.
سهندي ادامه داد: يكهزار و 700 روستا در آذربايجان غربي داراي دهياري است كه شوراي زكات در آنها تشكيل شده است و يكهزار و 980 روستاي باقيمانده در آذربايجان غربي نيز زيرپوشش اين طرح قرار مي گيرد.
وي از هزينه كرد بيش از 90 درصد زكات براي خانواده هاي نيازمند در استان خبر داد و اضافه كرد: زكات جمع آوري شده براي خانواده هاي تحت پوشش و غير تحت پوشش هزينه شده و بقيه زكات هم در اختيار طرح هاي عمراني عام المنفعه قرار مي گيرد.
مديركل كميته امداد امام خميني (ره) آذربايجان غربي گفت: طبق آموزه هاي ديني و با تمهيدات انديشيده شده زكات جمع آوري شده در هر منطقه ابتدا در بين اقوام و نزديكان و سپس در منطقه مرتبط توزيع مي شود.
سهندي افزود: اولويت توزيع زكات براي فقرا و نيازمندان به روستا‌ها و مناطقي كه در آنها زكات جمع آوري شده مربوط است و در اين خصوص مردم نگراني نداشته باشند.
وي بيان كرد: اين امر با استفاده از آموزه هاي ديني و احكام مربوط به اين فريضه الهي در نظر گرفته شده كه همواره رضايت زكات دهندگان را نيز در پي داشته است.
وي ادامه داد: امسال بر اساس برنامه طراحي شده در آذربايجان غربي زكات براي فقرا و نيازمندان جامعه هزينه مي شود و استان در اجراي اين طرح در سطح كشور پيشقدم است.
مديركل كميته امداد امام خميني(ره) آذربايجان غربي گفت: بحث زكات بايد در چهارچوب اقتصاد مقاومتي به آموزش‌هاي مدارس و دانشگاهي ما وارد شود تا اين فريضه الهي در بين جوانان و نوجوانان جامعه فرهنگ سازي شود.
به گزارش ايرنا، زكات در آذربايجان غربي بيشتر به گندم، جو و كشمش و در برخي موارد به دام تعلق مي گيرد؛ زكات در لغت به 2 معناي رشد و نمو و پاك آمده است؛ واژه زكات به سهمي اطلاق مي‌شود كه انسان از مال خود خارج مي‌كند و به فقرا مي‌دهد و به اين دليل است كه در پرداخت آن، اميد رشد و افزايش مال همراه با خير و بركت را دارد و موجب تزكيه و پاكي روح پرداخت كننده مي‌شود.
در قرآن كريم آمدن زكات در كنار نماز نشانه آن است كه رابطه با خداوند متعال از طريق نماز حاصل شده و رابطه با مخلوق خداوند از راه اداي زكات برقرار مي‌شود.
همراهي اين‌ 2 به جهت اهميت ويژه آنهاست زيرا نماز در آيات قرآن كريم و روايات اسلامي از جايگاه خاصي برخوردار است و زكات نيز در دين اسلام در بعد اقتصادي و اجتماعي بسيار اهميت دارد.
گندم، جو، خرما، كشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردي است كه زكات به آنها تعلق مي گيرد.
8137/3072