۲۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۰۹
کد خبر: 83031392
T T
۰ نفر
نیازمند گفتمان و فهم مشترك در فضای مجازی هستیم

تهران - ایرنا - دبیر شورای عالی و رئیس مركز ملی فضای مجازی كشور گفت: برای این كه بتوانیم در مسیر صحیح حركت كنیم باید در حوزه قانون گذاری فضای مجازی به فهم مشترك برسیم كه متاسفانه در كشور گفتمان و فهم مشترك وجود نداشته و دچار واگرایی فهمی و معرفتی در حوزه فضای مجازی هستیم.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از مركز ملی فضای مجازی كشور، دكتر سید ابوالحسن فیروزآبادی در نشست شورای مركزی سازمان نظام صنفی كشور افزود: در مجلس نیاز به نظارت و فعالیت بیشتری است و قوانین مهمی همچون كپی رایت و مالكیت معنوی هنوز در كشور مصوب نشده و فهم مشتركی در آن وجود ندارد و ما در این زمینه تسلیم قواعد خارجی هستیم كه اگر این مهم اصلاح نشود صنعت داخلی شكل نگرفته و رشد نخواهیم داشت.
وی گفت: سازمان نظام صنفی با پشتوانه اعضای خود می تواند در این حوزه تعیین استراتژی كند و یك نظام رصد داشته باشد كه در چه حوزه هایی نیاز است كه وارد شویم و با چالاكی و همگرایی می توان با همراهی دولت و ملت و بخش خصوصی مشكلات را رفع كرد.
فیروزآبادی با بیان این كه سازمان نظام صنفی می تواند اتاق فكر تشكیل دهد و مركز ملی فضای مجازی آمادگی دارد تا یكی از اعضای آن باشد، افزود: ما فاقد مدل اقتصادی مناسب هستیم و در حوزه تعرفه گذاری یك مدل ناقض در كشور وجود دارد در حوزه هایی همچون خرید و فروش محتوا هنوز مدل اقتصادی نداریم و اندازه بازار حوزه فضای مجازی یك چهارم ظرفیت آن است كه باید اصلاح شود.
وی گفت: دنیا از هاستینگ فیزیكال عبور كرده و از خدمات ابری به سمت وب مبتنی بر بلاك چین حركت می كند كه این مقدمه ای بر حذف حكومت ها بوده و از مسائل مهم آینده است و ما نمی توانیم نسبت به آن بی تفاوت باشیم.
دبیر شورای عالی فضای مجازی كشور اظهار داشت: باید نسبت به تحولات حوزه فضای مجازی در آینده هوشیار و در برابر مسائل روز این تكنولوژی فعال باشیم.
وی گفت: كثرت، تنوع و پیچیدگی فضای مجازی بسیار زیاد بوده و تحولات این حوزه سریع است اما كشور در برابر آن مكانیزم، چالاكی و مقاومت لازم را نداشته و هنوز با وجود پایان نسل و دوره بعضی از این تحولات نتوانستیم رفتار متناسب با آن را با نگاه به آینده داشته باشیم.
رئیس مركز ملی فضای مجازی با اشاره به اهمیت حكمرانی و اقتصاد فضای مجازی تاكید كرد: در سال های اخیر 6 شركت برتر دنیا در حوزه ICT بودند و این در حالی است كه این شركت ها همه آمریكایی هستند و انحصار جهانی در اختیار آنهاست. شركت های بزرگ سایبری آمریكا به سمتی حركت می كنند كه حكومت ها و اختیارات ملی كوچك شوند و یك نظام ذی نفع شكل بگیرد كه در این نظام شركت های آمریكایی حكومت می كنند كه نمونه آن شركت آی كنICANN است كه تمامی اعضای موثر آن آمریكایی هستند و مابقی اعضا غیر آمریكایی و فقط نقش مشورتی دارند.
فیروزآبادی با بیان این كه گوگل نیز هر هفته یك شركت در حوزه های نرم افزار، سخت افزار، تلكام و سرویس ها خریداری می كند، گفت: برای حمایت از استارتاپ ها و شركت های دانش بنیان كوچك نیاز است تا در مرحله نخست شركت های بزرگ در حوزه فضای مجازی در كشور شكل بگیرند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح كرد: حوزه ICT پاردایم حاكم اقتصادی و تكنولوژیكی دنیاست اما در كشور این حوزه متولی مشخصی ندارد و ما در حكمرانی فضای مجازی هنوز در وب 2 هستیم و صرفا در حوزه فیزیكالی اقداماتی صورت گرفته است و در مسائل مهمی همچون اقتصاد دیجیتال متولی نداریم.
وی افزود: پیش از این حوزه ICT به دو شاخه مهم سخت افزار و نرم افزار تقسیم می شد اما در حال حاضر حوزه پلت فرم هم تعریف می شود كه در انحصار تعداد كمی شركت آمریكایی است و تكنولوژی ها بر روی این لایه قرار می گیرند كه این می تواند برای ما نیز فرصتی باشد كه بر همین اساس شورای عالی فضای مجازی در تدوین سند نظامات شبكه ملی اطلاعات به این حوزه توجه ویژه كرده و در آن تاكید شده كه برای آن سرمایه گذاری كنیم.
علمی (1) ** 1201 **1440
۰ نفر