۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۲۳
کد خبر: 83031955
T T
۰ نفر

9 سال انتظار اجرای كنار گذر در شهرهای غرب مازندران

۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۲۳
کد خبر: 83031955
9 سال انتظار اجرای كنار گذر در شهرهای غرب مازندران

نوشهر- ایرنا - جاده كنارگذر شهرهای گردشگرپذیر غرب مازندران كه 9 سال پیش مصوب شده بود به دلیل برخی مسائل هنوز اجرایی نشده كه این امر سبب مشكلاتی برای ساكنان محلی و مسافران شده است.

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی این طرح به طول حدود 35 كیلومتر از سال 1388 با هدف رفع معضل ترافیك در شهرهای شامل چالوس، هچیرود، كلارآباد، سلمانشهر، عباس آباد و نشتارود تنكابن آغاز شد.
اگرچه از سال 1388 تا پیش از زمان شكل گیری دولت یازدهم گزارش دقیقی از میزان اعتبار پیش بینی شده و روند رشد فیزیكی این طرح به رسانه ها ارائه نشده ولی اظهار نظر برخی از شهرداران گویای آن است كه این طرح فقط درشهر نشتارود تنكابن اجرایی شده و در بقیه این شهرها به علت گرانی سرسام آور زمین، تنش های محلی، كمبود اعتبار و همراهی نكردن مسئولان محلی باقی مانده است.
این درحالی است كه شماری از كارشناسان و صاحب نظران فراهم كردن زیرساخت ها در بخش های مختلف بویژه درحوزه شبكه های ارتباطی و حمل ونقل مازندران را برای تسهیل در عبور و مرورخودروها همزمان با اجرای طرح ملی آزاد راه تهران - شمال ضروری می دانند.
آنان معتقدند زمانی این آزاد راه می تواند برای مازندران بویژه غرب این استان مزیت فراوان به همراه آورد كه زیرساخت های آن در تمامی بخش ها مهیا شود و غیر از آن با بهره برداری از طرح ازاده راه شمال چنین طرحی می تواند برای شهروندان و روستائیان بومی این منطقه تهدید زا باشد.
جمعی از مسافران و شهروندان شهرهای غرب مازندران از كم توجهی مسئولان ذیربط در جهت احداث جاده كنارگذر انتقاد كردند و می گویند برای عبور از برخی این شهرها به دلیل نداشت جاده های كنارگذر با ترافیك چند ساعته مواجه هستند.
علی سرلك از تهران كه شهرستان عباس آباد را به عنوان مقصد سفرش برگزیده در این باره به خبرنگار ایرنا افزود:‌ از شهرچالوس تا عباس آباد حدود 40 كیلومتر مسافت دارد ، مسیری كه حدود 40 دقیقه زمان می برد حدود سه ساعت در پشت این ترافیك معطل شدم .
وی اظهار داشت:‌ اغلب مسافران تمایل دارند كه از زمان مسافرت كه بهترین فرصت طلایی برای گذران اوقاتشان به منظور بهره مندی از ظرفیت های خدادادی دراین منطقه است،استفاده كنند اما این فرصت ها را در پشت ترافیك بغرنج راههای این منطقه از دست دهند و از چنین وضعیتی رنج ببرند.
احمد هاشم زاده یكی از شهروندان سلمانشهری هم گفت:‌ حضور مسافران و گردشگران شاید برای عده ای از كاسبان بویژه مالكان مراكز تجاری و نیز ویلاداران مزیت های فراوانی داشته باشد اما برای دیگر قشرهای جامعه در این شهر به علت گره كور ترافیكی عذاب آور است.
وی افزود:‌ شهروندان این شهر مگر چه گناهی كرده اند كه هرسال بویژه نیمه نخست به دلیل استقبال انبوه مسافران و گردشگران برای دیدن زیبایی های طبیعی و درپی آن معضل ترافیك دردسرها و گرفتاری های فراوانی را تحمل كنند.
هاشم زاده اظهار داشت: بارها دیده شده كه بسیاری از شهروندان این شهر برای انجام یك كار فوری ترجیح می دهند به علت ترافیك شدید در طول مسیر، این راهها را كیلومترها پیاده طی كنند.
وی ادامه داد:‌ امروز راههای ارتباطی غرب مازندران پاسخگوی حجم انبوه خودروهایی كه از اقصی نقاط كشور به این منطقه سفر می كنند نیست و مسئولان باید از سال ها پیش زیرساخت های توسعه راههای ارتباطی را در این منطقه فراهم می كردند كه چنین نشد.
شهردار هچیرود چالوس دراین باره می گوید: اجرای كامل این طرح به طول حدود 5/6 كیلومترتا حدودی مشكل ترافیك این شهر را حل خواهد كرد منوط برآنكه موانع و مشكلات موجود در مسیر اجرای آن برطرف شود.
محمد كیاكجوری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ از آنجایی كه این طرح از محدوده قانونی و بخشی هم در حریم شهر اجرا می شود و در مسیر اجرای آن حدود 30 هكتار اراضی متعلق به اشخاص را در بر می گیرد منتهی جهادكشاورزی دراین حوزه همراهی لازم را ندارد و مانع تراشی می كند.
وی گفت:‌ شهرداری در فرآیند اجرای این طرح نشست های متعددی با مالكان این اراضی برگزار كرده و تا حدودی توانسته موافقت این مالكان را كسب كند منتهی جهاد كشاورزی مدعی شده كه این اراضی كشاورزی است.
كیاكجوری افزود:‌ تاكنون با صرف حدود یك میلیارد تومان، حدود یك كیلومتر از طول این مسیر كنارگذر برای اجرای طرح آزاد سازی شده است منتهی روند اجرای این طرح به علت مشكلات موجود به كندی پیش می رود.
یزدانقلی خزایی مدیرجهاد كشاورزی چالوس نیز گفت كه این اراضی باید از سوی كارشناسان ذیربط مورد بازدید قرار گیرد و نتیجه آن به جهاد كشاورزی مركز استان اعلام شود.
وی از ارائه اطلاعات بیشتر دراین حوزه به خبرنگار ایرنا خودداری كرد.
سرپرست شهرداری كلارآباد نیز كمبود اعتبار و گرانی زمین را مشكل اصلی عدم اجرای این طرح بیان كرد و گفت كه شهرداری برای تملك حدود یك متر اراضی در مسیر اجرای این طرح باید بیش از یك میلیون تومان به مالك آن پرداخت كند كه توان پرداخت آن را ندارد.
مسیح الله رودگر صفاری افزود:‌ برابر ضوابط آنچه كه در مفاد اجرایی این طرح آمده شهرداری ها به تناسب پیشرفت فیزیكی این مسیر، دولت از آن ها حمایت می كند منتهی وقتی شهرداری در خریداری زمین های مسیر ناتوان باشد چگونه می تواند روند عملیات اجرایی این طرح را به پیش ببرد.
سرپرست شهرداری كلارآباد گفت:‌ تمامی زیرساخت های اجرای این طرح مانند تملك اراضی و آزاد سازی حریم به عهده شهرداری ها است، البته شهرداری ها نیز مكلف شده اند تا به این دسته از مالكان اراضی به صورت رایگان پروانه دهند و بابت عوارض وجهی دریافت نكنند.
نماینده مردم شهرستان های تنكابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این گرانی زمین و تملك اراضی را عامل عمده كندی روند ساخت كنارگذر در شهرهای غربی مازندران ذكر كرد.
شمس الله شریعت نژاد افزود:‌ مجری این طرح شهرداری ها هستند و اغلب شهرداری ها به جز شهرداری نشتارود توانست در اجرای این طرح موفق عمل كند و سایر شهرداران در مسیر اجرا با كمبود اعتبار مواجه شده اند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت:‌ پس از پی گیری ها تعدادی از شهرداران نیز در انتخاب پیمانكار برای اجرای این طرح هنوز اقدامی انجام نداده اند.
شریعت نژاد تاكید كرد كه باید كمربندی در خارج از شهرهای گردشگرپذیرغربی این استان ساخته شود و تصمیماتی كه به تازگی گرفته شد این است كه بتوان از حریم فشار قوی بهره برد و كمربندی ساخت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران هم گفت:‌ از میان شش شهر مدنظر برای اجرای این طرح تنها در حوزه تملك و بازگشایی مسیر شهر نشتارود حدود 70 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.
علی نبییان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ مهم ترین ماموریت شهرداری ها در اجرای این طرح تملك اراضی و بازگشایی مسیر است و دولت نیز در حوزه ساخت راه تكلیف دارد.
وی اظهار داشت:‌ دولت حدود 100 میلیارد تومان برای اجرای این طرح مصوب كرده است ولی هنوز اختصاص نداده و این موضوع در حال پی گیری است و امیدوارم تا پایان سال این اعتبار مصوب محقق شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران گفت: ‌از سازمان جهادكشاورزی نیز خواسته شده برای همراهی اجرای این طرح تلاش كند تا كمترین آسیب را به زمین های كشاورزی وارد كند.
نور، نوشهر ، چالوس ، تنكابن ، عباس آباد ، كلاردشت و رامسر جزو شهرستان های غربی مازندران محسوب می شود و این مناطق به علت برخورداری از ویژگی های منحصربفر نظیر دریا، جنگل های هیركانی، آثار تاریخی و طبیعی در تمامی فصول سال بویژه نیمه نخست پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر می باشند.
7078 /1602/1899
۰ نفر