۲۲ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۲۸
کد خبر: 83032067
T T
۰ نفر
عراقچی: تهران در تعامل با كابل الگوی تعاون را دنبال می كند

كابل - ایرنا - معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران كه در راس هیاتی به كابل پایتخت افغانستان سفر كرده بود، در جریان دیدار با مقامات ارشد این كشور گفت كه تهران در تعامل با افغانستان و برخورد با مشكلات در این كشور، «الگوی تعاون» را دنبال می كند.

به گزارش ایرنا، «سید عباس عراقچی» معاون وزارت خارجه ایران دیروز (چهارشنبه) در آخرین برنامه سفرش با «محمد اشرف غنی » رئیس جمهوری افغانستان در محل ارگ ریاست جمهوری در كابل دیدار كرد.
در این دیدار هر دو طرف بر گسترش همكاری های اقتصادی دو كشور به ویژه در حوزه های تجارت، حمل و نقل و ترانزیت، پیوندهای مالی و بانكی بحث و تبادل نظر كردند.
همچنین هر دو كشور مشكلات ناشی از تغییرات اقلیمی و خشكسالی های متاثر از آن را بررسی كردند و بر عزم و اراده خود برای تبدیل تنش ها به زمینه های همكاری نزدیك تر تاكید كردند.
عراقچی با اشاره به سابقه تاریخی تعامل دو ملت ایران و افغانستان به ویژه در چهار دهه گذشته، نوع مواجه ایران با مشكلات ملت افغانستان و مسائل حادث در بین دو كشور را الگوی تعاون و همیاری برشمرد و گفت كه این روش همواره مبنا بوده است.
با توجه به جنایات اخیر گروه تروریستی «داعش» در افغانستان، طرفین در این دیدار یك بار دیگر بر عزم خود برای مبارزه با گروه های تكفیری تروریستی و ضرورت هماهنگی و تلاش دو كشور در این زمینه تاكید كردند.
عراقچی كه همراه با هیاتی سیاسی برای شركت در اجلاس سه جانبه ایران، هند و افغانستان و دیدارهای دو جانبه با طرف های هندی و مقامات افغانستان از روز سه شنبه به كابل آمده بود، صبح امروز این شهر را به مقصد تهران ترك كرد.
او دیروز همچنین پیش ازدیدار با رئیس جمهوری افغانستان با «صلاح الدین ربانی » وزیر خارجه افغانستان دیدار و گفت وگو كرد.
در آن دیدار عراقچی ، پیشرفت مذاكرات در كمیته های پنج گانه میان افغانستان و ایران را برجسته خواند و بر پشتیبانی جمهوری اسلامی از روند صلح به رهبری و مالكیت افغانستان تاكید كرد و صلح، ثبات و امنیت در این كشور را مایه آرامش ایران دانست.
ربانی وزیر خارجه افغانستان نیز از میزبانی مهاجران و پناهجویان و پشتیبانی ایران از روند صلح در افغانستان قدردانی كرد.
معاون وزیر خارجه ایران در طول سفرش به كابل با «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان، « حمدالله محب » مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری ، « حكمت خلیل كرزی » همتای خود در وزارت خارجه افغانستان دیدار داشت.
عراقچی همچنین در اجلاس سه جانبه معاونین وزرای خارجه ایران، افغانستان و هند كه با محوریت همكاری های اقتصادی برگزار شده بود، شركت كرد و جداگانه نیز با هیات هند دیدار داشت.
در این جلسات مسائل دو جانبه و راهكارهای حل آن در میان ایران و افغانستان ، هند و ایران و همچنین همكاری سه جانبه سه كشور بحث شد و چگونگی استمرار همكاری ها، آخرین تحولات مربوط به همكاری های مالی با توجه به «برجام» ، تحولات منطقه ، روند مبارزه با تروریسم و ایجاد سازوكارهای نوین برای تعمیق روابط و تسریع همكاری ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ایران ، هند و افغانستان در حوزه فعالیت و بهره برداری از منطقه آزاد چابهار دارای توافق نامه های همه جانبه ای هستند و سرمایه گذاری مشتركی در این حوزه انجام شده كه گسترش همكاری اقتصادی تحت این توافقات خواست هر سه كشور است.
*آساق*1104**1651