۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۰۲
کد خبر: 83033728
T T
۰ نفر
شروه خواني اوج تجلي سوگواري محرم در كهگيلويه و بويراحمد

گچساران- ايرنا - اين روزها شور عاشورايي عزاداري هاي حسيني مردم كهگيلويه و بويراحمد در آئين شروه خواني بانوان تجلي پيدا كرده است.

به گزارش ايرنا، اگرچه مردم ولايتمدار كهگيلويه و بويراحمد از روزها قبل از شروع محرم با آئين هاي مختلف همنوا با ديگر آزادي خواهان جهان حزن و اندوه خود را نسبت به واقعه عاشورا و مظلوميت اهل بيت عصمت و طهارت (ع) نشان مي دهند اما سوزناك ترين و اندوه بارترين آئين عزاداري حسيني در شروه خواني ها نمايان مي شود.
همايش شيرخوارگان حسيني،عزاداري هاي تاسوعا ،عاشورا و ديگر شب هاي دهه نخست محرم اوج آئين شروه خواني است كه بيشتر در مساجد برگزار مي شود.
شروه خواني نوعي نواي غمگين به معناي گريستن بر مرده در مناطق روستايي و عشايري كهگيلويه وبويراحمد است كه سوگ عاشورايي عزاداران را پرشورتر كرده است.
اين آئين فارغ از همه موسيقي هاي مدرن امروزي، با لحن و آهنگي اندوهبار از سوي زنان و دختران اين ديار انجام مي شود.
يكي از مرثيه هاي متداول در آئين شروه خواني«هوهوي» درجواب تك خوان (شروه خوان) بود كه اين نوع مرثيه هم اينك در آيين ختم و عزاداري هاي آنان نيز مرسوم است.
شماري از زنان و دختران ايلي و عشايري اين خطه نيز با بستن كمربندها و شال بندهاي سياه اطراف زن نوحه خوان حلقه مي زنند و در غم مظلوميت شهداي كربلا به سوگواري مي پردازند.

ديگر آئين هاي سنتي عزاداري هاي محرم در كهگيلويه و بويراحمد
**كتل بندي
در برخي مناطق اين استان رسم بر اين است كه اسب سفيدي به ياد ذوالجناح را سياهپوش و كـُتل بندي مي كنند.
سپس در ميداني كه به سمت اين آيين آماده شده است مي گردانند و زنان نيز زاري كنان به دنبال مركب راه مي افتند.

**مقتل خواني و تعزيه خواني
اين آئين همان تشريح تاسوعا و عاشوراي سال 61 هجري در دشت نينوا و ذكر مصيبت هاي اهل بيت پيامبر(ص) در كربلا است.
اين نوع ذكر مصيبت به صورت نوحه براي مردم بيان مي شود و سوگواران براي آنچه بر امام حسين(ع) و يارانش گذشته به سوگواري و سينه زني مي پردازند.

**مشعل گرداني
در اين سنت ديرينه كه بيشتر در روستاها و مناطق عشاير نشين در شب هاي تاسوعا و عاشورا مرسوم است آتشي روشن مي كنند و اطراف آن عزاداري مي كنند.

**گهواره گرداني
اين آئين گهواره هايي با پارچه هاي سبز و قرمز تزئين مي شود و زنان در اطراف آن به عزاداري مشغول مي شود.
مردم اين خطه بر اين باورند كه درست كردن، تكان دادن و يا بستن پارچه بر اين گهواره كه در گويش محلي به ته ته علي اصغر (ع) معروف است حاجت روا مي شوند.

** علم گرداني
بستن پارچه هاي سبز و چارقدهاي سياه و سرخ دور علم هاي برافراشته نيز از ديگر آيين سنتي است كه از ديرباز در عزاداري هاي اين خطه مرسوم بوده است.

**ثبت ملي هشت آئين ماه محرم در كهگيلويه و بويراحمد
معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كهگيلويه و بويراحمد گفت: هشت آيين مردم اين استان در ماه محرم در فهرست آثار ملي ثبت شده است.
مسعود شفيعي افزود: آيين‌هاي استقبال از ماه محرم در روستاي امامزاده علي (ع) در چرام، دمام زني در گچساران، مويه خواني زنان سوق، ترقو خواني و تعزيه خواني در لنده، آيين شام غريبان در سوق و مراسم نذري روستاي دشت رز بويراحمد در فهرست آثار ملي ثبت شده است.
وي بيان كرد: اين آيين‌ها با هدف احيا و پيشگيري از فراموشي ثبت ملي شده است.
شفيعي گفت: همه اين آيين‌ها هم اكنون در نقاط مختلف كهگيلويه و بويراحمد اجرا مي‌شود.
تاكنون بيش از 51 آيين و اثر معنوي غيرمنقول مردم اين استان در فهرست آثار ملي ثبت شده است.
شفيعي مجموعه آثار ملي ثبت شده در اين استان را بيش از 700 اثر اعلام كرد.

** شكل عزاداري‌ها
شكل عزاداري مردان به صورت‌هاي مختلف سينه زني طولي و حلقه‌اي، زنجيرزني است.

** آئين هاي عزاداري
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گچساران گفت: آيين هاي ماه محرم از چنذ روز پيش از آغاز اين ماه با غبارروبي، سياهپوش كردن مساجد و حسينيه‌ها، آماده كردن و شستن ديگ‌هاي بزرگ براي پخت نذري، خريدن و آماده كردن لباس‌هاي مشكي، نوشتن جملات و نوشته‌هايي مربوط به عاشورا و امام حسين (ع) بر روي خودروها و برپا كردن پرچم‌هاي سياه و سبز بر سر در خانه‌هاآغاز مي شود.
امير حسين نوروزي افزود: آئين هاي عزاداري در كهگيلويه و بويراحمد فارغ از بدعت هاي امروز به اشكال مختلف برگزار مي شود.
وي بيان كرد:در شكل سنتي سينه زني مردان كمر همديگر را مي‏گيرند و دايره ‏وار دور علم و نوحه خوان مي‏چرخند.
كهگيلويه و بويراحمد با 713 هزار نفر جمعيت در جنوب غربي ايران قرار دارد و اين استان 100 در صد شيعه بيش از 16 هزار كيلومتر مربع مساحت دارد.
1662/8143