۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۲۷
کد خبر: 83035108
T T
۰ نفر

كاهش 55 درصدی آب مصرفی با تغییر رژیم غذایی

۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۵:۲۷
کد خبر: 83035108
كاهش 55 درصدی آب مصرفی با تغییر رژیم غذایی

تهران – ایرنا – مطالعات محققان ایتالیایی نشان می دهد نوع رژیم غذایی تاثیر قابل ملاحظه ای بر میزان آب مصرفی دارد و با گرایش به سمت رژیم غذایی سالم می توان میزان آب مصرفی را تا 55 درصد كاهش داد.

به گزارش روز یكشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، گرچه سیاره ما با آب احاطه شده است، ولی میزان آب سالم قابل شرب بسیار محدود است و پیوسته این ترس وجود دارد كه این منابع محدود به زودی جوابگوی نیاز ساكنین زمین نخواهد بود.
مطالعات جدید كه توسط محققان ایتالیایی صورت گرفته نشان می دهد نوع رژیم غذایی نقش مهمی در میزان مصرف آب سالم دارد و برای صرفه جویی در آب كافیست رژیم غذایی به سمت كاهش مصرف فرآورده های گوشتی و جایگزین كردن آن با سبزیجات بیشتر، سوق پیدا كند.
در این تحقیقات ابتدا محققان میزان مصرف روزانه آب مورداستفاده برای تولید غذا را در سه كشور انگلیس، آلمان و فرانسه اندازه‌گیری كردند.
آب مصرفی سرانه در این سه كشور به ترتیب برابر 2757 لیتر، 2929 لیتر و 3861 لیتر در روز است. این میزان مصرف آب شامل مصرف منازل، فروشگاه ها و سایر اماكن تجاری نیست و تنها شامل آب مورد استفاده برای محصولات غذایی و خوراكی است. بر اساس این تحقیقات اگر مردم از رژیم غذایی سالم پیروی كنند، تا 55 درصد در میزان آب مصرفی مربوط به تولید مواد غذایی صرفه جویی خواهد شد.
در واقع اگر رژیم غذایی خود را به یك رژیم سالم تبدیل كنید، علاوه بر این كه برای سلامت بدن بسیار مفید است، این تغییر رژیم موجب كاهش آب مصرفی سرانه شده و برای طبیعت و محیط زیست نیز مزایای زیادی را به دنبال دارد. البته این تنها راهكار كاهش مصرف آب نیست، اما یك شیوه ساده و دو سر برد است كه هم سلامت افراد را تضمین كرده و هم مانع هدر رفتن منابع ارزشمند آب زمین می شود.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Sustainability منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**1440
۰ نفر