۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۵۹
کد خبر: 83035351
T T
۰ نفر

مشهد قطب زایمان با روش هیپنوتیزم در كشور است

۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۱۸:۵۹
کد خبر: 83035351
مشهد قطب زایمان با روش هیپنوتیزم در كشور است

مشهد - ایرنا - رئیس انجمن هیپنوتیزم آسیا گفت: مشهد به عنوان قطب و تنها مركز زایمان طبیعی به روش هیپنوتیزم در كشور شناخته شده است.

دكتر مهدی فتحی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نخستین زایمان به روش هیپنوتیزم اسفند ماه سال 95 در مشهد انجام شد و تاكنون 14 زایمان به این شیوه در سه بیمارستان بنت الهدی، مهر و سینای این شهر انجام شده است.
وی اظهار داشت: هم اكنون تنها در بیمارستان بنت الهدی مشهد زایمان به روش هیپنوتیزم انجام می شود كه آخرین آن به تازگی در این بیمارستان انجام شد كه حكایت از رضایت كامل، آرامش و بی دردی این زایمان دارد.
وی گفت: ترویج زایمان طبیعی یكی از سیاست های وزارت بهداشت همگام با طرح تحول نظام سلامت است كه هیپنوتیزم با كاهش درد و ترس مادران می ‌تواند در این جهت بسیار كمك كند.
فوق تخصص بیهوشی دانشگاه علوم پزشكی مشهد افزود: درد یك تجربه بیولوژیك است كه ذهنیت بیمار می ‌تواند در میزان ادراك شدت آن بسیار تاثیرگذار باشد و استفاده از روش هیپنوتیزم می تواند فرایند دردناك زایمان را به شیرین ترین تجربه زندگی یك مادر تبدیل كند.
وی اظهار داشت: هیپنوتیزم قابلیت ذاتی مغز است كه با تصویرسازی هدایت شده ادراك درد را تغییر می دهد لذا جراحی های سنگین مثل سزارین، ترمیم رباط زانو یا جراحی های سطحی را بدون استفاده از داروهای بیهوشی یا بی حسی می تواند به تجربه ای بدون درد تبدیل كند.
وی گفت: این فرایند توسط پزشكان و روانشناسان، ماماها و پرستاران قابل یادگیری است تا خدمت بیشتری به بیماران ارایه كنند.
دكتر فتحی با اشاره به مزایای استفاده از هیپنوتیزم در زایمان افزود: پرهیز از مصرف داروهای شیمیایی، بهبود سریع تر زخم و ترخیص زودهنگام مادر از بیمارستان و كاهش هزینه ها از مزایای این روش است.
وی اظهار داشت: انتخاب بیماران در موفقیت روش بسیار مهم است و تاكنون فقط یك مورد از بیماران با عدم رضایت كامل همراه بوده است.
هیپنوتیزم كاربرد وسیعی در درمان بیماریهای مختلف مانند كاهش درد زایمان، دندانپزشكی و انجام جراحی های محدود دارد.
3027 / 6053
۰ نفر