۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۳۶
کد خبر: 83035859
T T
۰ نفر
افغان ها علیه منع واردات كالاهای ایرانی تظاهرات كردند

تهران - ایرنا - پایگاه خبری پژواك افغانستان روز دوشنبه از ولایت فراه گزارش داد كه صدها نفر از شهروندان این ولایت عصر دیروز در یك اعتراض جمعی خواستار باز شدن مجدد گمرك مرزی این ولایت به روی كالاهای ممنوع شده ایران شدند.

آنها در اعتراض به اقدام دولت برای تحریم 4 قلم از كالا های ایرانی، از دولت مركزی خواستند به جای انجام چنین اقدامی، با مقامات فاسد شهر مرزی شیخ ابونصر فراهی در غرب این ولایت به ویژه در گمرك آن مبارزه كرده و آنها را به دستگاه قضایی تحویل دهند.
براساس این گزارش، معترضان كه شامل تجار و كسبه و صنعت گران این ولایت می شدند با در دست گرفتن پلاكاردهایی در مركز فراه، خواستار رفع ممنوعیت ورود كالاهایی ایرانی شدند كه 85 درصد از نیاز مردم این ولایت را در بر می گیرد.
آنها تاكید كردند كه آزادی ورود كالاهای ایرانی از مطالبات بر حق مردم این ولایت است و در عین حال به نمایندگی از همین مردم خواستار مبارزه دولت با فساد اداری و مالی مقامات این ولایت و ولایت هایی چون اسلام قلعه، تورغندی و نیمروز شدند.
دولت افغانستان روز یكشنبه طی حكمی اعلام كرد كه ورود كالاهای ایرانی از جمله نفت، آهن، سیمان سیاه و كاشی و سرامیك از مبادی ورودی كشور به خاك افغانستان ممنوع است.
محمد انور یكی از تظاهركنندگان فراه در گفت وگو با این پایگاه خبری گفت كه دولت افغانستان به جای اینكه بیاید تسهیلات زندگی مردم را فراهم آورد شرایط را با اعمال این تحریم ها سخت تر كرده است.
وی تاكید كرد چنانچه دولت نخواهد با فساد گمركی مبارزه كند و همچنان از ورود این كالاهای اساسی ایرانی به كشور ادامه دهد، مردم مجبور خواهند بود بزرگراه فراه به هرات و كابل را مسدود كنند.
براساس این گزارش، فرید بخت وَر رئیس شورای ولایتی فراه نیز امروز ضمن حمایت از این اعتراضات مردمی، از بروز موارد گسترده اختلاس در گمرك فراه خبر داد و اعلام آمادگی كرد كه حاضر است اسناد مربوط به میلون ها دلار از این فساد مالی را به دولت این كشور ارائه دهد.
آساق**1378**1337
۰ نفر