۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۱۷
کد خبر: 83038447
T T
۰ نفر

آیین شبیه خوانی در اردبیل برگزار شد

۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۳:۱۷
کد خبر: 83038447
آیین شبیه خوانی در اردبیل برگزار شد

اردبیل - ایرنا - تعزیه گردانان اردبیلی روز پنجشنبه در عاشورای حسینی مراسم شبیه خوانی در محله های مختلف شهر اردبیل اجرا كردند.

به گزارش ایرنا ، روز عاشورا اوج برپایی مراسم شبیه خوانی در مناطق مختلف استان اردبیل است و در روستاها و میادین مختلف شهرها این مراسم برپا می شود.
تعزیه جناب مسلم ، تعزیه خروج امام از مدینه ، توبه حربن یزید ریاحی ، مجلس امان نامه ، وداع امام حسین ، تعزیه حربن یزید ریاحی ، تعزیه تنور خونین ، تعزیه ساربان ، تعزیه تشییع پیكر شهدای كربلا توسط قبیله بنی اسعد ، تعزیه شهادت علی اكبر و تعزیه اسارت اهل بیت امام از جمله شبیه خوانی هایی است كه در گذشته بترتیب در ایام محرم به اجرا در می آمد اما امروزه تنها در ایام تاسوعا ، عاشورا ، دوازدهم محرم و اربعین مراسم شبیه خوانی برپا می شود.
هنر شبیه خوانی به عنوان یكی از كامل ترین نمونه هایی است كه در قالب نمایش با رعایت مولفه های تشكیل دهنده یك نمایش میدانی روز چهارشنبه در محله های مختلف اردبیل از جمله معمار ، طوی ، اوچدكان ، اكبریه اردبیل و دیگر مناطق استان اردبیل برگزار شد.
عوامل اجرایی این آیین نه كلاس دیده های تئاتر كه همان مردم عادی كوچه و بازار هستند كه صحنه های كربلا را با زبان نظم و نثر به زیبایی هر چه تمام تر برای عزاداران ارائه كرده و اشك جاری بر گونه های تماشاگران عمق تاثیرگذاری تعزیه را به نمایش گذاشت.
اعجازی در شبیه خوانی ها نهفته است كه كارگر ، كشاورز و كاسب ساده روستایی بی هیچ تعلیم و تعلمی در لباس لشكر حسین و یا یزید چنان هنرمندانه ایفای نقش می كنند كه شاید كلاسی برای كلاس دیده های هنر نمایش باشد.
شبیه خوانی از گذشته ها به عنوان بهترین نوع تعزیه در ماه های محرم و صفر در اماكن مختلف شهرهای استان اردبیل اجرا می شود.
شبیه خوانی در اردبیل با استفاده از ظرفیت های نمایشی ارتباط تنگاتنگی با تماشاگران برقرار می كند و این نوع نمایش قابلیت های بسیار تاثیرگذاری دارد.
تمام حواس تماشاگران در این شبیه خوانی بكار گرفته می شود ، تماشاگر از شربت مجلس می نوشد بوی عطر و گلاب و بوی آتش خیمه ها را استشمام می كند ، با چشمانش همه وقایع را دیده با گوشش همه صداهای شبیه را می شنود ، با دستانش بیرق های موجود را لمس كرده و از نزدیك لباس و پرچم موافق خوان ها را لمس كرده و نذر به آن می بندد و این در حالی است كه در سایر رسانه های اجتماعی چنین امكانی میسر نیست.
6018/6016