۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۶
کد خبر: 83041165
T T
۰ نفر
زخم پای دیابتی از شایع ترین سرطان ها هم كشنده تر است

تهران- ایرنا- رئیس پنجمین كنگره ملی زخم و ترمیم بافت با اشاره به اهمیت توجه به زخم پای دیابتی به عنوان یكی از عوارض این بیماری گفت: زخم پای دیابتی از شایع ترین سرطان ها( سینه و پروستات) هم كشنده تر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دكتر سید مهدی طبایی روز یكشنبه در نشست خبری پنجمین كنگره ملی زخم و ترمیم بافت اظهار كرد: مرگ و میر ناشی از این بیماری از مجموع فوتی ها بر اثر سه سرطان سینه، پروستات و لنفوم هوچكین هم بیشتر است و این موضوع نشان دهنده اهمیت این حوزه است.
طبایی تاكید كرد كه بیماری های سرطان باید مورد توجه جدی قرار گیرد اما عارضه زخم پای دیابتی ها هم باید به طور جدی تر توسط دست اندركاران دیده شود.

** 1.5 میلیون دیابتی در معرض زخم پای دیابتی
وی گفت: هرچند آمار دقیقی در خصوص شیوع زخم پا وجود ندارد، اما با پیش بینی ابتلای حدود 6 میلیون ایرانی به دیابت، تخمین زده می شود 1.5 میلیون ایرانی مبتلا به دیابت در معرض زخم پای دیابتی هستند.
وی واریس را از دیگر عوامل اصلی مرتبط با زخم پای دیابتی دانست و گفت: این بیماری بر تعداد افراد در معرض خطر زخم پای دیابتی می افزاید.
طبایی با اشاره به اینكه زخم پای دیابتی حدود 20 تا 30 درصد زخم پای مزمن است، اظهار داشت: تا 5 میلیون نفر مخاطب زخم مزمن هستند.
طبایی همچنین با بیان این كه زخم پای دیابت از جمله موضوعاتی است كه كمتر مورد توجه قرار می گیرد، گفت: با ارائه آموزش صحیح و اقدامات اولیه به موقع، می توان از بروز بسیاری از آنها جلوگیری كرد.
وی دیابت را شایع ترین علت قطع پا غیر تصادفی در ایران دانست و بیان داشت: این موضوع در مردان شایع تر است.
طبایی، با اشاره به اینكه براساس مطالعه ای در اصفهان تخمین زده می شود كه هزار میلیارد تومان در سال برای زخم مزمن هزینه می شود، افزود:این هزینه هدفمند نیست و به صورت صحیح و علمی مصرف نمی شود اما از جیب بیمار یا بیمه صرف می شود و یا نظام سلامت آن را تامین می كند پس لازم است بتوانیم الگوی مناسب را ارلائه كنیم.
رئیس پنجمین كنگره ملی زخم و ترمیم بافت افزود: در مورد زخم های مزمن كارهای پراكنده ای، بیشتر شده است اما الگوی جامع در این زمینه وجود ندارد و مردم دسترسی به یك مركز جامع ترمیم زخم ندارند.
وی ادامه داد كه در كنار برپایی پنل های تخصصی و كارگاه های آموزشی، مجمع خیرین زخم و ترمیم بافت هم برگزار خواهد شد تا از این طریق هم خدمات درمانی مناسب تری به افراد مبتلا به زخم ارائه شود.
پنجمین كنگره ملی زخم و ترمیم بافت از 4 تا 6 مهرماه با حضور محققان ایرانی و خارجی در سالن همایش های رازی برگزار خواهد شد.
علمی ** 1201 **2017
۰ نفر