۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۶
کد خبر: 83041425
T T
۰ نفر
از كودك شهید تا سربازان قهرمان

تهران- ایرنا- پس از حمله تروریستی روز گذشته به مراسم سالگرد آغاز جنگ تحمیلی و هفته دفاع مقدس در شهر اهواز، موجی از همدردی با شهدا و مجروحین این حادثه و سیلی از خشم و ابراز نفرت و انزجار از تروریست های مسبب حادثه را در فضای مجازی به همراه داشت.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، صبح دیروز و در مراسم رژه نیروهای مسلح در مراسم سالگرد آغاز حمله رژیم بعث عراق به ایران در شهر اهواز، حمله ای تروریستی توسط چهار نفر از اعضای گروهك های معاند صورت گرفت كه بر اثر آن تعدادی از هموطنان نظامی و غیرنظامی، شهید و مجروح شدند. پس از وقوع این حادثه، ایرانیان در داخل و خارج از كشور و همچنین برخی از مسئولین و شهروندان دیگر كشورها، به ابراز همدردی با قربانیان حادثه و خانواده شهدا و همچنین ابراز انزجار از این واقعه تروریستی پرداختند و هشتگ هایی همچون اهواز، حادثه تروریستی اهواز، اهواز تسلیت، رژه حسینی و سرباز، نظرات خود را در این فضا طرح كردند.

**انتقاد از رویكرد رسانه های غربی در مواجهه با حمله تروریستی اهواز
اغلب رسانه های فارسی زبان غربی، روز گذشته، از بكار بردن واژه تروریستی، برای حمله به مراسم سالگرد آغاز جنگ تحمیلی در شهر اهواز امتناع كرده و بیش از هر چیز آن را یك «حمله مسلحانه» یا «عملیات» توصیف كردند. این حركت از چشم كاربران فضای مجازی پنهان نماند.
یكی از كاربران در این باره نوشت: اجازه ندهیم در تیتر اخبار و گزارشات‌شان اسم حمله تروریستی علیه كشورمان را به «حملات اهواز»٬ «حمله مسلحانه»٬ «تیراندازی»٬ «مبارزه مسلحانه»٬ و «حادثه مرگبار» تغییر بدهند یا حتی واژه تروریسم را در گیومه بگذارند. اجازه ندهیم به تروریسم مشروعیت ببخشند.
روزنامه نگاری نیز در فضای مجازی یادآوری می كند: به ایران كه می‌رسد نه فقط رسانه‌های فارسی‌زبان خارج كه حتی رسانه‌های اصلی‌شان هم استانداردهای ابتدایی را بی خیال می‌شوند. CNN، الجزیره، وال استریت ژورنال و CBS حمله اهواز را كه در آن كودكان هم كشته ‌شدند تروریستی نمی دانند؛ حتی اگر یك گروه تروریستی رسماً مسوولیت حمله را پذیرفته باشد.
كاربر دیگری هم با انتقاد از سكوت رسانه های غربی می نویسد: كاش مردم اهواز هم چشم آبی و مو بلوند بودن كه بعضیا شرمشون می آمد و به احترام كشته شدگان حمله تروریستی اهواز نه ناراحتی بلكه حداقل لالمونی میگرفتند و خوشحالی نمیكردند.
كاربری نیز با اشاره به حمایت حامیان خارجی گروهك های تروریستی نوشت: حمله تروریستی اهواز و موضع گیری های بعد از آن ماهیت بسیاری را برای ما آشكارتر نمود تا جریان حامی تروریست شاهد انسجام بیشتر مردم ما باشد. شهادت جمعی از مردان،زنان و كودكان معصوم كشورمان را به مردم اهواز تسلیت میگویم.

** شهادت مظلومانه طاها اقدامی، شهید كوچك واقعه تروریستی اهواز
شهادت «طاها اقدامی»، كودك چهار ساله اهوازی، موجی از غم و اندوه و خشم و نفرت را به همراه داشت. كاربری نوشت: امروز مادر طاها اقدامی داغدار كودكی است كه ناجوانمردانه به دست تروریست های كوردل به شهادت رسید. كاربر دیگری با ذكر آیه ای از قرآن مجید می نویسد: به كدامین گناه تو را كشتند ؟؟؟
كاربر دیگری نیز با اشاره به «حضرت علی اصغر (ع)» می نویسد: شاید از واقعه عاشورا 1300 سال گذشته باشه، اما هنوز حرمله ها كودكان را می كشند! و كاربر دیگری هم نوشته است: حرمله:پدر را بزنم یا پسر را؟ گفت پسر را بزنی پدر هم خودش می افتد... كاربر دیگری نیز به یاد آورد كه او امروز قرار بود به مهدكودك برود.
** خشم شهروندان از شهادت سربازان وظیفه
بسیاری از كاربران از شهادت مظلومانه تعدادی از سربازان وظیفه نوشتند. كاربری نوشت: گریستم برای شما كه پاییز نیامده ریختید و كاربر دیگری هم تاكید كرد: میگن داخل بازی شطرنج هم كشتن سرباز افتخار ندارد.
همچنین در میان كاربران فضای مجازی بیت شعری دست به دست گشت: و كارون اشك چشم مادری خسته كه تا اهواز رفت/ جان مجنون، قصر شیرین، آتش و خون، سرباز رفت.

**جانفشانی نیروهای نظامی و ستایش مردم
بسیاری از كاربران با به اشتراك گذاشتن تصاویر جانفشانی نیروهای نظامی در حمایت از مردم و به ویژه فداكاری سربازان برای نجات جان مجروحین و شهروندان، از این فداكاری تجلیل كردند. كاربری زیر تصویر تلاش یك سرباز برای نجات جان یك شهروند در حمله تروریستی دیروز، در این خصوص نوشت: وقتی می گویم سرباز (معنای عام) حافظ كیان ، شرف و ناموس وطن هست دقیقا از این صحنه حرف می زنیم. و كاربر دیگری نیز در كنار همین تصویر و در پیامی می نویسد: به درجه‌ پایین این سرباز نگاه نكنید. بالاتر از این حرف‌هاست خیلی بالاتر.
كاربر دیگری در كنار تصویر سربازی كه یك نوزاد را از مهلكه نجات می دهد، در یادداشتی یادآوری می كند: این سرباز از نسل همان هایی است كه در خرمشهرایستادند.
كاربری نیز با به اشتراك گذاشتن تصاویر سربازان و نظامیانی كه در حال نجات جان شهروندان هستند، نوشت: زیباترین رژه نظامی جهان را امروز شما اجرا كردید.

** شهادت جانباز جنگ تحمیلی و تسلیت مردم
در طی حمله تروریستی روز گذشته در اهواز، یك جانباز 75 درصد جنگ تحمیلی با نام «حسین منجزی» كه برای سالگرد آغاز جنگ تحمیلی، در مراسم رژه شركت كرده بود نیز به شهادت رسید. كاربران بسیار با تسلیت شهادت این سرباز رشید اسلام، از این حركت تروریستی ابراز انزجار كردند.
كاربری در این رابطه نوشت: تراژیك ترین موقعیت در حمله تروریستی اهواز، به گمانم شهادت حسین منجزی، جانباز 75 درصد جنگ بود. كسی كه از قافله دوستان شهیدش جا مانده بود، توسط دشمنانی از همان جنس به شهادت رسید. كاربر دیگری نیز نوشت به جانباز روی ویلچر هم رحم نكردند.
كاربری هم نوشت: فریاد می زدند بخوابید روی زمین، حاج حسین منجزی كه پاهایش را قبلا خرج عزت همین زمین كرده بود، نتوانست بخوابد و مثل بیدها ایستاده رفت. خوشا به سعادتت كه آخر سالها مجاهدت و ایثارت را با شهادت روی ویلچر در ایام شهادت اباعبدالله گرفتی.
شهروندی دیگر در فضای مجازی با به اشتراك گذاری تصویر این شهید ارجمند می نویسد: حاج حسین، جانباز 75 درصد امروز شهید شد... گلوله ها به تو خیلی بدهكار بودن بزرگ مرد وطنم.
**همدردی مردم جهان با ایرانیان
همدردی شهروندان دیگر كشورها با مردم ایران، در پی حادثه تروریستی اهواز، یكی از موضوعات مورد توجه كاربران در فضای مجازی بود. كاربری با انتشار عكسی از یك مدرسه در میانمار كه برای طاها اقدامی پیام تسلیت فرستاده بودند، از همدردی جهانی با ایرانیان نوشت.
كاربران لبنانی هم در توئیتر برای ابراز همدردی هشتك سلام لایران من لبنان را به داغ ترین موضوع در این كشور تبدیل كردند. ّیكی از كاربران لبنانی با به اشتراك گذاشتن تصاویر كودكی از یمن و كودك شهید ایرانی نوشت: از یمن تا ایران، مجرم یكی است... وهابیت.
فضای مجازی در روز گذشته و امروز، مملو از پیام های تسلیت شهروندان كشورهای مختلف به ایرانیان است و ایرانیان سراسر جهان نیز از این حادثه تروریستی ابراز انزجار كردند.

** انتقاد از كشورهای حامی تروریست
بسیاری از كاربران، از حمایت كشورهای غربی و رسانه های آن ها از گروه تروریستی كه مسئولیت حمله را پذیرفت، به شدت انتقاد كردند. یكی از كاربران نوشت: الاحوازیه در لندن و‌ كپنهاك دفتر و دستك دارد. این یعنی؛ كسی كه مرا می‌كشد تروریست است؛ اما كسی كه تو را می‌كشد شاید دلیل موجهی داشته باشد!
كاربر دیگری ضمن اشاره به تماس تلفنی مسببین این حادثه تروریستی با شبكه های خارجی، با خطاب قرار دادن «موگرینی» می نویسد: منشن و سوال از خانم موگرینی؛ چه توضیحی برای پناه‌دادن و پذیرش تروریست‌ها در خاك و رسانه‌های اروپا دارید؟ اگر دقایقی بعد از حملات پاریس سخنگوی داعش از ایران با یك تلویزیون ایرانی گفتگو می‌كرد واكنش شما چه بود؟
كاربر دیگری هم نوشت: بذر نفرتی كه با پول مزدوری آمریكا، سعودی و اسرائیل، به دست منوتو، توانا، بی‌بی‌سی، و اكانتهای براندازان، در توئیتر كاشتند، امروز در حمله تروریستی اهواز گل داد! ننگ بر شما.
كاربر دیگری نیز خطاب به دولت دانمارك می نویسد: دانمارك فقط به پنیر دانماركی معروف نیست؛ بلكه اكنون تبدیل شده به پاتوق گروهك تروریستی الاحواز
پژوهش**
۰ نفر