۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۳۰
کد خبر: 83041635
T T
۰ نفر
رقابت بی سابقه كردهای عراق بر سر پست ریاست جمهوری

بغداد – ایرنا – بعد از معرفی 'برهم صالح' به عنوان نامزد حزب اتحادیه میهنی كردستان عراق برای پست ریاست جمهوری و حمایت ضمنی ائتلاف سازندگی (الفتح و دولت قانون) از آن، دیگر جریان های كرد عراقی برای تضمین سهمیه خود در دولت آینده، به تكاپو و رقابت بی سابقه ای افتاده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، همزمان با حضور 'نیچروان بارزانی' از اعضای برجسته حزب دموكرات كردستان عراق در بغداد، 'سروه عبدالواحد' از حزب تغییر خود را به عنوان نامزد ریاست جمهوری و رقیب برهم صالح مطرح كرد.
سروه عبدالواحد دومین زن در عراق است كه خود را نامزد پست ریاست جمهوری می كند و پیش از این در 2014'حنان الفتلاوی' رهبر جنبش 'اراده' به عنوان رقیب 'فواد معصوم'، خود را نامزد ریاست جمهوری كرد كه در نهایت با درخواست برخی از سران ائتلاف ملی شیعیان در آن برهه، از دور دوم رای گیری در پارلمان، انصراف داد.
عبدالواحد به عنوان چهره منتقد مسعود بارزانی رهبر حزب دموكرات كردستان عراق، به رغم اینكه در این دوره خود را نامزد پارلمان نكرده بود، اما همزمان با حضور نیچروان در بغداد، نامزدی خود را برای ریاست جمهوری اعلام كرده است.
گزارش برخی رسانه های عراق از جمله تلویزیون 'العهد' ارگان خبری عصائب اهل الحق حاكیست كه بارزانی در این دوره از رایزنی ها در بغداد، تلاش می كند تا موافقت جریان های سیاسی را برای نامزدی اش برای پست ریاست جمهوری بگیرد.
از طرفی 'وفیق السامرایی' كارشناس برجسته امور سیاسی و امنیتی عراق به تلویزیون بومی 'الدجله' گفته است كه نیچروان نمی تواند نامزد پست ریاست جمهوری شود زیرا اصولا زبان عربی نمی داند.
حزب دموكرات كردستان عراق نیز برای پایان بخشیدن به این بحث و جدل ها، امروز (یكشنبه) همزمان با حضور بارزانی در بغداد اعلام كرد كه 'فواد حسین' رییس دفتر مسعود بارزانی را به عنوان نامزد ریاست جمهوری مطرح كرده است.
این درحالیست كه برخی منابع پیش بینی كرده بودند كه حزب دموكرات، 'فاضل میرانی' را برای تصدی پست ریاست جمهوری معرفی كند.
بر این اساس احتمال می رود نیچروان بارزانی به منظور كسب حمایت احزاب بغداد از نامزدی فواد حسین برای ریاست جمهوری، در بدو ورود در پایتخت عراق، با 'حیدر العبادی' رهبر فراكسیون النصر، 'نوری المالكی' رهبر فراكسیون دولت قانون و 'هادی العامری' رهبر فراكسیون الفتح (نزدیك به الحشد الشعبی) دیدار كرده است.
او همچنین با 'سید عمار حكیم' رهبر فراكسیون حكمت ملی و 'ایاد علاوی' رهبر فراكسیون الوطنیه' و 'فالح الفیاض' دبیركل جنبش 'عطاء' رهبر فراكسیون جدا شده از النصر دیدار كرد.
یك سایت خبری نزدیك به نیچروان بارزانی گفته است كه بارزانی در این دیدارهایش، پیرامون چارچوب انتخاب رییس جمهور و همچنین تشكیل دولت آینده عراق بحث و گفت وگو كرده است.
بارزانی همچنین امروز (یكشنبه) عازم نجف اشرف شد تا با سید مقتدا صدر حامی فراكسیون سائرون دیدار كند.
براساس بیانیه منتشره از دفتر مقتدا صدر، دو طرف در این دیدار روند سیاسی و ضرورت تسریع در تشكیل دولت جدید را بحث و تبادل نظر كردند.
مقتدا صدر در این دیدار گفته است كه باید دولت آینده، یك دولت 'پدروار' (فراگیر) و ملی باشد و بین بافت های مختلف ملت عراق تفاوت قائل نباشد و هدفش برآورده كردن انتظار ملت و فراهم كردن خدمات و بهبود اوضاع عمومی باشد.
در واقع 7 رهبر سیاسی كه نیچروان بارزانی تاكنون در بغداد و نجف اشرف با آنها دیدار كرد، هفت فراكسیون بزرگ پارلمان عراق (از حیث تعداد كرسی ها) هستند كه بطور متوسط هر كدام میان 20 تا 54 كرسی دارند.
همزمان با این سفر، حزب دموكرات كردستان عراق در یك موضع آشكار كه از آن به عنوان مخالفت با حزب اتحادیه میهنی كردستان عراق یاد می شود، در بیانیه ای اعلام كرده است كه پست ریاست جمهوری سهم سیاسی كردهای عراق محسوب می شود و نباید در انحصار یك حزب خاص باشد.
در طول 15 سال گذشته دو حزب عمده حاكم در كردستان عراق (اتحادیه و دموكرات) براساس تفاهمی كه با هم داشتند، پست های كلیدی را در بغداد و اربیل بین همدیگر تقسیم كرده بودند به نحوی كه ریاست اقلیم كردستان سهم حزب دموكرات و در مقابل ریاست جمهوری سهم حزب اتحادیه میهنی بوده است.
حزب اتحادیه میهنی كردستان عراق پیشتر در بیانیه ای نسبت به سفر نیچروان بارزانی در راس یك هیات از حزب دموكرات (بدون حضور نماینده سایر احزاب كرد عراقی) به بغداد ابراز شگفتی كرده و آن را خارج از تفاهمات دو حزب قلمداده كرده بود.
جریان های سیاسی كرد عراقی كه در طول ماه های گذشته نسبت به مباحثات سیاسی در بغداد بر سر پست نخست وزیری و ریاست پارلمان موضع تماشاچی داشتند، با رسیدن این بحث ها به قضیه پست ریاست جمهوری بویژه با جدی شدن نامزدی / ریاست جمهوری برهم صالح، تكاپوی محسوسی در بیت سیاسی كردها آغاز شده است.
براساس یك عرف نانوشته در عراق، پست نخست وزیری سهم شیعیان، ریاست پارلمان سهم عرب های سنی و ریاست جمهوری سهم كردها محسوب می شود.
تاكنون فقط پست ریاست پارلمان درروند تشكیل رایزنی های سیاسی در عراق تعیین تكلیف شده و 'محمد الحلبوسی' از فراكسیون 'الانبار هویتنا' - نزدیك به فراكسیون سازندگی (الفتح و دولت قانون)– به این پست رسیده است.
به دلیل انحلال پست ریاست اقلیم كردستان عراق در 2017 كه از ابتدا در اختیار حزب دموكرات بوده و همچنین نبود پست همطراز ریاست جمهوری در اربیل، اكنون حزب دموكرات كردستان عراق، خواهان پست ریاست جمهوری شده است.
حزب دموكرات كردستان در بین احزاب كرد عراق در انتخابات 22 اردیبهشت ماه پارلمان عراق، با 25 كرسی بیشترین رای را به دست آورده درحالی كه سهم اتحادیه میهنی فقط 18 كرسی بوده است.
پیشتر برخی منابع در حزب دموكرات كردستان عراق گفته بودند كه اگر اتحادیه میهنی كردستان عراق، برهم صالح را به عنوان نامزد ریاست جمهوری مطرح كند، حزب دموكرات نیز نامزد رقیب معرفی خواهد كرد.
برهم صالح به دلیل انتقاد صریح از مسعود بارزانی در جریان همه پرسی استقلال كردستان عراق در 2017، چهره محبوب نزد برخی رهبران حزب دموكرات به شمار نمی آید اما در بغداد اغلب جریان ها از نامزدی صالح برای پست ریاست جمهوری استقبال كرده اند.
صالح به دلیل اعتقاد به ضرورت ماندن اقلیم كردستان در جغرافیای عراق و مخالفت با جدایی كردستان عراق، دارای محبوبیت عمومی در بغداد و مورد انتقاد حزب دموكرات كردستان عراق است.
به اعتقاد كارشناسان، طرح نام فواد حسین از طرف حزب دموكرات كردستان عراق به عنوان نامزد ریاست جمهوری در كنار نام سوره عبدالواحد از جنبش تغییر دامنه اختلافات را در داخل بیت سیاسی كرد عراقی افزایش خواهد داد.
اكنون این سوال مطرح است كه آیا این اختلافات فقط در بیت سیاسی كرد عراقی منحصر خواهد ماند و دامنه آن به بیوتات دیگر خصوصا بیت سیاسی شیعیان كشیده نخواهد شد؟
جریان های عرب سنی با توجه به تعیین تكلیف ریاست پارلمان كمتر از این اختلافات آسیب خواهند دید و اكنون تنها دو بیت سیاسی كرد و شیعه هستند كه اولی باید مسئله پست ریاست جمهوری و دومی پست نخست وزیری را تعیین تكلیف كنند.
خاورم *10*353*380*