۲ مهر ۱۳۹۷، ۷:۱۵
کد خبر: 83041907
T T
۰ نفر

رعایت الگوی كشت، راه برون رفت از مشكل كم آبی

۲ مهر ۱۳۹۷، ۷:۱۵
کد خبر: 83041907
رعایت الگوی كشت، راه برون رفت از مشكل كم آبی

خرم آباد - ایرنا - تغییر الگوی كشت بهترین راهكار برای مقابله با محدودیت های آبی بوده و راهكاری مناسب برای استفاده بهینه از منابع آبی می باشد كه آگاهی بخشیدن به كشاورزان می تواند در این خصوص موثر باشد.

به گزارش ایرنا با توجه به نزدیك شدن فصل زراعی جدید برگزاری كلاس های آموزشی در زمینه تغییر الگوی كشت به كشاورزان در لرستان می تواند بسیاری از مشكلات و چالش های بحران كم آبی را در این استان كاهش دهد.
از مجموع 800 هزار هكتار اراضی كشاورزی لرستان تنها 25 درصد آبی و مابقی دیم بوده همچنین سطح زیر كشت گندم آبی استان 50 هزار و 44 هكتار و گندم دیم 197 هزار و 100 هكتار می باشد.
بر اساس آمار كارشناسان وزارت جهاد كشاورزی كشت دیم بیشتر در استان های لرستان، آذربایجان های غربی و شرقی، كردستان، كرمانشاه، زنجان، همدان، مركزی ، ایلام و خوزستان و فارس رخ می دهد كه با توجه به كاهش بارندگی و چالش های بوجود آمده در مساله خشكسالی و قطعی آب در برخی مناطق در فصل گرما باید بیش از پیش به این مهم توجه شود.
با توجه به لزوم تامین امنیت غذایی از طریق تولید محصولات حیاتی و از طرفی نیاز به مدیریت منابع آبی به شكل بهینه، ضروری است در بخش كشاورزی این نوع كشت مورد حمایت قرار گیرد و با رفع موانع و مشكلات، ظرفیت آن در لرستان تقویت شود.
مریدعباس بیرانوند كشاورز 51ساله خرم آبادی كه زمین زراعی او در روستای پدری اش نزدیك به بخش چغلوندی است می گوید: بارها از سوی جهاد كشاورزی به ما اعلام كرده اند كه نباید مانند گذشته كشت كنیم و با تغییر الگو كشت باید یاور این سازمان باشیم.
وی كه فرزندانش هم در كشاورزی به او كمك می كنند معتقد است كه نمی تواند بدون هیچ برنامه تعیین شده ای الگوی كشت گذشته خود را تغییر دهد و اكنون با حفظ این الگو به خوبی امرار و معاش می كند.

** منابع آلی خاك باید برای آیندگان حفظ شود
مجری طرح ارتقا امنیت غذایی ( ایكاردا ) جهادكشاورزی لرستان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برای حفظ منابع آلی خاك باید شرایط كشاورزی حفاظتی و یا كشت بدون شخم را فراهم كرد تا منابع آلی خاك حفظ شود.
كیانوش حمیدیان اظهار داشت: كشت دیم تولید در شرایط شكننده بوده و مشكلاتی را برای زمین های كشاورزی به همراه دارد و باقی مانده ماده آلی خاك را از بین می برد.
وی افزود: برای حفظ بقایای ماده آلی خاك باید به سمت كشاورزی حفاظتی یا كشت بدون شخم رفته تا مزارع آسیب نبیند.
وی با بیان اینكه در مناطق مختلف استان كشاورزی سنتی با رقم ثابت و از گذشته تاكنون یكسان است افزود: تنوع در ارقام كشت ضروری بوده و باید باتوجه به كمبود مواد آلی خاك برنامه ریزی كرد و برای تحقق آن فرآیند بلند مدت نیاز است.
حمیدیان ادامه داد: میانگین مواد آلی خاك ها در لرستان بین نیم تا 6دهم درصد بوده كه این مقدار در دنیا 2درصد است.
وی با بیان اینكه مواد آلی خاك عبارت از بقایای گیاهان و جانوران در مراحل مختلف تجزیه در خاك است گفت: مواد آلی خاك وظایف زیادی بر عهده دارد و به عنوان شاخص كیفیت خاك و همچنین شاخص نیتروژن محسوب می شود.
مجری طرح ارتقا امنیت غذایی ( ایكاردا ) جهاد كشاورزی لرستان گفت: باید با ترویج، آگاهی و همچنین برگزاری كلاس های آموزشی، دانش فنی كشاورزان را افزایش دهیم.
وی افزود: كشاورزی كه 50سال به صورت سنتی كشت كرده نیاز به آموزش دارد تا بتواند تغییر الگو دهد و با برطرف كردن یك مشكل در سال می توانیم تاثیرگذار بوده و باید اقدامات لازم را انجام دهیم.
حمیدیان گفت: 46 هزار هكتار از اراضی استان در كشت پاییزه كه 2 هفته دیگر شروع می شود تحت پوشش طرح ایكاردا قرار می گیرد.
وی ادامه داد: اكنون 11هزارو 100 هكتار از زمین های كشاورزی استان تحت پوشش طرح ارتقا امنیت غذایی قرار گرفته است و در طرح ایكاردا تا سال 1400 طبق تفاهم نامه 60درصد از مزارع استان تحت پوشش این طرح قرار خواهد گرفت.
وی اقدامات اجرایی در طرح ارتقا امنیت غذایی را استفاده از بذر اصلاح شده، كاشت با كارنده های مناسب، اجرای سیستم كشت مستقیم، رعایت عمق مناسب كاشت، تغذیه متعادل و رعایت تاریخ كاشت را عنوان كرد.
طرح ایكاردا در مدت پنج سال اجرا می شود و مقرر شده در پایان این بازده زمانی ضمن افزایش 25 درصد عملكرد مزارع زیرپوشش، 50 درصد اراضی دیم استان تحت نظارت اهداف این طرح قرار گیرد.
طرح بین المللی ایكاردا با هدف افزایش تولید در سیستم های غلات محور به منظور افزایش امنیت غذایی در ایران برای دومین سال متوالی در استان لرستان در حال اجرا است و حدود 215 هزار هكتار از اراضی دیم این استان را زیرپوشش قرار می دهد.

** كشت محصولات آبدوست در منطقه كاهش نداشته است
مدیرعامل شركت آب منطقه ای لرستان گفت: كشت برنج در سال جاری آبی نه تنها در لرستان كاهش نیافته بلكه افزایش هم داشته كه این موضوع نشان دهنده انحراف زیاد برنامه الگوی كشت و رعایت نشدن آن در استان است.
رضا میرزایی اظهار داشت: امسال 32هزار هكتار كشت محصولات آبدوست توسط سازمان جهاد كشاورزی در نظر گرفته شده كه در این ارتباط انحراف از الگوی كشت حدود هشت هزار هكتار بوده است.
وی سطح زیر كشت برنج در این استان را حدود هفت هزار هكتار عنوان كرد و افزود: در استان خوزستان كه حوضه مشترك آبی با لرستان دارد بیش از 40 هزار هكتار برنج كاری شده است.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای لرستان گفت: با توجه به بحران كم آبی و لزوم پرهیز از كشت گیاهان آبدوست، متاسفانه كاشت برنج در استان نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
وی بیشترین انحراف از الگوی كشت و تخلفات در رابطه با كشت محصولات آبدوست را مربوط به شهرستان خرم آباد و از پل هرو تا بخش چغلوندی و بیرانشهر و شهرستان ‌های دورود، نورآباد و چگنی دانست و افزود: كمترین انحراف نیز مربوط به شهرستان های الیگودرز، ازنا، رومشكان و پلدختر است.
وی بیان كرد: كشت برنج در برخی نقاط لرستان (بخش ویسیان، شهرستان چگنی) دارای سابقه 50 ساله است و در مدت یكسال نمی‌ توان آن را به طور كامل حذف كرد.

** با آبیاری مدرن می توان از تبخیر آب جلوگیری كرد
رییس سازمان جهاد كشاورزی لرستان نیز معتقد است اگر حساسیتی روی استفاده از منابع آبی وجود داشته باشد می‌توان شاهد رعایت الگوی كشت بود چراكه برداشت بیش از حد آب منجر به انحراف از الگوی كشت می‌شود و جهاد كشاورزی و آب منطقه‌ای باید با همكاری و برنامه ریزی مناسب جلوی انحراف از الگوی كشت را بگیرند.
عبدالرضا بازدار افزود: بیش از 250هزار هكتار از اراضی كشاورزی استان برای كشت محصولات در سال زراعی جدید پیش بینی شده است كه 40 هزار هكتار گندم آبی، 200 هزار هكتار گندم دیم و 12 هزار و 500 هكتار دانه روغنی كلزا آبی در سال زراعی جدید در استان كشت می شود.

**48 هزار هكتار از اراضی لرستان به آبیاری نوین مجهز شده است
مدیر آب و خاك سازمان جهاد كشاورزی لرستان نیز گفت: حدود 180 هزار هكتار از مجموع 800 هزار هكتار زمین های كشاورزی استان آبی است كه تاكنون 48 هزار هكتار از این مقدار به سیستم های آبیاری نوین قطره ای یا كلاسیك و بارانی تبدیل شده است.
بهمن فریدونی افزایش راندمان بهره وری از آب را از سیاست های معاونت آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی دانست و افزود: با روش های آبیاری مدرن موضعی می توان ضمن جلوگیری از تبخیر آب، بهره وری از منابع آب و جلوگیری از فرسایش، حدود 240 هكتار از زمین های كشاورزی را به روش های آبیاری نوین موضعی مجهز كرد.
3210/6060