تكميل مساجد نيمه تمام چهارمحال و بختياري در اولويت باشد

شهركرد- ايرنا- نماينده ولي فقيه در چهارمحال و بختياري و امام جمعه شهركرد گفت: تكميل خانه هاي عالم و مساجد نيمه تمام، به عنوان برنامه هاي اولويت دار عمراني و فرهنگي استان قرار گيرد.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين محمدعلي نكونام سه شنبه شب در شوراي هماهنگي امور مساجد چهارمحال و بختياري تاكيد كرد: در اين استان تعدادي خانه عالم و مسجد نيمه تمام در اين استان وجود دارد كه تكميل و بهره برداري از آنها به تامين اعتبار و همت مسئولان مرتبط نياز دارد.
وي افزود: به عنوان نمونه 15 خانه عالم نيمه تمام در بخش هاي دوآب صمصامي و بازفت شهرستان كوهرنگ وجود دارد كه برخي آن ها به انبار تبديل شده است.
نكونام تصريح كرد: اين در حالي است كه امسال گروه هاي تبليغ ويژه ماه محرم در بخش هاي دوآب صمصامي و بازفت شهرستان كوهرنگ جايي براي اسكان نداشتند.
وي يادآور شد: برخي از خانه هاي عالم چهارمحال و بختياري به ويژه در بخش هاي دوآب صمصامي و بازفت شهرستان كوهرنگ در حالي ناتمام باقي مانده است كه روند اجرايي اين پروژه ها دچار فرسودگي و استهلاك شده است.
رئيس شوراي هماهنگي امور مساجد چهارمحال و بختياري تاكيد كرد: گروهي متشكل از سازمان تبليغات اسلامي، شواي هماهنگي ائمه جمعه و اداره كل اوقاف و امور خيريه استان نسبت به شناسايي خانه هاي عالم و مساجد نيمه تمام اين استان و برآورد هزينه لازم براي تكميل و بهره برداري از آن ها اقدام كنند.
وي اظهار داشت: حفظ مردمي بودن ساخت مساجد و احداث مسجد در محله هايي كه از اين نعمت بي بهره اند بايد مورد توجه قرار گيرد.
نكونام تصريح كرد: تكميل و بهره برداري از برخي مساجد طرح مسكن مهر مانند مسجد محله 36 شهرك منظريه شهركرد به تاخير افتاده و اين پروژه در حال استهلاك است.
به گزارش ايرنا، براي تكميل و بهره برداري مسجد محله 36 شهرك منظريه شهركرد و نصب گنبد آن اعتبار مورد نياز از سوي اداره كل راه و شهرسازي چهارمحال و بختياري اختصاص مي يابد.
همچنين به منظور احداث 3 مسجد در طرح مسكن مهر شهرهاي زير 25 هزار نفر لردگان، فرادنبه و شلمزار 19 ميليارد ريال اعتبار نياز است كه تاكنون 6 ميليارد ريال آن پيش بيني و از اين مبلغ سه ميليارد و 800 ميليون ريال از سوي اداره كل راه و شهرسازي چهارمحال و بختياري به بنياد مسكن انقلاب اسلامي اين استان ابلاغ شده است.
استاندار چهارمحال و بختياري نيز گفت: اعتبارات فصل مذهب و دين استان در سال جاري با هماهنگي سازمان تبليغات اسلامي، شواي هماهنگي ائمه جمعه و اداره كل اوقاف و امور خيريه استان توزيع شود.
اقبال عباسي تاكيد كرد: همچنين اعتبار فرهنگي مورد نياز تكميل و بهره برداري از مساجد و خانه هاي عالم نيمه تمام چهارمحال و بختياري به صورت متمركز اعلام و با نظارت نماينده ولي فقيه در چهارمحال و بختياري و امام جمعه شهركرد توزيع گردد.
وي افزود: ساماندهي هيات هاي امناي مساجد سراسر كشور نمي تواند براساس يك دستورالعمل واحد باشد بلكه بايد در هر منطقه و استاني نسبت به بومي سازي آئين نامه ها اقدام شود.
عباسي تصريح كرد: سپردن امور جاري مرتبط با حوزه فرهنگي به ويژه خانه هاي عالم و مساجد به مردم نقش مهمي در راستاي تسريع روند اجرايي تكميل و بهره برداري از پروژه هاي نيمه تمام اين بخش ايفا مي كند.
رئيس مركز رسيدگي به امور مساجد چهارمحال و بختياري نيز گفت: برخي محلات مركز استان مانند خيابان آيت الله كاشاني، كوي پليس، مهدي آباد و كوي طلاب مسجد ندارد.
حجت الاسلام والمسلمين عليرضا ملك محمدي تاكيد كرد: براي نصب گنبد مسجد محله 36 شهرك منظريه شهركرد يك ميليارد و 500 ميليون ريال اعتبار در سال ها قبل اختصاص يافته بود كه هنوز محقق شده است.
وي يادآور شد: در طرح هاي مسكن مهر زير 25 هزار نفر چهارمحال و بختياري هنوز اقدامي براي ساخت مسجد صورت نگرفته است.
به گزارش ايرنا، با توجه به اينكه تعدادي مسجد و حسينيه در چهارمحال و بختياري شناسايي نشده اما مساجد و حسينيه هاي شناسايي شده در اين استان يكهزار و 400 باب است.
50 درصد مساجد و حسينيه هاي چهارمحال و بختياري نيازمند مرمت، ساخت و ساز، تكميل ساختمان، تجهيزات و امكانات است.
افزون بر 30 نوع كاربرد و كاركرد در مساجد پيش بيني شده كه اجراي طرح پيوند نوجوانان و جوانان با مساجد از مهمترين طرح هاي مرتبط با مسجد در چهارمحال و بختياري بوده و اين طرح هم اينك در 40 مسجد استان در حال اجراست.
از خرداد 1392 همزمان با آغاز فعاليت مركز رسيدگي به امور مساجد چهارمحال و بختياري تاكنون براي ساخت و تكميل 120 مسجد اين استان اعتباراتي از سوي دفتر مقام معظم رهبري به استان كمك شده است.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي چهارمحال و بختياري نيز گفت: امسال 120 ميليارد ريال اعتبار براي فصل مذهب و دين اين استان اختصاص يافته است.
تهمورث الياسي بختياري تصريح كرد: سال گذشته براي تكميل مساجد نيمه تمام چهارمحال و بختياري 100 ميليارد ريال و امسال با 30 درصد افزايش 130 ميليارد ريال در نظر گرفته شده است.
وي اظهار داشت: همچنين 514 ميليارد ريال در سال جاري براي تكميل خانه هاي عالم چهارمحال و بختياري مشخص شده است.
الياسي بختياري تاكيد كرد: توزيع اعتبار مورد نياز مساجد چهارمحال و بختياري پس از اولويت بندي كميته هاي برنامه ريزي انجام مي شود.
امام جمعه شهرستان كوهرنگ نيز گفت: اين شهرستان به دليل وجود جاذبه هاي گردشگري فراوان مانند تونل كوهرنگ، آبشار شيخ عليخان، چشمه ديمه و غار يخي چما جزو مهمترين مقصد هاي گردشگران است.
حجت الاسلام والمسلمين سعيد حسين پور تصريح كرد: اين در حالي است كه سازمان تبليغات اسلامي چهارمحال و بختياري در تابستان امسال حتي يك روحاني هم به شهرستان كوهرنگ اعزام نكرد.
وي افزود: در برخي روزهاي خاص مانند تعطيلات عيد فطر، عيد قربان و جمعه ها روزانه افزون بر 5 هزار گردشگر در شهرستان كوهرنگ حضور مي يابد اما روحاني اي در اين شهرستان نيست.
حسين پور تاكيد كرد: شهرستان كوهرنگ در مجموع تنها 8 روحاني دارد كه پاسخگوي نياز اين شهرستان نيست.
وي يادآور شد: چندين خانه عالم در شهرستان كوهرنگ ساخته شده كه متولي خاصي ندارد و سازمان تبليغات اسلامي چهارمحال و بختياري و اداره كل اوقاف و امور خيريه استان در اين راستا اقدامي نكرده و اين خانه هاي عالم همين طور رها مانده اند.
به گزارش ايرنا، تكميل مساجد نيمه تمام و خانه هاي عالم چهارمحال و بختياري باعث تقويت زيرساخت هاي بخش فرهنگي اين استان خواهد شد.
7362/2097