۴ مهر ۱۳۹۷، ۸:۲۶
کد خبر: 83044492
T T
۰ نفر
افزايش سهم آبهاي آزاد با توسعه صنايع دانش بنيان دريايي

تهران - ايرنا -افزايش سهم اقتصادي، سياسي، امنيتي و بهره‌برداري بهينه كشورمان از دريا و منابع نامحدود آن، در گرو توسعه فرهنگ، فناوري و صنايع دانش بنيان دريايي است، قابليتي كه فقط با تسهيلگري در مسير فعاليت فعالان و متخصصان در اين حوزه محقق مي‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار گروه علمي ايرنا، دستيابي به فناوري روز و ابزار لازم براي بهره‌برداري بهينه از دريا و افزايش سهم اقتصادي و حتي سياسي و امنيتي كشورها در درياهاي مشترك، از چالش‌هاي جدي عرصه‌هاي بين‌المللي به شمار مي رود و بدون شك تحقق اين امر خطير براي كشورمان در گرو توسعه فرهنگ دريايي، فناوري و صنايع دانش بنيان دريايي است كه بخشي از تحقق اين مهم بر عهده ستاد توسعه فناوري و صنايع دانش بنيان دريايي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري است.
از اين رو و به بهانه برگزاري جشنواره ملي «دريا مسير پيشرفت» كه به همت ستاد دريايي معاونت علمي در آبان ماه سال جاري برگزار مي شود، اهداف و ماموريت‌هاي تعريف شده در اين جشنواره، اهميت و جايگاه توسعه بر بستر دريا را در گفت وگو با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مورد ارزيابي قرار داديم كه در ذيل مي‌خوانيد:

**لزوم تزريق علم ‌و فناوري روز به حوزۀ دريا
عزت‌الله يوسفيان عضو كميسيون تدوين آئين‌نامه‌هاي مجلس ‌شوراي‌ اسلامي با اشاره به لزوم نقش‌ آفريني در درياهاي مشترك و بهره ‌برداري بيشتر از مزيت‌هاي متنوع درياهاي آزاد، اظهار داشت: كشورهايي كه درياي مشترك دارند، براي سودآوري و بهره‌وري از دريا رقابت دارند و در اين رقابت چه‌بسا آسيب‌هاي جدي به دريا وارد مي‌كنند.
نماينده مردم آمل در مجلس‌شوراي‌اسلامي با اشاره به لزوم تزريق علم ‌و فناوري روز به حوزۀ دريا، اين مهم را ركن بهره‌وري بهينه از آبهاي آزاد برشمرد و اظهار داشت: در چنين شرايطي عدم‌دستيابي به فناوري‌هاي مورد نياز و عدم‌حضور فعال متخصصان و سرآمدان حوزه‌هاي مربوطه، ضربه‌ جدي به همه ابعاد كشور خاصه بُعد اجتماعي خواهد زد.

**جذب ايده‌پردازان و سرمايه‌گذاران؛ راهي براي افزايش سهم كشور از آب‌هاي آزاد
محمدنعيم اميني‌فرد نايب‌رئيس كميسيون بهداشت مجلس‌ شوراي ‌اسلامي نيز پالايش قوانين را از اصول اوليه براي نقش‌آفريني بيشتر كشور در درياهاي آزاد قلمداد كرد و بيان داشت: تعدد قوانين سبب به وجود آمدن قانون‌هاي مازاد شده است.
وي افزود: از سوي ديگر، عموماً فعاليت‌هاي به صورت جزيره‌اي و پراكنده است. بسياري از آئين‌نامه‌هاي موجود بايد تصحيح شوند تا بروكراسي اداري به كاهش و شفافيت قانون افزايش يابد. به گفته وي مادامي كه اين امور انجام نشوند، نمي‌توان انتظار داشت جوانان تحصيلكرده براي ايده‌پردازي به اين سمت حركت كنند و اگر اين حركت صورت نگيرد، قطعاً نمي‌توانيم سهم خود را از آبهاي آزاد و درياهاي همجوار افزايش دهيم.
نماينده مردم ايرانشهر در مجلس‌شوراي‌اسلامي با اشاره به ظرفيت‌ها و ويژگي‌هاي منحصربفرد مناطق آزاد، اعمال سياست‌هاي تشويقي و جلوگيري از صدور مجوزهاي فعاليت براي سودجويان را از اقدامات اساسي براي فعاليت در درياهاي شمال و جنوب و رونق صنعت دريايي كشور عنوان كرد.
وي افزود: مجوز فعاليت در مناطق دريايي و آزاد نبايد به عنوان يك ابزار نفوذ در اختيار عده‌اي معدود قرار بگيرد بلكه بايد در قالب يك اهرم تشويق‌كننده براي جذب ايده‌پردازان و سرمايه‌گذاران بكار رود.
به گفته اميني فر، مدل توسعه و پيشرفت كاملاً مشخص است و تجربه‌هاي جهاني نيز به خوبي مؤيد اين موضوع است، همچنين ايجاد محفلي براي گردهم‌آيي فعالان اين حوزه همچون جشنواره‎هاي درياي فرصت مناسبي براي تجميع افكار متوليان و متخصصان دريايي است.

**مناطق آزاد و بنادر كوچك؛ محلي براي توسعۀ پايدار اقتصادي
حسين هاشمي‌تخته‌پور عضو كميسيون عمران مجلس‌شوراي‌اسلامي فرهنگسازي اقتصاد دانش بنيان، ايجاد و گسترش شركت‌هاي دانش‌بنيان در سواحل شمالي و جنوبي كشور با محوريت صنعت دريايي را اقدامي ضروري براي پويايي اقتصادي مناطق همجوار با دريا و حصول ارزش‌افزوده بيشينه از مزيت‌هاي دريا دانست.
وي تأكيد كرد: ايجاد شركت‌هاي فناور و نوآور در جزاير و مناطق ساحلي و زمينه‌سازي براي فعاليت بيشتر ايده‌پردازان و افراد نوآور در حوزۀ دريا، علاوه بر توسعۀ منطقه‌اي مبتني بر مزيت‌هاي رقابتي و اقليمي، زمينه‌ساز جذب سرمايه‌گذار خارجي و ارزآوري خواهد شد؛ همچنين نگهداشت منابع دريايي امروزه از مسئله‌هاي جدي است و نيازمند عملكرد مطلوبتري است.
نماينده مردم بندرعباس در مجلس‌شوراي‌اسلامي ضمن اشاره به موفقيت‌هاي پارك‌هاي علم و فناوري در توسعه زيرساخت‌ها و رونق شركت‌هاي فناور و كسب‌وكارهاي نوپا، خاطرنشان كرد: ايجاد بنادر كوچك با هدف استقرار شركت‌هاي دانش‌بنيان يكي از اقداماتي است كه مي‌تواند به رونق صنعت دريا كمك كند.
وي گفت:در واقع اين بنادر نقش پارك‌هاي علم‌وفناوري را ايفا مي‌كنند و با ارائه تسهيلات و حمايت از ايده‌پردازان زمينه‌ساز حضور بيشينه متخصصان و فناوران در صنايع دريايي خواهند بود.
هاشمي تخته پور با تأكيد بر لزوم تسهيلگري در مسير نخبگان براي فعاليت در حوزه دريا، يادآور شد: براي رسيدن به اهداف تعيين‌شده، ارائه مشوق‌هاي قانوني نيز الزامي است كه يكي از مهمترين آنها كاهش بروكراسي اداري است.

**فعاليت دانش‌بنيان در مناطق آزاد زمينه‌ساز رونق صنعت دريايي
همچنين حسن خسته‌بند عضو كميسيون عمران مجلس ‌شوراي ‌اسلامي نيز با اشاره به ضرورت استفاده از همۀ مزيت‌هاي قانوني كشور براي استفاده بهينه از دريا، ادامه داد: مناطق آزاد، يكي از بهترين‌ محل‌هاي براي توسعۀ فناوري دريايي و ايجاد شركت‌هاي دانش‌بنيان با محوريت صنايع دريايي مي باشد.
وي افزود: اين مناطق به دليل برخورداري از شرايط خاص، استعداد بيشتري در ايجاد و افزايش همكاري‌هاي بين‌المللي در زمينه‌هاي مختلف خاصه عرصه‌هاي فناوري دارند.
نماينده مردم بندرانزلي در مجلس‌ شوراي ‌اسلامي با تاكيد بر لزوم جذب سرمايه‌گذاران خارجي و تزريق ظرفيت‌هاي آنان به طرح‌ها و پروژه‌هاي دانش‌بنيان و خلاقانه، اضافه كرد: جذب سرمايه‌گذران خارجي يكي از اصولي است كه بايد براي عملياتي‌شدن ايده‌ها و طرح‌هاي نوآورانه و فناورانه مورد توجه اكيد قرار گيرد.
وي افزود: به همين دليل افزايش مشاركت و ايجاد زيرساخت‌هاي سخت‌افزاري و اجتماعي لازم، مناطق آزاد را به محلي مناسب براي جذب سرمايه‌گذار خارجي تبديل مي‌كند كه همين موضوع سبب مي‌شود به ‌تدريج سرمايۀ لازم براي عملياتي‌شده ايده‌ها و طرح‌هاي نخبگاني فراهم شود.
چهارمين دوره جشنواره ملي «دريا مسير پيشرفت» به همت ستاد توسعه فناوري و صنايع دانش بنيان دريايي و ستاد فرهنگسازي اقتصاد دانش بنيان معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري يكم تا سوم آبان‌ماه سال جاري در باغ موزه دفاع مقدس برگزار مي‌شود.
علمي ** 1836 **1440
۰ نفر