۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۹
کد خبر: 83046915
T T
۰ نفر
165 هزار مهاجر افغان در تایباد پیرامون خطرات مین آموزش دیدند

مشهد- ایرنا- رئیس جمعیت هلال احمر تایباد گفت: آموزش پیرامون خطرات مین به 165 هزار مهاجر افغانستانی ظرف شش ماه نخست امسال هنگام خروج آنها از ایران در گذرگاه مرزی دوغارون ارائه شد.

غلامرضا صیادی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اقدام انساندوستانه با برگزاری سه هزار و 611 كلاس آموزشی در مركز پیش آگاهی از خطرات مین توسط جمعیت هلال احمر تایباد صورت گرفت.
وی ادامه داد: در این چارچوب بطور میانگین روزانه 881 مرد، زن و افراد زیر 18 سال از اتباع افغانستان آموزش دیدند.
رئیس جمعیت هلال احمر تایباد گفت: ظرف نیمه دوم پارسال نیز 125 هزار نفر از اتباع افغانستان كه قصد ورود به كشورشان را داشتند در مركز پیش آگاهی از خطرات مین تایباد آموزشهای لازم را دریافت كرده بودند.
وی افزود: مركز پیش آگاهی از خطرات مین جمعیت هلال احمر تایباد از سال 1384 در مرز دوغارون فعال شده و سالانه بطور میانگین برای آموزش افرادی كه قصد ورود به افغانستان را دو میلیارد 600میلیون ریال هزینه می كند.
صیادی آموزش تشخیص انواع مین و گلوله های منفجر نشده، نحوه برخورد با مصدومان، آشنایی با رنگها، تابلوها و محلهای مین گذاری را از مهمترین آموزشهای ارائه شده به مهاجران افغانستانی در این مركز برشمرد.
وی همچنین گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مركز مین افغانستان از سال 2005 میلادی ماهانه 172 نفر از شهروندان آن كشور بر اثر برخورد با مین جان باخته اند. در پی آموزشهای ارائه شده هم اینك این رقم به ماهانه 40 نفر كاهش یافته است.
شهرستان تایباد 90 كیلومتر مرز مشترك با كشور افغانستان دارد. تایباد در فاصله 225 كیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.
7494/1858