۷ مهر ۱۳۹۷، ۹:۱۰
کد خبر: 83047524
T T
۰ نفر
لوكس پروري دانش آموزان، چاشني تلخ ترافيك شهري

ساري - ايرنا - گشايش مدارس و آغاز سال تحصيلي در كنار شور و حال مضاعف اعطايي به جامعه؛ به واسطه جا به جايي دانش آموزان به مدرسه رهاوردي چون افزايش ازدحام خودروها در خيابان ها دارد كه نتيجه تك سرنشيني و لوكس سواري دانش آموزان و جا به جايي آنان توسط والدين است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، افزايش جمعيت دانش آموزي در شهرها و دوري مدارس از منازل و نحوه رفت و آمد دانش آموزان به مراكز آموزشي، سالياني است پاي مبحثي به نام سرويس مدرسه را به آموزش و پرورش باز كرده است.
تمركز آموزش و پرورش بر استقرار سرويس مدارس در حالي است كه بسياري خانواده در شرايط پرترافيك امروز هنوز ترجيح مي دهند فرزندان خود را با وسيله نقليه خود و يا سرويس شخصي راهي مدرسه كنند كه اين مساله علاوه بر افزودن به ازدحام شهري در ساعاتي از روز، باعث بدعادت شدن دانش آموزان و عدم استقلال آنان مي شود.
بر اساس آمار آموزش و پرورش مازندران طي سال گذشته از 530 هزار دانش آموز تنها حدود 40 هزار نفر يعني حدود 10 درصد مسير خانه تا مدرسه را با سرويس هاي مجاز طي كردند.
نداشتن توان مالي براي سرويس گيري، نبود اعتماد به رانندگان سرويس ها، شلوغي اين وسايل نقليه و عدم استقبال رانندگان از پذيرش اين شغل به خاطر به صرفه نبودن هاي اقتصادي از جمله مهم ترين دلايلي است كه موجب رونق نگرفتن بازار سرويس مدارس و ادامه تك سرنشيني دانش آموزان شده است.
مريم جباري مادر يك دانش آموز سوم ابتدايي است كه عدم اعتماد به سرويس هاي مدارس و بحث امنيتي را دليل جا به جايي فرزندش به مدرسه عنوان كرد و افزود: به دليل اتفاقاتي كه گاهي براي بچه ها در سرويس مدارس رخ مي دهد ترجيح مي دهم فرزندم را خودم يا همسرم به مدرسه برسانيم.
وي گفت: علاوه بر اين سرويس مدارس اغلب از وسايل نقليه اي استفاده مي كنند كه بي كيفيت اند و سيستم گرمايشي يا سرمايشي سالمي ندارند و سلامت بچه ها در آنها مورد بي اهميتي قرار مي گيرد.
احمد توكلي پدر دانش آموز پنجم ابتدايي هم دليل عدم استفاده از سرويس مدارس را شلوغي آنها و نارضايتي فرزندش عنوان كرد و گفت: يك سال تحصيلي فرزندم با سرويس مدرسه رفت و آمد مي كرد اما به خاطر سواركردن بيش از حد ظرفيت از سوي راننده سرويس، آسيب مي ديد و گله داشت و اين مساله باعث تنش بين او و هم سرويسي ها حتي در مدرسه و دعوا و افت تحصيلي اش مي شد.
وي افزود: براي سال تحصيلي گذشته هم سرويس شخصي براي پسرم گرفتيم كه هزينه آن بسيار سنگين مي شد و امسال هم ظرفيت سرويس ها زود پر و تكميل شد، بنابراين ترجيح داديم امسال خودم فرزندم را مدرسه برسانم.
**هميشه پاي فرهنگ در ميان است
صديقه خسرواني كارشناس علوم تربيتي در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: شلوغي شهر از ماشين هاي تك سرنشيني به نام دانش آموز نه تنها موجب كلافگي ديگر شهروندان و اختلال در تردد وسايل نقليه عمومي مي شود كه وظيفه انتقال بسياري از كارمندان و يا به عبارتي نيروي كار جامعه و دانش آموزان را برعهده دارند، بلكه باعث كلافگي خود دانش آموز و والدين نيز مي شود.
وي افزود: به اين ترتيب از اول صبح تحصيلي محصل روز خود را با اعصاب و رواني ناملايم آغاز مي كند كه اين مسلما در روند تحصيلي او و فراگيري درس موثر است.
خسرواني تاكيد كرد: مهم ترين فاكتور در فراگيري بهينه دروس توسط دانش آموز مهيا و فراهم كردن موجبات آرامش روحي و رواني اوست كه شهري شلوغ و آلوده و پرترافيك بر اين تحقق، خط بطلان مي كشد.
وي افزود: بسياري خانواده ها به خاطر مسائل امنيتي فرزندان خود را به سرويس نمي سپارند كه در اين مورد نمي توان اين نگراني را بدون منطق برشمرد، اما استقرار يك سيستم گزينشي براي پذيرش رانندگاني كه از نظر صحت و سلامت اخلاقي مورد تاييدند به دليل حساست هاي والدين مي تواند راهكاري در جهت حل اين مشكل باشد و در كنار اين مطلب هم بايد فرهنگ سازي براي والدين صورت گيرد.
اين كارشناس تربيتي تاكيد كرد: توجيه بسياري از والدين هم در اين ارتباط اين است كه در مسير محل كار خود فرزندشان را هم به مدرسه مي رسانند كه در اين مورد هم مساله استقلال يابي كودك مورد غفلت والدين قرار مي گيرد.
**وابستگي عاطفي به خودروي شخصي
رئيس انجمن اوليا و مربيان آموزش و پرورش مازندران هم گفت: يكي از اصلي ترين عوامل عدم استفاده از سرويس مدارس اين است كه متاسفانه در كشور فرهنگ استفاده از خودرو شخصي در ميان خانواده ها نهادينه شده است.
محسن يزدانيان ترافيك شديد شهرها در زمان آغاز مدرسه و تعطيلي مدرسه را حاصل همين موضوع دانست و اظهار داشت: افزايش مصرف سوخت و آلودگي هوا نيز از ديگر پيامدهاي آن است كه بر اساس تاكيد روانشناسان تاثير منفي بر سلامت و روان دانش آموز هم خواهد داشت.
وي افزود: بيشتر والدين فقط براي يك فرزند خود با خودروي شخصي وارد خيابان هاي شهر مي شوند كه از نظر امنيت و اقتصادي نيز به صرفه نيست.
رئيس انجمن اوليا و مربيان مازندران اعتماد والدين به سرويس هاي ' آزادبر ' را ديگر عوامل فقدان استفاده از سرويس هاي مجاز دانست و گفت: به دليل غير قابل كنترل بودن اين خودرو ها، آمار دقيقي از آنها وجود ندارد.
وي افزود: مدارس و آموزش و پرورش هيچ مسئوليتي در قبال سرويس هاي شخصي و آزادبر ندارد و تمامي مسئوليت متوجه خود والدين است در حالي كه سرويس هاي مجاز مدارس مورد تاييد اين نهاد هستند.
يزدانيان گفت: سرويس هاي مجاز مدارس از فيلتر ها و كلاس هاي توجيهي خاصي مي گذرند كه متشكل از نيروهاي انتظامي ، پليس راه و انجمن اوليا و مربيان ،آموزش و پرورش و ديگر دستگاهها هستند.
او همچنين افزود: بر تمامي سرويس هاي مدارس مجاز نظارت مستمر و سخت گيرانه اي مي شود كه اين نظارت در سرويس هاي شخصي امكان ندارد .
رئيس اداره انجمن و اوليا استان مازندران اظهار داشت : سرويس هاي مجاز از ظرفيت سرنشين مشخص براساس تعداد صندلي و همچنين بيمه ماشين و دانش آموزان برخوردار هستند و در صورت تخلف از انتقال دانش آموزان منع خواهند شد .
وي افزود: متاسفانه برخي از خانواده ها به خاطر پرداخت مبلغ كمتر سرويس هاي آزادبر را انتخاب مي كنند كه هيچ گونه استانداردي در آنها رعايت نمي شود و نظارتي هم بر آنها نيست .
اين مسئول همچنين تاكيد كرد: خانواده ها براي استفاده از سرويس هاي مجاز مدارس از طريق مدير مدرسه و با ارسال نامه كتبي اقدام كنند و در مورد هر گونه قرارداد خارج از مدرسه مسئوليت با خانواده خواهد بود.
رئيس انجمن اولياي استان مازندران گفت: تمامي مديران مدارس موظف هستند كه فرم درخواست و يا عدم درخواست سرويس مدرسه را به دانش آموز و والدين در زمان ثبت نام تحويل دهند.
يزدانيان با بيان اينكه سال تحصيلي گذشته 6 هزار و 800 دستگاه خودرو سرويس مجاز مدرسه از انواع اتوبوس ، ميني بوس ، ون و سواري براي جابه جايي دانش آموزان فراهم شد، گفت: براي تامين سرويس هاي مجاز مدرسه هيچگونه مشكلي وجود ندارد.
** مشكلي چند وجهي
رئيس انجمن اوليا و مربيان آموزش و پرورش مازندران گفت: مساله استفاده نكردن والدين و دانش آموزان از سرويس مدارس چند وجهي بوده كه عمده آن دليل فرهنگي و ساختاري است.
يزدانيان از عمده موارد فرهنگي به عدم اعتماد و راستي آزمايي خانواده ها نسبت به رانندگان و مجموعه مديريتي و نظارتي سرويس مدارس اشاره كرد و افزود: با توجه به اينكه سال هاي اخير فيلتر ها و پايش هاي مستمر و قوي براي نظارت بر عملكرد سرويس هاي مدارس و ايجاد فضاي امن براي دانش آموزان شده است، اما هنوز والدين به اين باور و اعتماد نرسيده اند.
وي علت اين موضوع را در كم كاري مدارس و شهرداري ها و شركت هاي تامين كننده سرويس مدارس دانست كه اطلاعات كافي در اختيار خانواده ها قرار نداده اند تا خانواده ها به سطح قابل قبولي براي امنيت فرزندانشان در سرويس مدارس دست يابند.
يزدانيان به مشكلات ساختاري نيز اشاره كرد و گفت: قطع بودن سامانه هاي ثبت نام سرويس مدارس و كلافگي والدين از پيگيري، از جمله مشكلات ساختاري امتناع والدين از ثبت نام در سرويس مدارس است.
وي همچنين به كمبود خودرو در بسياري از نقاط اشاره كرد و افزود: عمده دليل اين موضوع هزينه استهلاك بالاي خودروها و درآمد پايين براي رانندگان از قبول سرويس مدارس است كه براي آنان نمي صرفد.
يزدانيان اظهار داشت: فقدان حضور يك شركت متمركز براي مديريت و تامين خودروها از ديگر مشكلات ساختاري در اين حوزه است.
وي سختگيري هاي مختلف را كه منجر به ريزش بيش از 50 درصد رانندگان در مراحل تعيين صلاحيت مي شود، از ديگر مشكلات برشمرد كه آموزش و پرورش و مدارس را با كمبود سرويس مدارس مواتجه مي كند .
تا كنون در استان مازندران تنها يك هزار و 291 دانش آموز پس از گذشت حدود يك هفته از آغاز ماه مهر براي سرويس مدارس ثبت نام كردند .
ظرفيت خودرويي تعيين شده نيز در حال حاضر يك هزار و 108خودرو شامل سواري ، ون و ميني بوس است كه ظرفيت حمل حدود پنج هزار دانش آموز را دارند كه به گفته يزدانيان با ثبت نام بيشتر دانش آموزان مي توان اين ظرفيت را تا حدودي افزايش داد.
كاهش تراكم خودروها و آلودگي هوا بويژه در محدوده مدارس، ضرورت استقلال شخصيت و بلوغ فكري كودكان با پياده روي به مدرسه و همچنين لزوم افزايش تحرك فيزيكي و مقابله با چاقي كودكان و غيره از جمله عواملي هستند كه توجه به انتخاب شيوه سفرهاي تحصيلي كودكان را اجتناب ناپذير مي سازد.
7335/1654