۸ مهر ۱۳۹۷، ۹:۴۸
کد خبر: 83048918
T T
۰ نفر
«هر سمنانی یك مهارت» سرمشق اشتغال دانش آموختگان

سمنان - ایرنا - مهارت آموزی كلید حل مشكل بیكاری است و شعار «هر سمنانی یك مهارت» راهبردی عملیاتی از سوی مسوولان این استان به منظور ایجاد فرصت اشتغال به ویژه برای دانش آموختگان بر شمرده می شود.

به گزارش ایرنا، به طور معمول فرصت های شغلی برای نیروی كار فاقد تحصیلات دانشگاهی در واحدهای صنعتی تا مرز نیاز وجود دارد، اما مشكل ترین بخش اشتغال آفرینی ایجاد بازار كار برای دانش آموختگان دانشگاهی است.
معضل بیكاری و دغدغه برنامه ریزان برای اشتغال جوانان مربوط به یكی دو سال اخیر نیست، بیكاری یكی از معضل های اصلی اقتصاد ایران است، جمعیت ایران در 28 سال گذشته 2 برابر شده و اكثر كسانی كه در سال های بعد از انقلاب متولد شده ‌اند به سرعت به جمع متقاضیان كار پیوسته اند.
نرخ بیكاری در میان دانش آموختگان دانشگاه‌های كشور نیز كم نیست و بخش عمده ای از دلیل بیكاری جوانان، به ویژه دانش آموختگان دانشگاهی نداشتن مهارت شغلی است كه ورود آن ها را به بازار كار روز به روز دشوار تر كرده است.
در حال حاضر حدود چهار میلیون و 700 هزار دانشجو در مراكز آموزش عالی كشور مشغول به تحصیل هستند.
به گفته كارشناسان آمار اشتغالزایی كشور در 9 ماه ابتدایی سال 1396 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 3.6 درصدی داشته است و این آمار در سال 95 رشد 2.8 درصدی و در سال های پس انقلاب به طور متوسط رشد 2.5 درصدی ثبت شده است.
مدیركل ارتباط با صنعت در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفته است: براساس آخرین آمارهای موجود، 35 درصد از بیكاران جامعه را دانش آموختگان دانشگاهی تشكیل می دهند.
محمد سعید سیف افزوده است: حدود 18.5 درصد از دانش آموختگان بیكار كشور دارای مدرك كارشناسی هستند.
به اعتقاد صاحب نظران، كسب آموزش های مهارتی لازمه اشتغالزایی افراد به ویژه دانش آموختگان دانشگاهی است.
آنان معتقدند با توجه به محدودیت های سیستم اداری نمی توان برای تمام دانش آموختگان دانشگاهی در بخش های دولتی اشتغال ایجاد كرد و ورود بخش خصوصی برای اشتغالزایی در عرصه های مختلف اعم از صنعت، كشاورزی و خدمات را مهم ارزیابی كردند.
همچنین كارشناسان اقدام های انجام شده از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای ارایه آموزش های مهارتی را قابل توجه و بسیار اثر گذار خواندند و بر لزوم ارایه آموزش های مهارتی و ایجاد درآمد ثابت تاكید كردند.
به گفته كارشناسان، بیكاری در میان دانش آموختگان دانشگاهی در مقطع دكتری نیز مشاهده می شود و برنامه ریزی برای حل این مشكل ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
مركزهای مهارت آموزی اكنون به كانون هدایت تدریجی و هدفمند دانشجویان به سمت بازار كار، ارتباط بین مراكز دانشگاهی، صنایع و بازار و كاهش آمار بیكاری تبدیل شده اند.
پیش بینی و تدارك ورود گسترده بخش خصوصی به بحث مهارت آموزی و مهارت افزایی و ارائه مشوق ها و محدودیت ها برای جوانان جویای كار در بحث مهارت آموزی از جمله راهكارها برای افزایش مهارت آموزی جوانان و كاهش آمار بیكاری است.
بر اساس آمار حدود 22 درصد از جمعیت 702 هزار نفری استان سمنان را جوانان تشكیل می دهند و نسبت دانشجو به جمعیت در این استان یك به 9 است و بیش از یكصد و 20 هزار دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان سمنان تحصیل می كنند و به گفته كارشناسان بیش از 40 درصد از جمعیت بیكار سمنان از افراد دانش آموخته دانشگاه ها هستند.
سمنان با نرخ بیكاری 7.1 درصد پس از استان مركزی پایین ترین نرخ بیكاری كشور را دارد و تعهد اشتغال سال 96 دستگاه های اجرایی استان سمنان 10 هزار و 400 شغل بود كه موفق به ایجاد 10 هزار و 700 شغل شدند.

** كلاف سردرگم اشتغال یابی
یكی از دانش آموختگان رشته مهندسی مكانیك گفت: با هزاران برنامه و به عنوان دانشجوی ممتاز از دانشگاه سراسری دانش آموخته شدم و اكنون سه سال است در پی كار هستم.
مهران صفایی افزود: سه سال در پی كار بودم و در حالی كه در ابتدا بهانه كارفرما برای اشتغال سابقه كار بود اما اكنون شرایط سنی هم سدی برای اشتغال شده است.
وی اظهار داشت: با وجود شرایط سنی، تقریبا پیدا كردن شغل برایم غیر ممكن شده است.
این دانش آموخته دانشگاه اضافه كرد: با نداشتن شغل و بیكاری چگونه می توان ازدواج كرد و چگونه می توان از عهده خرج زندگی برآمد؟

** آسیب های اجتماعی بیكاری
یكی از دانش آموختگان در مقطع كارشناسی ارشد رشته مدیریت نیز گفت: اكنون با احتساب دوران تحصیل عمومی، 18 سال از عمر خود را مشغول به تحصیل بودم تا پس از دانش آموختگی بتوانم در جامعه حرفی برای گفتن داشته و موجب سربلندی و افتخار پدر و مادر خود باشم ولی اكنون یك جوان بیكار هستم كه تمام نقشه هایم نقش بر آب شده است.
سعید رییسی با بیان اینكه برای پیدا كردن شغل و فرار از بیكاری تمام مهارت ها و نرم افزارهای مربوط به رشته خود را فرا گرفته تا دیگر بهانه ای برای بیكاری اش نباشد، ادامه داد: با وجود كسب این مهارت ها باز هم شغلی پیدا نكرده ام.
وی افزود: در زمان حاضر كارمندی و شغل دولتی كه هیچ، در بخش خصوصی هم كار نیست.
رییسی اضافه كرد: در بخش خصوصی داشتن حداقل 5 سال سابقه كاری برای استخدام ضروری است و در شرایط كنونی جوانی چون من كه مشغول به تحصیل بوده چگونه می تواند پنج سال سابقه كار داشته باشد.

** قوا در مسیر اشتغالزایی حركت كنند
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان نیز همكاری قوای سه گانه برای افزایش اشتغال و رفاه اجتماعی در كشور رضایت بخش دانست.
آیت الله سید محمد شاهچراغی در گفت و گو با ایرنا افزود: بیكاری جوانان اكنون در جامعه به عنوان یك چالش مهم مطرح است و باید با راهبردی منسجم و اتخاذ تدابیری ارزشمند با افزایش اشتغال برای كاهش آسیب های اجتماعی تلاش كنیم.
وی خاطرنشان كرد: كم شدن اعتقادهای دینی و افزایش بزهكاری اجتماعی با افزایش نرخ بیكاری رابطه مستقیم دارد و باید با اتحاد و برادری بیش از پیش مسوولان نظام جمهوری اسلامی با افزایش اشتغال برای ترویج ارزش های دینی تلاش كرد.

** دولت تدبیر و امید، سربلند در رفع بیكاری
استاندار سمنان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به كاهش آمار بیكاری در این استان طی چهار سال گذشته، گفت: در دولت تدبیر و امید شاخص های اقتصادی مانند ایجاد اشتغال پایدار و بازگشت واحدهای صنعتی و تولیدی به چرخه تولید با وجود موانع زیرساختی سرمایه گذاری در سمنان مثبت شده است.
سید شهاب الدین چاوشی اظهارداشت: با اقدام های مثبت دولت تدبیر و امید شاخص رشد اقتصادی در سمنان از منفی پنج درصد در سال 92 به رشد مثبت در سال گذشته رسیده و این امر در كاهش آمار بیكاری در استان تاثیر قابل توجهی داشته است.
وی یادآور شد: حدود ١٩٣هزار نفر از جمعیت بیش از 700 هزار نفری استان سمنان جوان هستند و بیش از نیمی از جمعیت حدود 200 هزار نفری جوان استان را آقایان تشكیل می‌دهند.
چاوشی ادامه داد: مشكل اصلی بیكاری در استان سمنان مرتبط نبودن تحصیلات جوانان با نیاز بازار كار این استان است.
استاندار سمنان با اشاره به شعار «هر جوان یك مهارت» خاطر نشان كرد: محور برنامه ریزی تمامی مسوولان تحقق این شعار و ایجاد شغل برای جوانان این استان در مدت 2 سال آینده است.

** شعار «هر سمنانی یك مهارت» اساس برنامه های اشتغال
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان گفت: میانگین نرخ بیكاری در استان سمنان در سه ماهه ابتدایی امسال به 7.1 درصد رسید و این نرخ در مقایسه با سال گذشته بالغ ‌بر 1.6 درصد كاهش یافته است‌.
حشمت الله عسگری اظهار داشت: نرخ بیكاری سال گذشته در این استان 8.8 درصد بود.
وی تصریح كرد: كاهش نرخ بیكاری یكی از مهم‌ترین رویكردهای دولت در چند سال گذشته است و در این راستا طرح ‌های مهمی در دست اجرا است.
وی با بیان اینكه كاهش نرخ بیكاری در كشور نسبت سال گذشته بالغ ‌بر نیم درصد بوده است، یادآور شد: اكنون نرخ بیكاری در ایران به 12.1 درصد رسیده است و باید برای كاهش این آمار تا پایان سال تلاش مضاعف شود.
عسگری با تاكید بر این كه ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی یكی از مهمترین رویكردهای دولت در استان سمنان است، یادآور شد: طرح‌های مهارت ‌آموزی با شعار هر سمنانی یك مهارت در دست اجرا است.
به گفته وی با اجرای طرح‌ های مهارت ‌آموزی بیش از 10 هزار شغل جدید در استان سمنان ایجاد می‌ شود.

** طرح كارورزی، فرصتی برای اشتغال دانش آموختگان
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت: طرح كارورزی فرصت مناسب اشتغالزایی برای دانش آموختگان جویای كار است.
اسماعیل غنیان در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به شمار زیاد دانش آموختگان متقاضی كار، این طرح راهكار دولت تدبیر و امید برای اشتغالزایی است.
وی اظهار داشت: استقبال دانش آموختگان از این طرح در حد انتظار نیست و سهم استان از طرح كارورزی یكهزار و 890 نفر بود كه در حدود یكهزار و 331 واجد شرایط برای طرح ثبت نام كرده اند.
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی سمنان به تحقق 18.1 درصدی اشتغال سال 97 در استان اشاره كرد و گفت: تعهد نهادهای اجرایی برای اشتغالزایی امسال 10 هزار و 648 نفر است كه تاكنون برای یكهزار و 922 نفر محقق شده است.
غنیان خاطرنشان كرد: حضور جوانان دانش آموخته در طرح كارورزی، فاصله میان دانشگاه و صنعت را كاهش داده و احتمال شاغل شدن این دانش آموختگان را بسیار افزایش می دهد و آن ها پس از گذشت مدت یاد شده گواهینامه فنی و حرفه ای دریافت می كنند.

** مدرك گرایی آفتی برای جامعه
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد استان سمنان در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه مدرك گرایی وضعیت دردناكی برای اقتصاد كشور رقم زده است، افزود: در ایران 2 هزار و 640 دانشگاه وجود دارد كه از این تعداد سهم وزارت علوم از جمعیت دانشجویی 68 درصد و سهم دانشگاه آزاد 32 درصد است.
علی جهان اظهار داشت: این تعداد دانشگاه حدود 50 هزار میلیارد ریال از بودجه كل كشور را می بلعد و این در حالی است كه نتیجه این سرمایه گذاری تولید 50 درصد جمعیت بیكار كشور است.
وی با بیان این مهارت آموزی نیاز اشتغال در كشور است، گفت: باید بررسی شود در زمان حاضر مشكل صنعت كمبود نیروی انسانی است یا مولفه های دیگر دچار ضعف هستند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد سمنان خاطر نشان كرد: بیكاری در قشر تحصیل كرده گویای آن است كه مشكل صنعت كمبود نیروی انسانی نیست و باید چالش های صنعت بررسی شود.
وی دانشگاه، صنعت ، دولت و فنی و حرفه ای در كنار هم را یك زنجیره ارتباطی برشمرد و اضافه كرد: برای ارتباط هر چه بهتر دانشگاه با صنعت دولت به عنوان حلقه ارتباط بین زنجیره ها باید سیاست گذاری كرد.

** ریشه بیكاری در فرهنگ پشت میز نشینی است
مدیركل فنی و حرفه ای استان سمنان در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: برای رفع معضل بیكاری باید فرهنگ پشت میزنشینی به فرهنگ مهارت آموزی از دوران مدرسه تغییر یابد.
فاطمه منصوری، نبود ارتباط بین رشته های دانشگاهی با صنعت را بزرگترین چالش و علت بیكاری برشمرد و اظهار داشت: یكی از راهكارهای برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه ایجاد رشته های دانشگاهی مرتبط با صنعت است.
وی، مهارت آموزی و آموزش عملی به صورت تكمیلی را لازمه ورود دانش آموختگان پس از تحصیل به صنعت دانست.
منصوری ادامه داد: به منظور آموزش هر چه بهتر افراد و تربیت نیروی مهارت دیده و تامین نیاز صنعت، توسعه مهارت آموزی در دستور كار اداره كل فنی و حرفه است.
مدیركل فنی و حرفه ای استان سمنان با بیان اینكه مهارت آموزی راه بی بدیل توسعه است، افزود: راهكار فرار از بیكاری و كسب شغل مهارت آموزی و اصلاح فرهنگ غلط پشت میز نشینی است.

** دانش آموختگان دانشگاه هم نیازمند مهارت هستند
مدیر شركت صنعتی عقاب افشان سمنان گفت: شناسایی نیازهای جامعه، صنعت و دانشگاه لازمه ایجاد ارتباط بین این صنعت و دانشگاه است.
محمود براتی خاطر نشان كرد : نابودی تصورهای یك فرد تحصیل كرده و بیكاری، ایجاد آسیب های اجتماعی و بی اعتمادی فرد به دانشگاه و صنعت تنها برخی از پیامدهای تلخ نبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه و بیكاری است.
وی خاطر نشان كرد: در زمان حاضر برای تامین نیروی مهارت آموخته بازار كار باید این نگرش و فرهنگ كه مهارت آموزی فقط برای بازماندگان از تحصیل است تغییر كند و آموزش های فنی و حرفه ای در طول دوران تحصیل جایگاه اصلی خود را پیدا كند.
براتی اظهارداشت: یكی از رمزهای موفقیت كشورهای پیشرفته در ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت، الزام دانشجو برای گذراندن دوره های عملی در كنار دروس تئوری در دوران تحصیل است و برای ایجاد ارتباط صنعت و دانشگاه در كشور بازنگری در نظام آموزشی ضرورت دارد.
به گزارش ایرنا، در شرایطی كه روز به روز بر تعداد جوانان جویای كار افزوده می شود، این گونه تحلیل می شود كه مراكز مهارت آموزی نظیر دانشگاه علمی كاربردی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای با وجود تجهیزات كارگاهی مناسب و رشته های متنوع متناسب با نیاز بازار كار، در جذب جوانان جویای كار برای مهارت آموزی موفق نبوده و باید تدابیری هوشمندانه برای سوق دادن جوانان به سوی مهارت آموزی اتخاذ كنند.
7342/6103/7408
۰ نفر