۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۴۹
کد خبر: 83050933
T T
۰ نفر
380 دانش آموز ناشنوا در كردستان خدمات آموزشي مي گيرند

سنندج - ايرنا - رئيس آموزش و پرورش كردستان گفت: در سال تحصيلي جاري 380 دانش آموز ناشنوا و كم شنوا در مدارس عادي و مراكز ويژه استان مشغول به تحصيل بوده و از خدمات آموزشي، پرورشي و حمايتي بهره مندي مي شوند.

خليل رنجبر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: از اين تعداد دانش آموز ناشنوا و كم شنوا 80 نفر در مراكز ويژه و خاص ناشنوايان و مابقي در مدارس عادي استان و در كنار ساير دانش آموزان تحصيل مي كنند.
وي با بيان اينكه در حال حاضر يك مدرسه مخصوص ناشنوايان در مركز استان وجود دارد و در ساير شهرستان ها نيز مراكز ويژه ضميمه مدارس عادي است، اضافه كرد: در ميان اين دانش آموزان افرادي كه دامنه هوشي بالايي دارند از كلاس چهارم به بعد و يا پايان دوره ابتدايي كه با زبان اشاره و ساير موارد آشنا مي شوند به مدارس عادي مي روند.
رئيس آموزش و پرورش استثنايي كردستان افزود: در اين ميان دانش آموزاني نيز هستند كه علاوه بر ناشنوايي داراي معلوليت ذهني نيز بوده و هيچگاه به مدارس عادي منتقل نشده و در مدارس خاص تحصيل مي كنند.
وي اظهار داشت: دانش آموزاني كه در مدارس عادي تحصيل مي كنند داراي معلم رابط بوده و تحت آموزش هاي تلفيقي و فراگير قرار مي گيرند.
رنجبر با اشاره به خدماتي كه آموزش و پرورش استثنايي به اين دانش آموزان ارائه مي دهد گفت: اين دانش آموزان در زمينه هاي مختلف از جمله تهيه سمعك و كاشت حلزون مورد حمايت قرار مي گيرند ضمن اينكه بهزيستي نيز خدمات جداگانه اي به اين دانش آموزان ارائه مي دهد.
وي عنوان كرد: شنوايي يك توانمندي حياتي است و اگر مشكل كم شنوايي يا ناشنوايي فرد درمان نشود دچار اختلالات زباني شده و در زمينه هاي گفتار، گوش كردن، خواندن، نوشتن، موفقيت هاي تحصيلي، ورود به تحصيلات عاليه، آرمان ها و شغل دچار مشكل مي شود.
رئيس آموزش و پرورش استثنايي كردستان با بيان اينكه ناشنوايان براي جامعه هنوز ناشناخته هستند و جامعه نسبت به آنان و نوع معلوليتشان شناخت كمتري دارد، يادآور شد: ناشنوايي بدترين نوع معلوليت است و فرد ناشنوا ارتباطش را با ساير افراد از دست مي دهد.
وي تاكيد كرد: نظام آموزشي ويژه بايد به گونه اي طراحي شود كه در مدارس امكان شناسايي توانايي و استعدادهاي دانش آموزان با نيازهاي ويژه براي فعاليت در مشاغل مناسب پس از پايان تحصيلات فراهم شود به گونه اي كه دانش آموزان ويژه آموزش هاي لازم را حين تحصيل فراگيرند.
30 سپتامبر باعنوان روز جهاني ناشنوايان نامگذاري شده است. سال تحصيلي گذشته حدود 10 هزار دانش آموز با نيازهاي ويژه در مداس عادي و ويژه استان كردستان مشغول به تحصيل بودند.
7348/6108