۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۷
کد خبر: 83051821
T T
۰ نفر

غفلت از سالمندان بي توجهي به ريشه هاست

۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۰۷
کد خبر: 83051821
غفلت از سالمندان بي توجهي به ريشه هاست

بوشهر- ايرنا- نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: سالمندان ريشه هاي جامعه به شمار مي روند به همين دليل نبايد از اين آنان غفلت كرد.

به گزارش ايرنا، آيت الله غلامعلي صفايي بوشهري روز سه شنبه در نشست با پيشكسوتان و اعضاي بنياد فرزانگان جهان ديده استان بوشهر افزود: سالمندان در ساختار هندسه جامعه در راس هرم قرار دارند و با گذرعمر سايه آنها گسترده تر مي شود و توجه به اين قشر ضرورت حياتي است.
وي بيان كرد: تكريم سالمند بزرگداشت همه مفاهيم حيات است كه بايد مورد توجه قرار گيرد و مراقب باشيم سالمند دچار افول جسمي نشود.
صفايي بوشهري اضافه كرد: با توجه به اينكه امروز 10 درصد معادل 8 تا 9 ميليون نفر از جمعيت كشور سالمند هستند بايد براي اين قشر از جمعيت برنامه ريزي دقيقي صورت گيرد.
وي با تاكيد بر فراهم كردن فضاي اجتماعي براي سالمندان افزود: دوره بازنشستگي و سالمندي دوران حساسي است كه بايد عنايت مالي نسبت به اين قشر انجام شود چون در اين دوران خانواده فرد بزرگ مي شود و نبايد در مقابل آنان احساس شرمندگي كند.
امام جمعه بوشهر گفت: ايجاد فضاي كسب و كار در قالب تعاوني ها، رسيدگي به شرايط جسمي و فيزيكي و تغذيه دوران سالمندي از مواردي است كه درايجاد نشاط و شادابي در بين اين گروه سني نقشي مهم دارد.
وي با تاكيد بر احداث پارك مناسب براي سالمندان اضافه كرد: در عرصه زيرساخت ها استان بوشهر عقب ماندگي مزمن دارد و براي رسيدن به جايگاه مناسب در عرصه طراحي و احداث نيازمند مديريت جهادي هستيم.
صفايي بوشهري، بر ضرورت تدوين برنامه هاي روان شناسي و جامعه شناسي ويژه دوران سالمندي، از بين بردن فقر حركتي و برپايي اردوهاي مختلف تاكيد كرد.
مديرعامل بنياد فرزانگان جهان ديده استان بوشهر گفت: برپايي نخستين جشنواره شعر سالمندي، تكريم سالمندان، قصه گويي سالمندان در مهدهاي كودك از جمله برنامه هاي روز سالمند در اين استان است.
غلامحسين كروبي افزود: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته بانك اطلاعاتي سالمندان استان بوشهر بزودي تكميل مي شود.
وي بيان كرد: همچنين براي كمك به سالمندان با همكاري فني و حرفه اي دوره هاي آموزشي مراقبت و پرستاري از سالمندان در قالب 2 سطح مقدماتي (67 ساعت) و پيشرفته (120ساعت) آغاز و پس از پايان دوره گواهي به فراگيران ارائه مي شود.
كروبي، برضروت به سرانجام رساندن خانه اميد ويژه سالمندان و بازنشستگان استان بوشهرتاكيد كرد و گفت: اين استان با داشتن حدود 85 هزار نفر جمعيت سالمند و همه ظرفيت هايي كه دارد ولي از جمله استان هايي است كه سالمندان آن از مكان مناسب محروم هستند.
6047/6043