۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۵۹
کد خبر: 83052126
T T
۰ نفر
منطقه آسيا اقيانوسيه بزرگترين وارد كننده تسليحات نظامي است

تهران - ايرنا - با توجه به مطالعات صورت گرفته توسط موسسه استكهلم، منطقه آسيا اقيانوسيه با پشت سر گذاشتن خاورميانه در جايگاه بزرگترين وارد كننده تسليحات نظامي در جهان قراردارد.

براساس گزارش اخير موسسه مطالعاتي صلح بين الملل استكهلم در مورد تجارت جهاني تسليحات در سال 2017، منطقه آسيا اقيانوسيه به يكي از بزرگترين خريداران تسليحات نظامي نسبت به ديگر مناطق جهان تبديل شده است.
همچنين آمريكا 34 درصد از بازار تسليحات را در دست دارد و با اين حساب بزرگ‌ ترين فروشنده و صادركننده تسليحات در جهان است.
آمريكا در طي سال‌هاي 2013 تا 2017 ميزان فروش تسليحات خود را در مقايسه با پنج سال پيش از آن 25 درصد افزايش داده و به مجموعا 98 كشور جهان سلاح فروخته و صادر كرده است.
به گزارش موسسه استكهلم، منطقه آسيا در چند دهه اخير بويژه از سال 2013 تا 2017 بزرگترين بازار وارد كننده تسليحاتي جهان را داشته و در كل بايد گفت كه در حال حاضر 42 درصد از كل بازار تسليحات بين الملل در اختيار منطقه آسيا و 32 درصد در اختيار منطقه خاورميانه است.
براساس اين گزارش، در ميان سال هاي 2013 تا 2017 پنج كشور بزرگ وارد كننده تسليحات در منطقه آسيا هند، چين، اندونزي، استراليا و پاكستان بوده اند و ديگر كشورهايي مانند ويتنام، كره جنوبي، تايوان در جايگاه 15 كشور بزرگ خريدار تسليحات قراردارند.
در ميان سال هاي مذكور هند به تنهايي 12درصد از بازار كل تسليحات جهان را به خود اختصاص داده و به عنوان بزرگترين خريدار تسليحاتي جهان شناخته شده است. واردات تسليحاتي هند ميان سال هاي 2008 تا 2012 و 2013 تا 2017 با 24 درصد افزايش روبرو بوده است.
به گفته كارشناسان، تنش‌هاي ميان هند و پاكستان و همچنين ميان هند و چين سبب شده كه ميزان تقاضاي هند براي خريد تسليحات افزايش يابد، چرا كه خود قادر به توليد اسلحه نيست.
دومين واردكننده بزرگ تسليحات در جهان عربستان سعودي است. ميزان واردات تسليحات به اين كشور در پنج سال گذشته در مقايسه با پنج سال بين 2008 تا 2012 سه برابر شده است. مصر، امارات متحده عربي و چين در اين رده‌بندي در رتبه‌هاي بعدي جاي دارند.
علاوه براين، كشور چين در بين سال‌هاي 2013 تا 2017 ميلادي به ميزان 20 درصد كمتر از پنج سال پيش از آن تسليحات وارد كرده است، اما اين كاهش بيش از همه از افزايش توليد داخلي اسلحه در خود چين ناشي مي‌شود.
افزايش توليد تسليحات در عين حال افزايش ميزان صدور تسليحات از چين را در پي داشته كه در پنج سال گذشته صعودي 38 درصدي را نشان مي‌دهد. پاكستان، الجزاير و بنگلادش از جمله خريداران اصلي تسليحات از چين هستند.
آنگونه كه در گزارش موسسه استكهلم آمده، كشورهاي اروپايي در پنج سال گذشته به ميزان 22 درصد كمتر تسليحات وارد كرده‌اند.
كارشناسان اين موسسه اما پيش‌بيني مي‌كنند كه با توجه به افزايش تنش‌ها با روسيه ميزان واردات تسليحات در كشورهاي اروپايي افزايش يابد.
براي نمونه در سال‌2017 قراردهايي در رابطه با خريد سامانه‌هاي دفاع موشكي منعقد شد. اين سامانه‌ها در طي سال‌هاي آتي تحويل داده خواهد شد. افزون بر اين قراردادهايي با شركت‌هاي آمريكايي بر سر خريد هواپيماهاي جنگنده بسته شده كه سبب خواهد شد، حجم معاملات تسليحاتي اروپا در سال‌هاي آينده رو به افزايش گذارد.
آساق**ع.ه**1663**
۰ نفر